Pagina's

vrijdag 16 december 2022

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays Aberdeen Union Square - Aberdeen, Schotland

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays Aberdeen Union Square
Adres: 14/15 First Level Mall, Guild St, Aberdeen AB11 5RG, Verenigd Koninkrijk


Enige tijd geleden hebben jullie hier op het blog kunnen lezen over mijn bezoek aan de vestiging van TGI Fridays aan het strand van Aberdeen in Schotland, waar ik samen met een kameraad heb geluncht. In Aberdeen zijn er echter 2 locaties van TGI Fridays gelegen, en omdat we slechts één vrijdag in de stad waren hebben we besloten om in de avond bij het andere restaurant van deze bekende keten te gaan dineren. Deze tweede vestiging lag wat dichter in de buurt van het hotel (BrewDog Aberdeen Kennels), waarin we de eerste nacht sliepen, namelijk in het Union Square-winkelcentrum vlakbij het station. Vanuit onze verblijfsplaats duurde het slechts 9 minuten om wandelend bij het restaurant te geraken. Nadat we eerst nog even bij de winkels hadden gekeken en wat gedronken hadden in een kroeg besloten we dat we voldoende trek hadden gekregen om voor de tweede keer die dag naar TGI Fridays toe te gaan. In de middag hadden we een lekkere Chicken Quesadilla, uienringen en frietjes gegeten, maar betreffende het diner wilden we toch voor iets anders gaan. In het verleden waren we al een keer, met een stel andere vrienden erbij, naar TGI Fridays in Utrecht geweest en destijds hadden we spareribs op. Dat was bij mijn kameraad bijgebleven en het leek hem een goed plan om daar nu ook weer voor te gaan. Ik was het er wel mee eens, want de spareribs smaken bij TGI Fridays meestal echt ontzettend lekker!

TGI Fridays is een Amerikaanse restaurantketen dat zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar oud tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft de zaak zich uit weten te breiden tot een keten met honderden vestigingen in Noord-Amerika en is daarbij dus ook nog eens internationaal gegaan. Het heeft restaurants in 60 landen, met sinds enige tijd tevens vestigingen in Nederland, dus in Utrecht, maar ook in Rotterdam. Het totaal aantal vestigingen komt uit op bijna 900 en is nog steeds groeiende. De keten heeft als doelstelling om binnen 10 jaar met zo'n 15 restaurants in Nederland aanwezig te zijn. Ze moeten echter wel op gaan schieten, want voorlopig blijft de teller al lang op slechts 2 locaties steken. Dit aantal van 2 is alleen dus al in de stad Aberdeen in Schotland te vinden, wat dat betreft blijft de groei in Nederland voorlopig toch nog best wel achter.





Het restaurant lag dus in een winkelcentrum, waardoor alles lekker overdekt was. Om bij de zaak terecht te komen moesten we met de roltrap naar boven en daar bevonden zich allerlei eetgelegenheden en cafés. Het logo van TGI Fridays viel uiteraard weer ontzettend op, waardoor het niet lastig was om bij de ingang van de zaak te geraken. We liepen langs een motor van Harley Davidson, die voor een gedeelte in de rood met witte banen van TGI Fridays beschilderd was, en werden vervolgens welkom geheten door een vriendelijke hostess van het restaurant. Dat ging al een stuk beter dan bij de andere vestiging, want daar hebben we best een tijd moeten wachten voordat we werden opgemerkt. We werden naar een van de vrije tafels gebracht en kwamen langs de bar, waaraan het eigenlijk nog best rustig was, ondanks dat het vrijdagavond was. Ook zag ik een erg gaaf bord dat het Welcome to Fabulous Las Vegas Sign imiteerde, alleen stond er nu de tekst Welcome to Fabulous Fridays Nevada op. Zoals gebruikelijk waren de meeste tafels en stoelen van hout gemaakt en was de bekleding overwegend rood. In de eetzaal was het wel redelijk druk, veel tafels waren bezet en er hing een gezellige sfeer. We mochten plaatsnemen aan een halve booth, middels een glazen afscheiding naast ons werd er privacy gecreëerd. Dit vond ik erg slim gedaan, want zo werd de ruimte in het restaurant optimaal benut.

