Pagina's

zondag 15 november 2015

Activiteit: Harlem Globetrotters vs. Washington Generals - Almere, Nederland

Activiteit: Harlem Globetrotters vs. Washington Generals
Adres:       Pierre de Coubertinlaan 7, 1362 LA Almere



In mijn jonge jaren keek ik vaak naar de Harlem Globetrotters op televisie, de wedstrijden van dit basketbalteam waren ontzettend leuk om naar te kijken. Ze maakten er een hele leuke show van en de acties en het basketbal wat ze lieten zien was erg bewonderingswaardig. Een lange tijd dacht ik dat het basketbalteam niet meer bestond, totdat ik een paar jaar geleden ineens weer wat marketing en promotiemateriaal van de Harlem Globetrotters voorbij zag komen. Een paar jaar geleden waren ze al in Amsterdam geweest, alleen kwam ik er toen helaas te laat achter en heb ik die wedstrijd dus gemist. Tijdens het zoeken naar concertkaarten kwam ik er een paar maanden geleden bij toeval achter dat de Harlem Globetrotters opnieuw naar Nederland zouden komen, ze zouden gaan spelen in Groningen en Almere en het leek mij erg leuk om naar een van deze wedstrijden toe te gaan.

We kozen uiteindelijk voor de wedstrijd in Almere, dit was voor ons eenvoudiger te bereiken en bovendien zou de wedstrijd op een vrijdagavond worden gespeeld, zodat het niet uitmaakte dat we pas laat op de avond weer thuis zouden komen. Via de website van Ticketmaster kocht ik voor mijn vrouw en mezelf kaarten op de Tribune E aan de linkerkant van de zaal, we zouden gaan zitten op rij 8 met stoelnummers 416 en 417. In het totaal was ik € 55,00 kwijt (€ 25,00 plus € 2,50 servicekosten per kaart), de servicekosten per kaart vond ik wat vreemd, maar  uiteindelijk vond ik het totaalbedrag toch wel erg meevallen.



De Harlem Globetrotters is een basketbalteam dat vooral bekend staat om zijn demonstratiewedstrijden waarbij sportiviteit, theater en comedy worden gecombineerd.  Het team is in de jaren 30 van de twintigste eeuw opgericht in Chicago en dus niet in Harlem, New York. Het heeft tot 1968 geduurd voordat de eerste thuiswedstrijd in Harlem werd afgewerkt.  Het team bestaat uit uitsluitend Afro-Amerikanen en was destijds een antwoord op de basketbalteams uit de NBA, waarin alleen maar blanke spelers speelden. Met het team wilden ze laten zien dat ook donkere spelers het basketbalspelletje aardig onder de knie hadden en dat ze net zo goed mee zouden kunnen komen met de teams in de NBA. De Harlem Globetrotters hebben op dit moment al meer dan 22.000 wedstrijden gespeeld in 120 verschillende landen, een van die wedstrijden vond dus plaats in Almere en mijn vrouw en ik zijn daarbij geweest.

De wedstrijd van de Harlem Globetrotters 2015 "Washington Generals Revenge" World Tour begon om 20:00 uur in het Topsportcentrum Almere. Nadat ik vanuit m’n werk was thuisgekomen aten mijn vrouw en ik samen even snel wat en daarna stapten we de auto in en gingen op weg naar de grote sporthal. Het was iets langer dan een uurtje rijden en een klein halfuurtje voorafgaande aan de wedstrijd kwamen we er aan. De weg ernaartoe ging goed, er stond voldoende bewegwijzering opgesteld en bovendien was het parkeren gratis. Vanaf de parkeerplaats was het wel nog een behoorlijk stuk lopen door weilanden naar de hal. Gelukkig had mijn vrouw platte schoenen aan, want met hakken was dit bijna niet te doen geweest.



Toen we bij de hal aankwamen was het er al behoorlijk druk, onze kaarten werden gescand en we konden vervolgens onze plekken opzoeken. De zaal zag er mooi uit, grote hoge tribunes aan de lange zijden en wat kleinere lage tribunes aan de korte zijden. Kinderen waren nog op het veld aan het spelen en we kochten wat te drinken. Omdat er slechts een enkel verkooppunt was aan onze kant van de zaal duurde het wel erg lang voordat we de drankjes eindelijk gekocht hadden.  Met de flesjes drinken in mijn hand zochten we onze plaatsen op, we hadden 2 mooie plaatsen kort op het veld en hadden een uitstekend zicht op wat er komen ging.

Een paar minuten later werden alle kinderen van het veld afgeroepen en de mascotte “Globie” kwam het veld opgelopen. “Globie” is al mascotte van de Harlem Globetrotters sinds 1993. “Globie” ging op zoek naar een aantal kinderen welke op de eerste rij zaten en deed daar een stoelendans mee. Hij wilde vals spelen, maar uiteindelijk won hij de wedstrijd toch niet. Ook deed hij nog iets leuks met 4 volwassen mannen en 4 stoelen, alle stoelen haalde hij onder de mannen vandaan, zodat ze allemaal op elkaars schoot lagen. Deze act had ik ook al eens in SeaWorld Orlando gezien , maar vond het toch wel erg grappig.



De Washington Generals, de tegenstander van vanavond, betrad het veld en boegeroep en gefluit klonk van de tribunes. De Washingon Generals is het laatste team dat de Harlem Globetrotters heeft verslagen, dit is wel al langer dan 40 jaar geleden gebeurd, namelijk in 1971. Dit team speelt natuurlijk om van de Harlem Globetrotters te verliezen, maar bij de warming-up zag ik al dat hier toch ook wel een aantal zeer getalenteerde basketbalspelers bij zaten. In tegenstelling tot de Harlem Globetrotters zaten er bij de Washington Generals wel een aantal blanke spelers, waarvan er een bijna elke bal raak door de basket schoot.

