Pagina's

dinsdag 27 februari 2018

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays Westend - Budapest, Hongarije

Amerikaans restaurant in het buitenland: TGI Fridays Westend
Adres: Budapest, Váci út 1, 1062 Hongarije



Een paar weken voorafgaande aan afgelopen kerst ben ik een paar dagen naar Budapest geweest. Elk jaar kies ik samen met familie een reisje uit naar een Europese stad met een aantal mooie kerstmarkten en in 2017 stond de hoofdstad van Hongarije dus op het programma. Zoals jullie van mij gewend zijn ben ik natuurlijk weer op zoek gegaan naar een aantal Amerikaanse restaurants in die stad en gelukkig heb ik er ook een paar gevonden.  Naast een vestiging van Hard Rock Cafe vond ik ook een tweetal restaurants van de bekende Amerikaanse keten TGI Friday’s. Ik vond het wat overdreven om bij allebei die restaurants te gaan eten, en dus koos ik voor de TGI Friday’s welke zich het dichtst in de buurt van ons hotel bevond. Ik koos voor het restaurant in het WestEnd Winkelcentrum, op een paar minuten loopafstand van het Hilton Budapest City waarin we verbleven.

TGI Fridays is een Amerikaanse restaurantketen welke zich richt op het casual dineren. De naam is een afkorting voor "Thank God It's Friday", maar er wordt ook wel "Thank Goodness It's Friday" gezegd, omdat niet iedereen gelovig is. Restaurants van de keten staan bekend om hun rood-wit-gestreepte luifels, Tiffany-lampen en het veelvuldig gebruik van antiek als decor. De eerste vestiging van het restaurant werd geopend op 15 maart 1965 in New York door Alan Stillman. Hij probeerde een comfortabele cocktailpartysfeer te creëren om zo mensen tussen de drieëntwintig en zevenendertig jaar tot zijn bar en restaurant aan te trekken. Het bleek een succes en door de jaren heen heeft het restaurant zich uit weten te breiden tot een keten met internationaal meer dan 900 restaurants in 60 verschillende landen, waaronder dus ook Hongarije. Daarbovenop komen dan ook nog eens de vele honderden vestigingen van het restaurant in Noord-Amerika.




Na een lange dag gewandeld te hebben op de verschillende kerstmarkten van Budapest gingen we in de avond eten bij TGI Fridays. Vanuit het hotel liepen we rechtstreeks het winkelcentrum binnen en van daaruit wandelden we naar het restaurant. Het restaurant was niet te missen, het zag er bekend en vertrouwd uit en ik had zin om er heerlijk te gaan dineren. We werden wederom welkom geheten met de tekst “In here it’s always Friday”, welke aan de muur hing, en we werden naar een vrije booth begeleidt. Het was gezellig druk in de zaak, mensen zaten aan de bar te drinken en aan de verschillende eettafels werd er door een behoorlijk aantal gezinnen en families heerlijk gegeten en gedronken. De franchise was ook in Budapest weer goed doorgevoerd en ik voelde me direct thuis in het restaurant. 

Ik wist al vanaf het moment dat ik in de ochtend van mijn bed opstond welk gerecht ik zou gaan bestellen, dus had de uitgereikte menukaarten wat dat betreft niet echt nodig. Wel wilde ik een echt Hongaars biertje gaan proberen en na even in het menu gekeken te hebben koos ik voor een Dreher. De andere drankjes die werden besteld waren een Strawberry Lynch Lemonade en Pina Colada cocktail en nog een Dreher. We hadden met z’n allen trek en besloten om ook alvast een voorgerecht te bestellen, het Friday’s Three for All voorgerecht zag er heerlijk uit en daar kozen we dan ook voor. Dat gerecht bestond namelijk uit Loaded Potato Skins (aardappelpartjes met bacon en kaas), gefrituurde mozzarella sticks en pittige Buffalo kippenvleugels, met zure room, groene uien, marinara saus, selderij en blauwe kaas dressing.




