Pagina's

zaterdag 28 april 2018

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays - Edinburgh, Schotland

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays Edinburgh
Adres: 26 Castle St, Edinburgh EH2 3HT, Schotland, Verenigd Koninkrijk


Een paar weken geleden ben ik een lang weekend naar Edinburgh in Schotland geweest. Het was mijn eerste bezoek aan dit land in het Verenigd Koninkrijk en ik heb er een fijne 4 dagen gehad. Natuurlijk heb ik voorafgaande aan de reis gezocht naar Amerikaanse restaurantketens in die stad en gelukkig had ik er een paar gevonden. Er waren vestigingen van Five Guys, Hard Rock Cafe en TGI Fridays aanwezig in Edinburgh en bij het laatstgenoemde restaurant ben ik tijdens mijn eerste dag in de stad gaan lunchen. Ik heb hier op mijn blog al veel vaker geschreven over TGI Fridays, de keten is inmiddels in zoveel verschillende landen en steden aanwezig dat er bijna in elke toeristische stad van Europa wel een vestiging van is te vinden. Het eten is er altijd goed en ik vind het ook altijd gezellige restaurants, dat was in Edinburgh ook weer het geval.

TGI Fridays is een Amerikaanse restaurantketen welke zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft het restaurant zich uit weten te breiden tot een keten met internationaal meer dan 900 restaurants in 60 verschillende landen. Een van de vestigingen, welke ik dus heb bezocht, is te vinden in Edinburgh, Schotland.

Ontdek Amerika per camper, nog nooit zo voordelig!







Ik bezocht TGI Fridays in Edinburgh dus om er te gaan lunchen en een klein drankje te drinken. Bij binnenkomst in de zaak kreeg ik direct weer een vertrouwd gevoel. De thematisering week niet veel af van datgene wat ik van de andere restaurants van de keten gewend was. Een grote Amerikaanse motor stond opgesteld, met daaromheen allerlei foto’s van bekende Amerikaanse personen en bands en aan een rode wand was in zilveren letters “In Here it’s Always Friday” geschreven. Het was gezellig druk in de zaal, maar gelukkig was er toch nog wel een vrije tafel voor ons beschikbaar. Ik maakte een paar foto’s van de ruimte en keek vervolgens in de uitgereikte menukaart. Omdat we er waren voor de lunch sloeg ik de hoofdgerechten over, maar keek wel op de pagina’s van de voorgerechten en hamburgers.

Er werd gevraagd wat we wilden drinken en na even op de drankkaart gekeken te hebben koos ik voor een Lagunitas Daytime Ale en verder werd er ook nog een Goose Island Honkers Ale besteld. Helaas kwam de serveerster al snel terug om aan te geven dat de Lagunitas Daytime Ale uitverkocht was en ik dat ik dus iets anders moest gaan bestellen. Ik besloot om dan maar voor een cocktail te kiezen, ik koos voor het drankje met de naam Gremlin, omdat ik de kleuren op het plaatje er wel leuk uit vond zien. Helaas bleek bij het serveren van de drankjes echter dat de rood-groen-zwarte combinatie van de cocktail op de foto helaas niet echt aanwezig was in het glas dat ik zojuist geserveerd had gekregen. Maar goed, dat was dan maar zo, gelukkig smaakte het drankje verder wel goed en het was ook een keer wat anders dan bier

We hadden inmiddels ook al een keuze gemaakt wat we wilden gaan eten. We bestelden een bord met gefrituurde uienringen en de Muchos Nachos met kaas. Het gerecht met de naam Muchos Nachos bestond  uit een groot rond bord gevuld met nachos welke bedekt waren met guacamole, zure room, sla, pepers, pico de gallo en paprika. Het duurde niet lang voordat de gerechten op tafel stonden. Het bord met de gefrituurde uienringen vond ik wat karig, normaal gesproken zit er altijd wel een sausje bij, maar dat was nu helaas niet het geval en moesten we de uienringen zo droog opeten. Een zoetzure- of barbecuesaus had er best bij geserveerd mogen worden, dus dat vond ik een beetje tegenvallen. Gelukkig was de smaak van de uienringen verder wel goed, maar toch miste ik wat saus. Ondanks dat duurde het niet lang voordat de 8 uienringen op waren.








De nachos waren gelukkig een stuk minder droog. De combinatie van de warm gebakken nachos met gesmolten kaas, zure room, alle groenten en de guacamole was erg lekker. Flinke stukken nachos bleven door de gesmolten kaas aan elkaar plakken en dat vind ik altijd erg lekker. In de tussentijd dat we van de nachos aan het genieten waren werd er nog een Coors Light besteld, zelf had ik nog genoeg aan mijn cocktail, dus bij mij bleef het bij één drankje. Het bord met de nachos werd door ons beiden ook vakkundig helemaal leeggegeten en nadat alles op was werd er gevraagd of dat we nog wat anders wilden gaan bestellen. Nadat we aangaven genoeg te hebben gehad kregen we de rekening uitgereikt. In het totaal moesten we een kleine £ 35,00 betalen, dat vond ik best een flink bedrag voor datgene wat we gegeten en gedronken hadden.

Door het vrij hoge bedrag en vanwege het ontbreken van het door mij bestelde biertje en de saus bij de uienringen was deze ervaring bij TGI Fridays toch wat minder positief dan anders, maar bij een volgende citytrip geef ik TGI Fridays wel weer opnieuw een kans. Het blijft toch een van mijn favoriete Amerikaanse restaurantketens en één iets mindere ervaring doet daar niets aan af. De volgende keer bestel ik er gewoon de spareribs weer en dan moet het wel goed gaan komen. De overige foto's welke ik van het restaurant tijdens mijn lunch bij TGI Fridays in Edinburgh heb gemaakt kunnen jullie hieronder zien. Let vooral ook even op de wand met allerlei kaarten en foto's van Amerika en bekende Amerikaanse personen. Ik word zelf altijd erg enthousiast van dergelijke thematisering in een restaurant.