Pagina's

zondag 12 januari 2020

Amerikaans restaurant in NL: TGI Fridays - Utrecht, Nederland

Amerikaanse restaurants in NL: TGI Fridays
Adres: Stationsplein 18, 3511 ED Utrecht, Nederland


In het jaar 2006 reisde ik voor het eerst naar Amerika, naar New York City, ik durfde eigenlijk niet te vliegen en had nog weinig met het land. De reis was voor mij echter een hele belevenis, de dagen vlogen voorbij en het is het begin geweest van nog vele reizen die zouden volgen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ik had destijds nog helemaal geen kennis over Amerikaanse restaurants en hield me daar ook niet mee bezig. Een van de restaurants welke ik tijdens dit eerste verblijf in New York heb bezocht was TGI Fridays, dat zag ik tenminste later toen ik de foto’s terug keek. We hebben daar destijds een tijdje gezeten om wat te drinken en een paar voorgerechten te delen. Toen ik later op internet rondkeek, tijdens de voorbereidingen op mijn reis naar Orlando in 2010 zag ik dat er veel gesproken en geschreven werd over TGI Fridays. Het restaurant werd door veel mensen aangeraden en daardoor wilde ik er zelf ook weer naartoe gaan, om het deze keer bij volle bewustzijn te ervaren. In Orlando bezocht ik de keten wederom en sindsdien behoort het tot mijn favoriete Amerikaanse restaurants.

TGI Fridays is een Amerikaanse restaurantketen welke zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft het restaurant zich uit weten te breiden tot een keten met honderden vestigingen in Noord-Amerika en is daarbij ook nog eens internationaal gegaan. Het heeft restaurants in 60 landen, met sinds enige tijd dus ook een vestiging in Utrecht, in Nederland. Het totaal aantal vestigingen komt uit op bijna 900 en is nog steeds groeiende. Het restaurant heeft als doelstelling om binnen 10 jaar met maar liefst 15 vestigingen in Nederland aanwezig te zijn. Ik ben benieuwd en hoop dat er ook een in mijn eigen stad, Nijmegen, zal gaan verschijnen.





Na jarenlang locaties van TGI Fridays bezocht te hebben in Amerika, Hongarije, Wales, Engeland, Spanje en zelfs Japan werd het eindelijk tijd om naar het restaurant in Nederland toe te gaan. De keten is sinds 2018 aanwezig in de Domstad en het heeft nog best lang geduurd alvorens ik het heb bezocht (vind ik zelf). Samen met 5 vrienden reisde ik af naar Utrecht en nadat we in de middag al bij Five Guys geluncht hadden was het de bedoeling om in de avond bij TGI Fridays te gaan dineren. We hadden een tafel gereserveerd om 19:30 uur en iets voor dat tijdstip arriveerden we bij het restaurant. De zaak bevond zich in een gebouw samen met Vapiano en om bij TGI Fridays uit te komen moesten we eerst een trap op omhoog, maar we konden ook de lift nog nemen. De meesten van ons, inclusief ikzelf, namen de lift en toen we eruit liepen kwamen we direct bij de entree van het restaurant uit. In grote rode letters stond Fridays boven de deur beschreven en we gingen de zaal binnen. We werden door een hostess welkom geheten en onze reservering werd opgezocht en gelukkig ook gevonden.

Voordat ik meeliep met de rest, naar onze tafel achterin de ruimte, keek ik eerst even goed rond. Het restaurant was op een erg gezellige manier, met mooie meubels, ingericht. Aan de voorzijde van de zaak bevond zich een grote vierkanten luxe bar met, in plaats van barkrukken, chique hoge stoelen. Daarnaast stonden een aantal kleine ronde tafels met stoeltjes opgesteld, voor de mensen die er alleen maar wat wilden drinken en iets kleins wilden eten. Aan de andere kant van de bar was de grote eetzaal te vinden. Veel van de houten tafels en stoelen waren bezet, het was druk in de zaak, en ik was blij dat we hadden gereserveerd. Aan de wanden hingen televisieschermen en foto’s, en aan een wand was een grote Amerikaanse vlag gemaakt. Dat vond ik echt super om te zien. Boven de keuken was op een rode wand in witte letters de bekende tekst “In Here, It’s Always Friday” beschreven en dat zag er erg vertrouwd uit. Tijdens de wandeling naar de tafel, welke voor ons was gereserveerd, verscheen er een lach op mijn gezicht, het leek net alsof we voor even in Amerika waren beland.





We kregen de menukaarten uitgereikt en ik bladerde er even snel doorheen. Ik zag veel bekende gerechten staan en daar was ik blij mee. Ik had zin in een hamburger, maar ging eerst nog even op zoek naar iets lekkers om te drinken. Er stonden een aantal Amerikaanse bieren op de drankkaart, waarvan ik er één nog nooit had geproefd. Dat was de Anchor California Lager van Anchor Brewing Company, en samen met de rest besloot ik om daar een flesje van te gaan bestellen. We hadden allemaal best veel trek, en de voorgerechten om te delen zagen er allemaal zo lekker uit, dat we besloten om naast de hoofdgerechten ook nog een tweetal voorgerechten te bestellen. Het was nog wel even lastig om een keuze te maken, want we moesten het natuurlijk wel allemaal lekker gaan vinden. Uiteindelijk bestelden we de Fridays Wing Platter (een plank met een aantal verschillende soorten kippenvleugels en sauzen) en de Fridays Three for All (wederom een plank, maar dan met een drietal kleine hamburgers (sliders), nog 3 kippenvleugels en daarbij ook een stapeltje belegde nacho’s). Bij het bestellen liep het water me al direct in mijn mond.

