Pagina's

donderdag 12 april 2018

Restaurant: Dairy Queen Grill & Chill - Staten Island, New York

Restaurant: Dairy Queen Grill & Chil
Adres: 10 Ferry Terminal Viaduct, Staten Island, NY 10301, Verenigde Staten


Een paar weken geleden schreef ik over mijn tocht met de Staten Island Ferry vanuit Manhattan naar Staten Island. Op het moment dat we in het St. George Ferry Terminal op Staten Island aan waren gekomen en van de veerboot af kwamen liepen we direct op ons doel af. We hadden ons namelijk als doel gesteld dat we onszelf zouden gaan belonen met een heerlijk ijsje van Dairy Queen. Voorafgaande aan de reis had ik namelijk al gezien dat er een vestiging van de bekende keten aanwezig was in de terminal en daar wilde ik dan ook gretig gebruik van gaan maken. Ik had ook al een vestiging van Dairy Queen in Manhattan gevonden, maar ja het was ook zeker geen straf om tijdens de reis tweemaal een lekkere Blizzard Treat te gaan eten. Ik denk dat het sowieso nooit een straf is, want over het algemeen vind ik alle verschillende ijsjes van Dairy Queen ontzettend lekker.

Dairy Queen, waarvan de naam vaak wordt afgekort als DQ, is een keten van softijs- en fastfoodrestaurants van International Dairy Queen, Inc. Het is een dochteronderneming van Berkshire Hathaway. International. Dairy Queen, Inc. is ook eigenaar van Orange Julius en Karmelkorn. Het eerste restaurant werd op 22 juni 1940 geopend in Joliet, Illinois, op dat moment werden er allerlei diepvriesproducten verkocht, waaronder het welbekende softijs. Het hoofdkantoor van Dairy Queen is gevestigd in een buitenwijk in Minneapolis, Minnesota. Sinds het begin van Dairy Queen heeft het een franchisesysteem gebruikt om haar activiteiten wereldwijd uit te breiden. Wereldwijd zijn er meer dan 6.400 vestigingen van Dairy Queen te vinden, waarvan zo’n 4.500 in Amerika.  De staat met de meeste Dairy Queen vestigingen is Texas.



Voorafgaande aan ons bezoek aan de Dairy Queen op Staten Island was ik via internet lid geworden van de Blizzard Fan Club van het restaurant. Als favoriete locatie gaf ik de vestiging in het St. George Ferry Terminal aan en vervolgens ontving ik een e-mail waarin een coupon voor één gratis Blizzard (bij het kopen van een andere blizzard) was inbegrepen. Die coupon had ik uitgeprint en meegenomen, met het doel om die in te wisselen tijdens mijn bezoek aan de terminal. Het was niet lastig om de vestiging van Dairy Queen Grill & Chill te vinden, want na enkele tientallen meters in het gebouw gelopen te hebben zagen we al waar het restaurant gevestigd was. We liepen er snel naartoe en keken even goed op de menukaart met Blizzard Treats welke ijsjes we zouden gaan bestellen. De keuze was lastig en het duurde dan ook even voordat we allebei een beslissing hadden genomen.

Er stonden enkele mensen voor ons in de rij te wachten dus we hadden ook wel even de tijd om te kiezen. Toen we aan de beurt waren leverde ik de kortingscoupon in en bestelde een medium Banana Cream Pie Blizzard Treat (een beker softijs met stukjes banaan, bananensaus, stukjes taartbodem en slagroom) en voor mezelf de Chocolate Chip Cookie Dough Blizzard (een beker softijs met stukjes chocoladekoekjesdeeg en chocoladesaus). Zelf hoefde ik er geen slagroom bij. Voor de 2 flinke bekers met ijs hoefde ik in het totaal slechts iets minder dan $ 5,00 te betalen, dat bedrag was dan inclusief taks. Dat kwam natuurlijk door de coupon die ik ingeleverd had en ik was erg tevreden met de door mij betaalde prijs. Nadat we de ijsjes in ontvangst hadden genomen namen we even plaats aan een vrije tafel om de Blizzards op te gaan eten.   



Aan het tafeltje naast ons kwamen steeds meer kinderen te zitten die net van hun highschool afkwamen. De groep werd groter en groter en ze waren best luidruchtig. Een paar kregen het aan de stok met elkaar en waren tegen elkaar aan het schreeuwen. Ze gingen niet vechten, maar toch hadden we goed in de gaten dat er een bepaalde spanning hing in het restaurant. Daar hadden we verder weinig zin in en besloten na een tijdje dan ook maar om onze Blizzard Treats mee te nemen en ergens anders op te gaan eten. Het moest natuurlijk wel gezellig blijven en dat was het op dat moment niet echt. Ik vond dat wel jammer, want was daarvoor echt van mijn Chocolate Chip Cookie Dough Blizzard aan het genieten. Maar goed, ergens anders zou die ook nog steeds wel lekker gaan smaken en dus verlieten we het restaurant.

De Blizzards aten we vervolgens maar in de gangen van het St. George Ferry Terminal op. We liepen terug naar de ruimte waar we weer de veerboot op konden om op het water terug naar Manhattan te gaan. Tijdens het wachten op onze veerboot at ik mijn Blizzard helemaal op. De stukken cookie dough waren heerlijk en de combinatie met de chocoladesaus en het ijs was ontzettend lekker. Ik had de Chocolate Chip Cookie Dough Blizzard al eerder gegeten en daarom wist ik ook dat ik een goede keuze had gemaakt. De ijsjes van Dairy Queen stellen me sowieso eigenlijk nooit teleur. De combinatie van het ijs met chocolade en alle andere ingrediënten is meestal precies op elkaar afgesteld, waardoor het echt hele lekkere ijsjes worden. Ik kom graag bij Dairy Queen, de ijsjes zijn heerlijk en de prijs is (omdat ik vrijwel altijd een coupon bij me heb) goed. De bekers zijn tot aan de rand toe gevuld en dus heb ik weinig te klagen. Het was alleen jammer dat de sfeer bij de Dairy Queen in Staten Island wat minder was dan bij de andere restaurants van de keten.