Pagina's

zaterdag 30 januari 2016

Activiteit: USS Arizona Memorial Pearl Harbor Historic Site - Honolulu, Hawaii

Activiteit: USS Arizona Memorial - Pearl Harbor Historic Site
Adres:      1 Arizona Memorial Rd, Honolulu, HI 96818, Verenigde Staten




De komende tijd zal ik vooral veel schrijven over mijn laatste avonturen in Seattle, Las Vegas en Hawaii. Alle andere steden gaan ook weer aan bod komen hoor, maar over mijn laatst bezochte steden heb ik nu gewoon even het meeste te vertellen. Vandaag wil ik het gaan hebben over de Pearl Harbor Historic Sites. De meeste mensen van jullie kennen het verhaal van Pearl Harbor wel, door een aanval van de Japanners op deze Amerikaanse marinebasis op 7 december 1941 werd een groot deel van de Amerikaanse vloot vernietigd, deze aanval heeft geleidt tot de Amerikaanse betrokkenheid in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de aanval werden 2.402 Amerikanen gedood en zijn er slechts 65 Japanse militairen om het leven gekomen, het was een echte verrassingsaanval en de dag na de aanval verklaarden de Verenigde Staten de oorlog aan Japan.

Bij het maken van de planning van onze huwelijksreis schreef ik als een van de eerste activiteiten het bezoeken van Pearl Harbor en de Pearl Harbor Historic Sites op. De Pearl Harbor Historic Sites horen bij de World War II Valor in the Pacific, National Park Service en staan op de plek van de oude marinebasis. Het leek mij erg indrukwekkend om deze gedenkwaardige plek te bezoeken, 7 december 1941 is een belangrijke dag geweest in de geschiedenis, ook voor Nederland. Wanneer de Japanse aanval nooit had plaatsgevonden had Amerika zich misschien wel niet eens met de oorlog bemoeid en waren wij als Nederland nu nog bezet geweest. Gelukkig is het anders gelopen en zijn we al langer dan 70 jaar van de bezetting af.



Pearl Harbor Historic Sites
Voorafgaande aan de reis hadden we 2 Go Oahu Cards gekocht, waarmee we entree zouden hebben tot alle Pearl Harbor Historic Sites, onder andere de USS Bowfin Submarine, het Battleship Missouri en de USS Arizona Memorial Narrated Tour. Vanuit het hotel waar we destijds verbleven (ons 3e hotel op Oahu, het Coconut Waikiki Hotel), was het zo’n 20 minuten rijden naar Pearl Harbor. We parkeerden er onze auto en zagen dat het al behoorlijk druk was met bezoekers. Pearl Harbor staat 3e op de lijst van meest bezochte bezienswaardigheden van Hawaii en dat was ook wel te merken.

We liepen het park binnen en gingen op zoek naar de kassa, we kregen na het tonen van onze Go Oahu Cards alle entreekaarten voor de verschillende bezienswaardigheden en een parkplattegrond uitgereikt en gingen op weg richting de verschillende tentoonstellingen en exposities. We hadden kaarten ontvangen voor het Pearl Harbor Visitor Center, de USS Arizona Memorial tour,  het USS Bowfin  Submarine Museum & Park (onderzeeër), het Battleship Missouri Memorial en het Pacific Aviation Museum Pearl Harbor, het was dus het complete pakket. Normaal kost dit pakket $ 65,00 per persoon. 



Vandaag zal ik alleen schrijven over het  Pearl Harbor Visitor Center en de USS Arizona Memorial tour. Over de overige bezienswaardigheden schrijf ik een andere keer, het is teveel voor in één bericht en dat zien jullie ook wel aan de foto’s welke ik alleen al heb gemaakt van het  Pearl Harbor Visitor Center en het USS Arizona Memorial. Over het USS Bowfin  Submarine Museum & Park (onderzeeër), het Battleship Missouri Memorial en het Pacific Aviation Museum Pearl Harbor schrijf ik een volgende keer, hier is nog zoveel over te vertellen dat ik hier denk ik nog 2 aparte blogberichten aan zal wijden.

Ik vond het Pearl Harbor Visitor Center een beetje lijken op het Kennedy Space Center Complex in Florida, alleen was nu alles gericht op de marine en de aanval van Japan op Pearl Harbor in 1941. Alle tentoonstellingen en exposities zagen er erg mooi en indrukwekkend uit en door de “narrated tour” die we met behulp van een apparaat met koptelefoon afspeelden werd alles goed uitgelegd.  Bij alle stukken stond er een nummer afgebeeld en wanneer je met het apparaatje zocht naar het nummer dan werd er uitleg over de expositie gegeven.



