maandag 12 december 2022

Activiteit: Bel Air, Beverly Hills & Rodeo Drive - Los Angeles, Californië

Activiteit: Bel Air, Beverly Hills & Rodeo Drive
Adres: Los Angeles, Californië, Verenigde Staten

Het leek mij geweldig om een keer naar Californië toe te gaan en daar de pretparken van San Diego, Anaheim en Los Angeles te bezoeken. Op een gegeven moment kwam het zo ver dat ik een reis geboekt had van 3 weken, waarbij we 8 dagen in San Diego en de rest in Anaheim zouden gaan verblijven. Naast de parken van Universal Studios, Disney en SeaWorld wilde ik ook nog wel wat andere dingen in de Golden State gaan zien. Al snel dacht ik aan alle glitter en glamour van Beverly Hills en de dure wijken er omheen. Het vervelende van die reis was dat we nog niet de beschikking over een huurauto zouden hebben en we ons dus telkens met het openbaar vervoer of door middel van een tour moesten verplaatsen. Ik ging voorafgaande aan de vakantie op zoek naar leuke dingen om te doen en kwam al snel op de website van Grayline terecht. In het verleden had ik daar al eens eerder wat tours geboekt en dat was me destijds goed bevallen. De LA City Tour and Hollywood Experience werd aangeboden op de website en dat leek me wel een erg leuk uitstapje om te doen. Ik zocht er wat meer informatie over op en zag dat het mogelijk was om bij ons hotel in Anaheim, het Howard Johnson Anaheim Hotel and Water Playground, opgehaald te worden. De tickets kostten destijds ongeveer $ 60,00 per persoon, daar zat dan het vervoer met een touringcar van en naar het hotel en de uitleg van de gids bij inbegrepen.

De LA City Tour and Hollywood Experience was onder andere inclusief een bezoek aan Bel Air, Beverly Hills en Rodeo Drive. Het leek mij super om die wijken, die ik normaal gesproken alleen op televisie, in films en series zag, met mijn eigen ogen van dichtbij te gaan bekijken. Bel Air staat bekend als een rijke en exclusieve woonwijk in het westen van Los Angeles. Er wonen vele beroemde filmsterren in de door Alphonzo E. Bell sr. gestichte gemeenschap. De wijk is onderdeel van de "Platinum Triangle", dure en chique buurten waar ook Holmby Hills en Beverly Hills aan toebehoren. Beverly Hills is een onafhankelijke stad en gemeente in Los Angeles County, het behoort tot het gebied van Hollywood, aan de voet van de Santa Monica Mountains. Beverly Hills is, net als Bel Air, ook bekend vanwege het grote aantal pop- en filmsterren dat er woont. In Beverly Hills is de Rodeo Drive te vinden, een 3,2 kilometer lange straat die bekend staat als een Internationaal modecentrum en de Walk of Style. Alle wereldberoemde modemerken zijn met winkels aanwezig in deze straat. De high-fashion strip met zijn chique boetieks is een van 's werelds meest exclusieve luxueuze bestemmingen en een ongeëvenaarde straat op het gebied van luxe, mode en entertainment. De filmsterren en andere beroemdheden, die in de nabije omgeving wonen, zijn er graag geziene gasten.

Op de dag van de tour werden we om 9:15 uur aan de voorkant van het hotel opgehaald. Vervolgens werden we eerst naar een gebouw gebracht, waar iedereen moest verzamelen, en vervolgens gingen we een half uurtje later op weg met de tour. We reden door het drukke verkeer van de stad en na iets langer dan 45 minuten rijden kwamen we langs de beroemde grote wit met zwarte poort (de West Gate), die toegang gaf tot de wijk Bel Air. Ik had eigenlijk verwacht dat er beveiliging bij de poort zou staan, maar dat was op dat moment niet het geval. Er stond wel een klein bordje bij met de tekst "Local access only, No Thru Traffic". Helaas mochten we de wijk dus niet betreden, daar baalde ik van, want ik had graag wat van de grote huizen en panden van dichtbij gezien. Een grote zwarte Mercedes kwam door de poort nar buiten gereden, maar helaas herkende ik de bestuurder niet en de ramen achterin waren geblindeerd. We reden op een langzaam tempo door naar Beverly Hills en gelukkig zagen we daar wel verschillende grote woningen. Er werd verteld dat er sommige huizen naast elkaar werden opgekocht, daarna volledig werden weggehaald om vervolgens één nieuw pand op de opgekochte grond te bouwen. Een aantal van de villa's stonden dan ook in de steigers. Ze werden uitgebouwd, vernieuwd en vergroot. We arriveerden op Carolwood Drive en de chauffeur vertelde een paar verhalen van de beroemdheden en filmsterren die in de huizen langs de straat woonden of hebben gewoond.