Zelf had ik zicht op de bar, een mooi bord met in neonverlichting de tekst Cocktails was opgehangen en daarboven zorgde een gele lichtbalk voor een extra ambiance. Aan een van de wanden waren posters opgehangen van (oude) computergames en arcade-spellen, zoals Space Invaders, Super Mario Bros, maar ook Fortnite. Verder hingen er een aantal borden met straatnamen en wijken uit New York City en ook dat vond ik erg leuk om te zien. Het restaurant was een stuk moderner en veel meer met de tijd meegegaan dan de andere locatie van TGI Fridays, waar we die dag eerder waren geweest. De menukaarten werden uitgereikt en we gingen direct op zoek naar het gerecht, waar we al de hele tijd over aan het praten waren. Op de pagina met als titel "From the Fridays Grill" stonden aan de rechterkant bovenaan de door ons begeerde spareribs. We hadden wel oren naar de Ultimate Ribs, dit gerecht zou gaan bestaan uit een volledige streng spareribs, met barbecuesaus, een halve maiskolf, coleslaw en daarbij de keuze uit een drietal bijgerechten, namelijk friet, de huissalade of een salade met blauwschimmelkaas, bacon en aardappelpartjes. We vroegen of dat het ook mogelijk was om de standaard friet te vervangen met zoete aardappelfriet en dat was gelukkig geen enkel probleem. Als eerst werd er gevraagd wat we wilden drinken, maar daar hadden we tot aan dat moment nog niet voor gekeken.





Ik pakte de drankenkaart erbij en zag de Bear Island Triple Hopped Lager van Shepherd Neame op de lijst staan. In de middag hadden we een gelijksoortig biertje van dezelfde brouwerij op en nu wilde ik de Triple Hopped Lager wel eens gaan proberen. Zoals echter heel vaak het geval is was het biertje dat ik had gekozen niet voorradig en uitverkocht, waardoor ik dus snel iets anders moest gaan kiezen. Bij de ciders zag ik ook nog een drankje staan die ik niet kende en vroeg in eerste instantie of dat die dan wel werd verkocht. Gelukkig stonden er nog genoeg flesjes van de Berries & Cherries van Old Mout Cider koud in de koelkast en dus besloot ik om daar dan maar voor te gaan. Mijn kameraad bestelde tevens dezelfde cider. We gaven direct ook onze bestelling voor de spareribs door, zodat hopelijk alles snel achter elkaar zou kunnen komen. We zaten in eerste instantie ook nog even te twijfelen om een voorgerecht te nemen, maar wisten dat de portie spareribs vrij groot zou zijn en hadden ook geen zin om er wat van te moeten laten staan. We hielden het dus bij alleen de Ultimate Ribs en de cider, dan zouden we eventueel later nog wel zien of dat we nog wat extra's wilden bestellen. Onze serveerster kwam al snel met de flesjes Berries & Cherries aangelopen. Ik schonk het leeg in m'n glas en het leek net alsof er een soort van cassis voor me stond. Ik nam de eerste slok en werd aangenaam verrast.

Het was een heel erg verfrissend, fruitig drankje, waarbij het haast niet te merken was dat er alcohol in zat. Het percentage was dan ook slechts 4%, maar het leek wel frisdrank. Dat vond ik geen probleem, want de smaak was goed. Nadat we een klein kwartiertje gewacht hadden werd onze tafel volgezet met de beide borden met spareribs en de verschillende bijgerechten. Het zag er heerlijk uit en ik besloot om eerst mijn maiskolfje, dat lekker zoet en sappig was, af te kluiven. Het bakje met de barbecuesaus leegde ik over de spareribs en vervolgens at ik het vlees van alle botten af. Ik hoefde mijn mes eigenlijk niet te gebruiken, zo mals was het vlees, en viel dan ook eenvoudig van de botten af. De barbecuesaus dat van het vlees afviel at ik samen met de zoete aardappelfrietjes op. Tussendoor nam ik ook nog een paar hapjes van de coleslaw en binnen een mum van tijd had ik het volledige gerecht op. Ik bleek dus toch wat meer trek te hebben gehad dan gedacht en het gehele gerecht was ook ontzettend lekker, waardoor ik er niks van liet liggen. TGI Fridays stelde me weer niet teleur en ik heb van de maaltijd genoten. Mijn kameraad had zijn bordje ook netjes leeg op het moment dat we de rekening uitgereikt kregen. In het totaal moesten iets meer dan £ 60,00 betalen, dat vond ik best een behoorlijk bedrag, maar gelukkig hadden we heerlijk gegeten en gedronken in een heel gezellig restaurant.