Naast de voorgerechten bestelden we ook direct de hoofdgerechten. We waren vrij eensgezind, vier personen, inclusief ikzelf, kozen voor de Sunrise Burger. Dit was een hamburger belegd met Brisket, gebakken ei, een gefrituurde uienring, Goudse kaas en sla, geserveerd op een brioche-broodje, samen met een bakje friet. De twee anderen gingen allebei voor de Jack Daniels BBQ Pork Ribs, dit was een gerecht bestaande uit een streng spareribs van het varken, besmeerd met een Jack Daniel’s barbecuesaus, welke ook geserveerd zou gaan worden met een bakje friet en daarnaast ook nog met een klein bakje extra barbecuesaus. Nadat onze bestelling was doorgegeven en opgeschreven werden de drankjes direct gehaald en even later kwam onze serveerster al met een groot dienblad aangelopen, waarop alle flesjes samen met de bijbehorende glazen stonden. Ik vind het altijd een goed teken wanneer een restaurant het juiste glas van hetzelfde merk bij het bier serveert, dat ziet er professioneel uit. Ik schonk het flesje leeg in het glas en nam de eerste slok, het was een vrij standaard pils, maar omdat het uit Amerika kwam kreeg het van mij toch een voldoende.





De voorgerechten werden enige tijd later op tafel gezet. De hamburgertjes werden door midden gesneden en de kippetjes verdeeld. Iedereen pakte ook wat van de nacho’s en vervolgens begonnen we allemaal te eten. De sliders waren belegd met chorizo, sla en een tweetal sauzen en smaakten erg goed. Dat van de goede smaak gold ook voor de kippetjes, ik at er een paar van op en sloot af met de nacho’s. Nadat alles op was en de houten planken leeg waren merkte ik dat mijn maag al aardig vol zat. Daar zou dus nog een grote hamburger met friet bij moeten gaan komen en ik hoopte maar dat ik alles op zou gaan krijgen. De planken werden van tafel af gehaald en er hoefde niet gevraagd te worden of dat het lekker was, want dat was wel te zien. We bestelden er gelijk nog wat te drinken bij, namelijk 5 keer een Big Wave en eenmaal de Hanalei, van de brouwerij Kona Brewing Company, waar ik ooit zelf in Hawaii naartoe ben geweest. Ik kende de bieren dus al en wist dat ze lekker zouden gaan smaken.

De hoofdgerechten werden tegelijkertijd met de nieuwe drankjes op tafel gezet. De Sunrise hamburger was qua omvang en hoogte hetzelfde als in Amerika. Op de onderkant van het broodje lag eerst de sla, met daarbovenop het vlees, de brisket, de gesmolten kaas, de gefrituurde uienring en daar weer bovenop lag een groot gebakken ei. Het geheel werd door een prikker, welke in het midden van de hamburger was gestoken, ondersteund en op de juiste plaats gehouden. Er waren een aantal plastic zakjes met mayonaise en ketchup op tafel gelegd en ik maakte er een aantal van open, om daarna de sauzen op mijn frietjes te doen. Ik nam de eerste hap van de hamburger en wist direct dat ik een goede keuze had gemaakt, ook at ik er een paar frietjes bij en mijn Amerikaanse maaltijd was compleet. Ik had nog niet veel vaker een hamburger met gebakken ei gegeten, maar vond het een goede combinatie. Bij elke hap die ik nam proefde ik wel weer iets anders. De frietjes smaakten ook goed, waren lekker krokant gebakken en er zat precies genoeg zout op. Ik deed mijn best om alles op te krijgen, maar ondanks dat alles heerlijk smaakte lukte het me toch niet om de volledige hamburger met alle frietjes op te krijgen.

Het was allemaal net iets teveel, en ook dat was natuurlijk Amerikaans. Ik werd niet teleurgesteld en vond het super om bij een vestiging van TGI Fridays in Nederland te zijn. Nadat iedereen uitgegeten was werd er gevraagd of dat we nog een dessert wilden. Ik had al in het menu gekeken en had de Fridays Brownie zien staan. Echter zat ieders maag al zo vol dat we besloten dat het beter was om niks meer te bestellen. Bovendien had een van mijn vrienden ook al iets teveel gedronken, waardoor we er verstandig aan deden om maar terug naar huis te gaan. Even daarna kregen we de rekening uitgereikt, we moesten in totaal € 217,65 betalen (een bedrag van € 36,28 per persoon, zonder fooi), vrij fors, maar voor Amerikaanse begrippen toch ook wel normaal. We hadden met z’n allen heerlijk gegeten en gedronken en waren bovendien ook weer een hele ervaring rijker. TGI Fridays in Utrecht is me erg goed bevallen, de sfeer vanuit Amerika werd in het Nederlandse restaurant goed nagebootst en het leek net alsof ik voor even weer lekker op vakantie was.