Op een gegeven ogenblik stopten we bij een grote, sierlijk versierde, zwart met bruine poort. We bleken voor het voormalige huis van Michael Jackson te staan. Als kind was ik altijd een groot fan van hem en liet mezelf voor de poort op de foto zetten. Eeuwig zonde dat zo'n geweldige artiest zo vroeg is overleden. We reden weer verder en maakten een tussenstop bij het wereldberoemde Beverly Hills-bord, deze kende ik van de serie Beverly Hills 90210. De tour ging verder langs allerlei grote panden en The Beverly Hills Hotel. Wanneer ik ooit een keer de loterij win dan boek ik een kamer in dat hotel, dat lijkt mij geweldig. Langs de straten, waar we doorheen reden, stonden aan beide zijden palmbomen. Dit was hoe ik me Californië had voorgesteld en dat vond ik prachtig. We naderden Rodeo Drive, ontzettend dure en luxe wagens reden ons voorbij, en op een gegeven ogenblik zag ik de winkels van Hermes, Dior en Miu Miu. De bus werd geparkeerd en vervolgens hadden we wat vrije tijd om de straat te ontdekken. Ik ben zelf helemaal niet zo'n fan van dure merken, maar vond het wel mooi om te zien hoe alle winkels waren ingericht. De prijzen die werden gevraagd voor alle producten en artikelen vond ik echter wat minder mooi. Ik vond het niet normaal wat er in de straat werd gevraagd voor bijvoorbeeld een t-shirt, blouse of after shave. De winkeliers stelden het volgens mij ook niet allemaal zo op prijs dat wij als toeristen de winkels in kwamen. Dat vond ik best vreemd en klantonvriendelijk.

Er stond een dure Bugatti (waarde van zo'n € 2 miljoen) langs de kant geparkeerd en onze gids gaf mij de sleutels van zijn bus, met de bedoeling dat ik naast de auto ging staan. Ik deed dat net op het moment dat er een rode dubbeldekker-bus van Star Line City Sightseeing voorbij kwam. Alle mensen die op en in die bus zaten maakten foto's van mij, dat was erg grappig om mee te maken. Ik voelde me voor even een echte filmster. Waarschijnlijk ben ik nu dus bij een aantal mensen, als beroemdheid, op hun vakantiefoto's terug te zien. We wandelden vervolgens nog eventjes verder door de straat, keken in de etalages, maar wisten dat we er helemaal niks gingen kopen. Ik wilde een magneet halen van de straat, maar voor dat soort prullaria-winkels was op Rodeo Drive geen plaats. Bvlgari, Canali, Jimmy Choo, Harry Winston, Fendi en Van Cleef & Arpels waren zomaar een paar namen uit de straat. Stuk voor stuk merken die best mooie producten en artikelen aanbieden, maar zelf heb ik er het geld niet voor over. Ik kon me echter wel goed voorstellen dat het voor de bevolking uit de omliggende buurten, die overwegend geld genoeg hebben, een mooie straat is om hun Dollars in uit te geven. Na onze tijd op Rodeo Drive gingen we de bus weer in en reden door naar de volgende stop van de tour. Ik vond het erg leuk om in Beverly Hills en Rodeo Drive te zijn geweest, het is mooi om een keer gezien te hebben.