De drankjes stonden vrij snel op tafel en niet veel later werd ook het voorgerecht geserveerd. Na even een foto gemaakt te hebben viel iedereen gelijk aan. De kipstukken, mozzarella sticks en aardappelpartjes zagen er namelijk heerlijk uit en smaakten bovendien ook nog eens erg goed. Vooral de pittige kippenvleugels met de blauwschimmelkaas en selderij vond ik erg lekker. Na een paar minuten  hadden we het hele bord leeggegeten en even daarna kwam onze serveerster de bestelling voor de hoofdgerechten opnemen. We kozen voor de Shrimp Chicken Pasta (een pasta met kip en garnalen, welke ik eerder al eens op had en toen erg lekker smaakte), de Cowboy Triple Meat Burger (een hamburger met bacon, gefrituurde stukjes ui, kaas, tomaat, sla en pulled pork), de Bacon Crusted Ribs (spare ribs met stukjes gebakken bacon, uitjes en barbecuesaus eroverheen) en voor mezelf de Jack Daniel’s Glazed Ribs. Alle gerechten (behalve het pastagerecht) werden met friet geserveerd.

Het duurde een kwartiertje voordat de hoofdgerechten op tafel stonden. We besloten om de Jack Daniel’s Ribs en de Bacon Crusted Ribs door midden te snijden en te delen. Ik vond het een goed voorstel, want had de Bacon Crusted Ribs nog nooit op en die wilde ik ook wel eens gaan proeven. Alle gerechten zagen er stuk voor stuk weer verrukkelijk uit en ik voelde me voor even in Amerika. De smaak van beide spare ribs was zo ontzettend lekker, ik likte mijn vingers erbij af. Ik wisselde beide ribs af, zodat elke hap anders smaakte. Het lukte me om alles op te eten, heb alleen een aantal frietjes laten liggen. De rest van de tafel was ook echt aan het genieten, het pastagerecht was snel op en het andere bord met spare ribs werd ook helemaal leeggegeten. Van de hamburger bleef een klein stukje over, maar dat was niet omdat het niet lekker was, maar gewoon omdat het teveel was.




Inmiddels hadden we ook nog een paar nieuwe drankjes besteld, namelijk nog een Pina Colada, een Coca-Cola en voor mezelf een donkere Dreher. De serveerster vroeg of dat we nog trek hadden in een dessert en na even gewacht en nagedacht te hebben besloten we die vraag bevestigend te beantwoorden. We kozen voor een tweetal desserts, namelijk de Friday’s Sundae (vanille-ijs met warme chocoladesaus, karamelsaus, nootjes en slagroom) en de Brownie Obsession (een warme brownie met chocoladesaus, vanille-ijs, karamelsaus en stukjes noot). Dat laatste dessert bestelde ik, maar zou het wel met de anderen aan tafel gaan delen, want eigenlijk was mijn maag al een heel eind vol en zou het hele dessert er echt niet meer bij gaan passen. Naast de beide desserts werd er ook nog een pepermuntthee en Amerikaanse koffie besteld.

De beide nagerechten zagen er ook weer ontzettend lekker uit. Het water liep me in de mond toen ik de brownie met grote bol ijs voor me zag staan. De desserts werden met een viertal lepels uitgereikt, dus iedereen kon voor de laatste keer tijdens die avond weer heerlijk gaan genieten van het eten van TGI Friday’s. Een kleine 10 minuten nadat de gerechten geserveerd waren was alles al op. Ondanks dat iedereen al erg vol zat was de smaak van de desserts zo lekker dat we het niet over ons hart kregen om wat ervan te laten staan. Nadat alles op was kregen we de rekening uitgereikt, in het totaal was het 29.515 HUF, en daar kwam dan ook nog fooi bij voor de serveerster. Omgerekend was het bedrag zo’n € 100,00, niet duur natuurlijk voor alles wat we gegeten en gedronken hadden. We verlieten het restaurant en waren blij dat het niet ver lopen was naar het hotel, daar ploften we met een goed en vol gevoel op bed en ik was weer erg blij met onze ervaring bij TGI Friday’s.