Pagina's

maandag 18 januari 2016

Activiteit: Seattle Great Wheel – Seattle, Washington

Activiteit: Seattle Great Wheel
Adres:      1301 Alaskan Way, Seattle, WA 98101, Verenigde Staten




Zoals ik jullie in mijn vorige post heb verteld hebben wij onze huwelijksreis in Hawaii gevierd. De vliegreis naar Honolulu duurt normaal gesproken, inclusief tussenstop(s) zo’n 20 uur. Mijn vrouw en ik hadden geen zin om zo’n lange tijd achter elkaar in een vliegtuig te zitten en dus hadden we besloten om tijdens zowel onze heenreis als terugreis een tussenstop van 3 nachten in Seattle te maken. Mijn vrouw wilde hier graag naartoe vanwege de 50 Shades of Grey reeks en zelf was ik destijds nog nooit in de staat Washington geweest en leek mij de stad Seattle van wat ik ervan wist en kende ook wel heel erg mooi.

Tijdens ons eerste verblijf in Seattle kwamen we pas laat aan in ons hotel, het Fairmont Olympic, en we zouden de 4e dag vroeg vertrekken richting Honolulu. We hebben toen dus 2 volle dagen in de stad gehad en die hebben we ook goed weten te benutten. Het was wel erg jammer dat het gedurende die 2 dagen eigenlijk de hele tijd grauw en regenachtig is geweest, gelukkig was dit tijdens ons 2e verblijf in de stad heel anders en scheen eigenlijk constant de zon.





Een van de activiteiten die we tijdens onze eerste periode in Seattle hebben gedaan was een ritje in de Seattle Great Wheel (1301 Alaskan Way, Seattle, WA 9810). De Seattle Great Wheel is een groot reuzenrad op Pier 57 aan de rand van Elliott Bay in Seattle. Het reuzenrad is zo’n 53 meter hoog en in 2012 bij de opening ervan was het nog het grootste reuzenrad van de westkust van Amerika.

Vanuit ons hotel was het een wandeling van een klein kwartiertje om bij het water en het rad te komen. Het reuzenrad is dus nog niet zo oud (geopend op 29 juni 2012) en dat bleek ook wel aan het uiterlijk van het rad en de gondels die eraan hingen. Alle gondels waren dicht dus we zouden gelukkig droog blijven. Er was zelfs een VIP gondel met lederen stoelen, stereotoren en een glazen vloer, inclusief een VIP t-shirt, foto’s en een glas champagne in het naastgelegen Fisherman’s Restaurant, waar we ook nog zijn wezen eten, maar daar zal ik een andere keer over schrijven.  De prijs voor deze VIP gondel was $ 50,00 per persoon, maar dat vonden we iets te duur. Ik had trouwens ook al online tickets gekocht voor de gewone gondels, voor 2 tickets was ik in totaal inclusief tax $ 29,77 kwijt.

Mijn vrouw is normaal gesproken helemaal geen fan van een reuzenrad, maar ik had haar gelukkig toch zover gekregen om met mij mee te gaan. Er stonden slechts enkele andere bezoekers van het reuzenrad voor ons te wachten en dus waren we ook zo aan de beurt. Natuurlijk moesten er eerst weer een paar foto’s genomen worden, welke we toch niet zouden kopen, maar ja dat hoort er nou eenmaal bij in Amerika.




We mochten met zijn tweeën plaats nemen in een van de gondels en hadden de cabine dus voor onszelf. Op internet had ik gelezen dat bij er drukte 4 personen in een gondel zouden moeten gaan plaatsnemen en dat je dus bij onbekenden zou kunnen zitten. Ik vond het wel vreemd want zo groot waren de gondels nou ook weer niet en ik kon me ook niet voorstellen dat 4 uit de kluiten gewassen Amerikanen hier nou zo fijn in zouden zitten bij elkaar. Hier hadden wij dus geen last van en we gingen tegenover elkaar zitten in de gondel.

Na een korte periode begon het rad te draaien, in een vrij langzaam tempo werd er een ronde gemaakt. Ik dacht dat het maar één rondje zou duren, maar in het totaal hebben we zeker wel 5 of 6 rondjes gemaakt, dit kwam misschien ook omdat er maar weinig mensen in de rij stonden om het rad in te gaan.





Het uitzicht was prachtig, echter konden we door de bewolking en de regendruppels helaas Mount Rainier niet goed zien. Wel zagen we natuurlijk de skyline van Seattle, het CenturyLink Field, dit is het stadion van de Seattle Seahawks en de Seattle Sounders FC, ook zagen we het stadion van de Seattle Mariners (Safeco Field), de Space Needle en de haven van Seattle.  Ik vond het erg mooi om te zien, maar baalde toch wel een beetje van het weer. Het uitzicht was prachtig, maar met een zonnetje erbij was het nog mooier geweest. Helaas konden we daar natuurlijk niks aan doen en moesten we het maar doen met het weer wat we op dat moment hadden. Mijn vrouw vond het ook mooi, al was ze ook wel weer blij toen het rad stopte met draaien en we uit moesten stappen. Ze heeft het in ieder geval gedaan en is samen met mij meegegaan, dat vond ik erg stoer van haar.

Ik vond het bezoeken van de Seattle Great Wheel een erg leuke activiteit, het is een mooie luxe reuzenrad, welke in een erg goede staat lijkt te verkeren. Het uitzicht is erg mooi en de rit duurt ook vrij lang. Wij hadden het geluk dat we niet lang hoefden te wachten en samen met zijn tweeën in een gondel mochten zitten , echter liet het weer ons wel een beetje in de steek waardoor de beleving niet helemaal optimaal was. Wanneer je in Seattle bent en het is een mooie dag, of misschien zelfs wel in de avond met alle verlichting, dan kan ik het zeker wel aanbevelen om een ritje in de Seattle Great Wheel te gaan maken.