De lichten gingen uit en de spot ging aan, de Harlem Globetrotters betraden het veld en het gefloten deuntje van “Sweet Georgia Brown” van Brother Bones klonk door de speakers. Dit deuntje kende ik nog van vroeger en het publiek stond op de banken.  De speler die me vooral opviel was Stretch, hij was heel erg lang, 2,28 meter en is de 3e langste speler in de historie van de Harlem Globetrotters. Nog nooit had ik iemand gezien die zo lang was. Lopen kon hij niet echt, maar het zag er wel heel indrukwekkend uit. Enkele andere spelers die voor werden gesteld waren Ant, Dizzy, Flight Time en Firefly. Stuk voor stuk goede basketballers, al misten ze hier en daar toch nog wel wat schoten tijdens de warming-up.



De scheidsrechter kwam het veld op en werd vergeleken met Shrek, hij legde uit dat ballen die vanaf de markers met daarop de tekst “Harlem Globetrotters 4 Points”  in de basket werden gegooid voor 4 punten zouden tellen. Even later stonden de teams klaar om met de wedstrijd te starten en de show kon beginnen. De bal kwam terecht bij iemand van de Washington Generals, maar die trok al snel zijn kleren in een ruk uit en daaronder bleek het tenue van de Harlem Globetrotters te zitten. Hij scoorde de eerste 2 punten en de toon voor de rest van de wedstrijd was gezet.

De scheidsrechter was heel erg partijdig, hij was voor de Washington Generals en liet het spel bij veel overtredingen die door hen werden gemaakt gewoon doorgaan. Het publiek was het hier natuurlijk niet mee eens, maar we konden er verder weinig aan doen. Vanaf het begin tot het eind was de wedstrijd natuurlijk in scene gezet, maar dat maakte niet uit. Veel worpen vanaf een lange afstand werden door de Harlem Globetrotters gemist, maar wel gescoord door de Washington Generals. Dit zorgde ervoor dat de Generals op een gegeven moment een flink aantal punten voorstonden.



De Harlem Globetrotters hielden zich vooral met trucs en comedy bezig, zo klommen zij in de baskets en gooiden de ballen naar elkaar over, Stretch nam iemand op zijn rug, zodat deze speler eenvoudig de bal in de basket kon gooien.  Er werd met een bal aan een touwtje gespeeld en het publiek werd ook bij de wedstrijd betrokken. Zo werd bijvoorbeeld de tas van een van de bezoeksters meegenomen en toen de vrouw het veld betrad leek het door de afgespeelde muziek net alsof zij met de basketbalspeler zou gaan trouwen. De muziek was trouwens toch een belangrijk onderdeel van de avond, de bekende sportdeuntjes werden gespeeld om het publiek op te zwepen en ook werd er een aantal keer flink gedanst op de muziek.

Wat ik persoonlijk ook erg grappig vond was de actie met de luchtballon. Een speler van de Washington Generals wilde een strafworp nemen en toen hij de bal losliet vloog het hoog de lucht in, de bal was gevuld met helium. Ook het stukje dat er werd gevoetbald, inclusief schwalbe, een gele kaart en een penalty vond ik erg leuk, evenals de acties met de emmers water. Het geheel werd heel erg leuk gespeeld en de show met alles eromheen was super. Veel acties kende ik nog uit de tijd dat ik de Harlem Globetrotters op televisie zag spelen, maar het was geweldig om het nu eens van dichtbij te zien.


In de rust was er nog een nieuwe mascotte, in een groot opgeblazen pak. Hij liet zich een paar keer goed vallen en klapte ook een paar keer flink tegen de scheidsrechter aan. De scheidsrechter bleef trouwens slecht en partijdig fluiten en op een gegeven moment kwam de aap uit de mouw. Zijn kleding werd uitgetrokken en onder zijn scheidsrechtersoutfit zat het tenue van de Washington Generals, hij hoorde bij hen en was daarom dus ook zo partijdig.

Gedurende de hele show werd er Amerikaans gesproken en achter ons zaten ook een paar mensen die deze taal tegen elkaar spraken. Het leek daardoor net alsof we op vakantie in Amerika waren, het voelde goed, maar toch ook wel weer heel raar. Toen ik namelijk wat tegen de man naast me wilde zeggen wilde ik dat eerst in het Engels doen, terwijl de man gewoon een Nederlander was. Gek hoe je zo snel aan iets gewend kunt raken en overgaat naar vakantiemodus en een andere taal. Mijn vrouw had er zelf ook last van, toen ze langs iemand wilde lopen en “excuse me” en “thank you” zei. 



Met nog een paar seconden op de klok werd de laatste 4-punter van de avond door de Harlem Globetrotters gescoord en zij hadden de wedstrijd gewonnen. De Washington Generals wisten niet hoe snel ze het veld moesten verlaten en de Globetrotters begonnen samen te dansen. Even later gingen ze naast elkaar op een lijn staan en namen afscheid van het publiek. De spelers kregen een staande ovatie van het publiek en vervolgens konden de bezoekers met hen op de foto gaan en handtekeningen vragen.

Ons bezoek aan de wedstrijd Harlem Globetrotters – Washington Generals was geweldig. We hebben een hele leuke avond gehad en heel erg genoten van de show. Het is natuurlijk geen echte wedstrijd, maar voor sommige worpen en acties moet je gewoon erg goed kunnen basketballen. Het was precies zo zoals ik van televisie kende en daar was ik ook blij mee. Ik vond het erg leuk dat we het hadden gedaan en zou iedereen die van show, Amerika en sport houdt aan kunnen raden om een keer een wedstrijd van de Harlem Globetrotters te bezoeken. Het was prachtig!