donderdag 8 december 2022

Activiteit: San Francisco Bay Cruise - San Francisco, Californië

Activiteit: San Francisco Bay Cruise
Adres: Fisherman's Wharf, San Francisco, Californië, Verenigde Staten

Voorafgaande aan ons bezoek aan San Francisco ben ik thuis op Internet gaan zoeken naar leuke activiteiten om in de Golden Gate City (de bijnaam van de stad) te gaan doen. We zouden er 5 dagen gaan verblijven en ik wilde in die tijd zoveel mogelijk van de toeristische trekpleisters gaan bezoeken. Via de website van Viator.com belande ik bij een uitgebreide dagvullende tour met de naam Muir Woods and Sausalito Tour plus Bay Cruise. Nadat ik me even had ingelezen besloot ik dat het voor ons een erg leuke dagbesteding was om te gaan doen. Ik boekte de tickets en betaalde voor 4 personen een bedrag van € 181,13 (dus zo'n € 45 per persoon). Ik keek erg uit naar deze afwisselende activiteit en was benieuwd of alles inderdaad zo indrukwekkend was als dat in de tour-omschrijving was beschreven. Op de dag van de excursie werden we rond 8:00 uur bij ons hotel, het Vertigo, opgehaald. We stopten vervolgens eerst nog bij wat andere hotels, om meer gasten op te halen, en daarna reden we eerst naar het Muir Woods National Monument en daaropvolgend naar het leuke pittoreske plaatsje Sausalito. De laatste activiteit die op het programma stond was de San Francisco Bay Cruise. Vanuit Sausalito was het zo'n 20 minuten rijden naar Pier 39. De bus werd daar geparkeerd, waarna wij een korte wandeling moesten maken naar het schip met de naam Old Blue, van de Blue & Gold Fleet, die al op ons lag te wachten.

We namen plaats op het bovenste dek van de boot en zaten in de buitenlucht. Het was mooi, helder en redelijk warm weer, dus we dachten dat we het wel uit konden gaan houden op het bovendek. Het schip stroomde langzaamaan wat voller met mensen en precies om 14:30 uur vertrok het uit de haven. De Old Blue was lang niet volledig bezet, er waren nog flink wat plekken vrij, dat vond ik wel fijn, want kon nu vrijuit bewegen en rondlopen, zodat ik alles goed kon bekijken. Naarmate we verder van de kust van Pier 39 afvoeren kregen we een steeds breder beeld van de skyline van San Francisco. We zagen onder andere de Transamerica Pyramid, de Coit Tower, het Embarcadero Center en de Millennium-toren. Grote marineschepen lagen aangemeerd bij het Marina District en daarachter was Ghirardelli Square gelegen. Bij het zien van Ghirardelli Square kreeg ik direct zin in een lekker ijsje met heel veel chocolade of gewoon een aantal Ghirardelli Chocolate Caramel Squares, heerlijk zeg! In de verte was de San Francisco-Oakland Bay Bridge gelegen, onze boot ging de andere kant op en voer in de richting van de Golden Gate Bridge. In de tussentijd kwamen we langs het Palace of Fine Arts, dat is het bouwwerk met de ronde koepel er op, en we zagen in de verte de Sutro Tower (een unieke 298 meter hoge tv- en radioroostertoren met een drietal poten). De zon weerkaatste op het water en tot op dat moment was het meer dan goed vertoeven op de cruise.

Op het moment dat we nog wat verder van de kust af waren begon het weer wat om te slaan, het werd een stuk frisser en wolken pakten zich samen. Er ontstond een dikke mist, waardoor we geen goed zicht meer hadden op alles om ons heen. In de verte zagen we de Golden Gate Bridge voor ons verschijnen. De grote rode pijlers van deze hangbrug in San Francisco herkende ik uit duizenden, ook al was de brug grotendeels verscholen in de mist. Ik had een petje op, maar dat zou niet lang meer duren, wanneer ik het niet vast zou houden. De wind zou er voor zorgen dat het van mijn hoofd af zou vliegen en dat wilde ik natuurlijk zien te voorkomen. We kwamen steeds dichter in de buurt van de Golden Gate Bridge en op een gegeven moment vaarden we er onderdoor. Dat vond ik toch wel een speciaal moment. Het is denk ik een van de beroemdste bruggen ter wereld en het was prachtig om het van zo dichtbij in de kenmerkende mist van San Francisco te kunnen aanschouwen. Een meeuw vloog vlak boven ons langs en hield gelukkig alles binnen. Nadat we onder de brug door waren gevaren trok de mist ook weer snel op en vervolgens gingen we verder op weg naar het beroemdste gevangenis-eiland ter wereld, namelijk Alcatraz. De voorgaande dag hadden we al een uitgebreid bezoek gebracht aan het eiland en de gevangenis, maar nu konden we het nogmaals vanaf een afstand gaan bekijken.

Ik bleef het nog steeds een indrukwekkend geheel vinden, vooral ook het verhaal van de 3 ontsnapte gevangen, waar nooit meer wat van is gehoord, fascineerde me enorm. Ondertussen werden er allerlei verhalen verteld over de omgeving en het eiland en ik luisterde er aandachtig naar. Nadat we een rondje om Alcatraz Island hadden gevaren gingen we langzaamaan weer terug in de richting van Pier 39. Een korte stop in de buurt van de zeeleeuwen op de pier bij Fisherman's Wharf kon natuurlijk echt niet ontbreken. Tientallen van deze dieren lagen lekker bij en op elkaar en ik vond het erg apart om te zien. De zeeleeuwen verblijven al sinds 1989 op de vlotten van Pier 39 en het is niet geheel duidelijk waardoor dit fenomeen is ontstaan. Vervolgens was het nog een klein stukje verder varen en meerden we daarna weer aan bij de plek waar we ook op het schip waren gestapt. De totale San Francisco Bay Cruise duurde ongeveer een uurtje. Het was een mooie tocht waarbij we veel hebben gezien en gehoord over de skyline van San Francisco en de omgeving. De plotselinge omslag van het weer, met ineens een hevige mist en wind, was iets wat ik ook niet meer snel zal vergeten. Het gaf precies aan waarom San Francisco tevens de bijnaam Fog City heeft. Ik vond het een hele leuke en waardige afsluiting van een verder zeer afwisselende dag. De gehele Muir Woods and Sausalito Tour plus Bay Cruise is een activiteit die ik elke bezoeker van San Francisco van harte kan aanbevelen!