Op onze tickets voor de USS Arizona Memorial Tour stond een tijd afgebeeld waarop onze tour zou beginnen. Het duurde nog zo’n 2,5 uur voordat het dat tijdstip was en dus konden we rustig alle exposities van het Pearl Harbor Visitor Center langslopen en alles goed bekijken. Op het complex stonden verschillende gebouwen met allemaal hun eigen thema aan expositie, zo waren er galerijen met als titel “Road to War” en “Attack” en in de buitenlucht hing de USS Arizona Bell, was er de Contemplation Circle en de Remembrance Circle, met de namen van alle slachtoffers van de aanval. Ik vond alles heel erg indrukwekkend om te zien en te horen, vooral ook omdat het allemaal waar gebeurd is en nog niet eens zo heel lang geleden.

Op een gegeven moment liepen we richting het Pearl Harbor Memorial theater, het was voor ons namelijk bijna tijd om naar het USS Arizona Memorial te gaan. We lieten onze tickets met daarop de tijden zien en mochten met een grote groep mensen doorlopen. In het theater werden beelden getoond van Pearl Harbor voor, tijdens en na de aanval en ik had echt een brok in mijn keel zitten, wat moet dat verschrikkelijk zijn geweest om mee te maken zeg.



USS Arizona Memorial
Na de film liepen we aan de andere kant van het Pearl Harbor Memorial Theater naar buiten richting een kleine haven waar een schip op ons lag te wachten. Iedereen nam plaats in de boot en we gingen op weg naar de gezonken USS Arizona. De USS Arizona was een Amerikaans slagschip dat op 6 december 1941 voor onderhoud in Pearl Harbor lag, tijdens de aanval zijn er 1.177 van de 1.400 bemanningsleden van dit schip gesneuveld, dit is ongeveer de helft van het totaal aantal doden van die dag. Het wrak is nooit geborgen, maar is altijd op de bodem van de haven blijven liggen en is zo een gedenkteken geworden aan alle leden die tijdens die dag om het leven zijn gekomen.

De tocht naar het USS Arizona Memorial duurde slechts enkele minuten, we verlieten de boot en betraden het gedenkteken, het was er heel stil, we hoorden alleen het geluid van het water en wat zacht geroesemoes om ons heen, het was wederom erg indrukwekkend. Ik kende het USS Arizona Memorial al van filmpjes op internet en televisie, maar om hier nu zelf rond te lopen gaf me toch wel kippenvel. Het was heel raar om de verroeste delen van het schip boven water uit te zien steken, wetende wat er met het schip is gebeurd en wat er zich nu nog steeds in het schip bevindt. Luchtbellen kwamen af en toe omhoog en ook dreef er nog steeds olie in het water, wat daadwerkelijk nog steeds vanuit de USS Arizona omhoog kwam. In het gebouw stonden op een grote witte muur alle namen van de gesneuvelden van de USS Arizona afgebeeld en daarvoor lag een bos bloemen. Het was vrij warm die dag in Honolulu, maar op dat moment had ik het toch wel even koud.



Nadat we een tijd lang in het USS Arizona Memorial waren geweest, alle verhalen hadden gehoord en in het water hadden gestaard besloten we dat het toch maar beter was om weer met een boot terug te gaan op weg naar de overige Pearl Harbor Historic Sites. Het was toch wel heel indrukwekkend geweest en we waren toe aan een klein beetje meer vrolijkheid. Het was wel goed dat we het gedaan hebben en ook weer wat besef van de werkelijkheid kregen, maar we waren er voor onze honeymoon en dus moesten we ook weer een wat vrolijker humeur gaan krijgen.

We gingen eerst op weg naar de USS Bowfin Submarine en het bijbehorende museum om vervolgens naar het Battleship Missouri Memorial en het Pacific Aviation Museum Pearl Harbor te gaan, zoals ik jullie reeds heb laten weten zal ik hier in de toekomst nog over gaan schrijven.

Ik hoop dat jullie van mijn eerste deel van het verslag en vooral ook de foto’s van Pearl Harbor hebben genoten, er gaat dus nog meer aankomen, maar jullie hebben nu alvast wel een beeld van de Pearl Harbor Historic Sites. Het was voor ons een erg indrukwekkende dag en wanneer je het eiland Oahu gaat bezoeken dan is het bezoeken van de Pearl Harbor Historic Sites ook eigenlijk wel een must.

Zie hieronder nog veel foto's welke ik die dag gemaakt heb van de Pearl Harbor Historic Sites en USS Arizona Memorial