Pagina's

zaterdag 3 maart 2018

Restaurant: Johnny Rockets - New York City, New York

Restaurant: Johnny Rockets
Adres: 930 3rd Ave, New York, NY 10022, Verenigde Staten




Gedurende mijn laatste reis naar New York ben ik op een van de avonden wezen eten bij Johnny Rockets. Deze keten, welke bekend staat om zijn heerlijke hamburgers, bezocht ik al veel vaker en ik kom er altijd graag. Mijn eerste ervaring met het restaurant vond plaats in Orlando, Florida, en destijds was ik nog niet zo enthousiast. Gelukkig heb ik het restaurant een tweede kans gegeven en sindsdien is de keten tot een van mijn favoriete hamburgerrestaurants gaan behoren. Op het moment dat ik zag dat er een vestiging (inmiddels is er ook een tweede zaak geopend in Penn Station) van Johnny Rockets aanwezig was in het centrum van New York City plande ik een bezoek aan dat restaurant direct in. Mijn gehele reisgezelschap hield namelijk wel van een goede hamburger en die konden we natuurlijk bij Johnny Rockets wel gaan krijgen.

Johnny Rockets is een restaurant waar je in een fijne sfeer heerlijk kunt genieten van lekkere authentieke Amerikaanse gerechten zoals hamburgers en friet. Het is een franchiserestaurant waarvan het decor en ambiance is gethematiseerd naar de 1950 dinerstijl restaurants. Het decor van de restaurants bestaat veelal uit Coca-Cola reclame met afbeeldingen van vrouwen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog en op vrijwel alle tafels staan kleine jukeboxen. De banken en stoelen zijn veelal rood en de tafels en keuken zijn afgewerkt met chromen accenten. Een ander belangrijk kenmerk waar Johnny Rockets bekend om staat is het maken van een smiley gezicht van ketchup in een kartonnen bakje wanneer de frietjes worden geserveerd. Het eerste restaurant van Johnny Rockets werd geopend in 1986 in L.A. en het menu, de presentatie, het aantal zitplaatsen en de keukens van de huidige restaurants zijn allemaal op dit originele restaurant (welke nog steeds bestaat) gebaseerd
Reizen Amerika



We dineerden bij Johnny Rockets op de dag nadat we eerst naar het Guggenheim Museum waren geweest. Dat museum viel me behoorlijk tegen en dus was ik blij dat we bij iets vertrouwds gingen eten en dat daardoor mijn gemoedstoestand weer wat beter zou gaan worden. Op het moment dat we bij het restaurant aankwamen werd ik toch wel een beetje teleurgesteld, omdat de gehele zaak in de steigers stond en ik dus ook niet zo’n mooie foto’s kon gaan maken. We betraden de vestiging van Johnny Rockets en kwamen in een bekend restaurant terecht. De franchise bevalt me goed, ik hou van de sfeer van de diner. De rode banken en stoelen, zwart-witte tegeltjes, chromen afwerking van de keuken, standaard kleding van het personeel en de jukeboxen voelen voor mij aan als het echte Amerika. We mochten plaats gaan nemen aan een van de vrije booths en kregen direct ook de menukaarten uitgereikt.

Er stonden een aantal speciale en nieuwe hamburgers op het menu, waarvan ik er eentje wilde gaan proberen. Ik koos voor de Irish Pub Burger, dit was een hamburger belegd met cheddarkaas, bacon, gekarameliseerde uien, gegrilde champignons , tomaat, sla en mayonaise op een getoast pretzel broodje. De standaard erbij geserveerde frietjes wisselde ik om met zoete aardappelfrietjes, omdat ik die bij Johnny Rockets altijd ontzettend lekker vind. De andere mensen aan tafel  bestelden een Smoke House Burger (dit is een hamburger met cheddarkaas, bacon, gefrituurde uienringen en barbecuesaus, en tevens een van mijn favorieten), een Houston Spicy Hamburger (een pittige hamburger met jalapeno pepers, peperkaas, sla, tomaat en chipotle ranch, geserveerd met chili kaas frietjes), en een Original (dat is de hamburger waarmee het allemaal begonnen is, belegd met sla, tomaat, uien, groenten, augurk, mosterd en mayonaise).




Voordat we de bestelling van de hamburgers hadden doorgegeven hadden we ook al wat te drinken besteld. We hadden gekozen voor een aantal glazen fris, namelijk Coca-Cola, Sprite en tweemaal een Fanta Orange. Dat laatste drankje had ikzelf ook genomen, omdat ik de sinas in Amerika veel lekkerder vind dan die in Nederland. De drankjes stonden al even op tafel voordat de hamburgers werden geserveerd en iedereen was er al flink van aan het drinken. Gelukkig werd het principe van gratis refills bij Johnny Rockets gehanteerd, dus waren de glazen op het moment dat de hamburgers op tafel stonden ook weer helemaal vol. Het heeft iets langer dan een kwartier geduurd vanaf het moment van bestellen tot het serveren van de hoofdgerechten, dus we hebben er zeker niet lang op hoeven te wachten.

De hamburgers zagen er stuk voor stuk heerlijk uit en roken ook erg lekker. De smiley face in mijn kartonnen bakje zag er lief uit, maar al snel bedekte ik het met nog meer ketchup, omdat ik dat lekker vind bij de zoete aardappelfrietjes. Ik nam de eerste hap van mijn Ierse burger en genoot, ik was vooral benieuwd naar de combinatie met de champignons en dat is me erg goed bevallen. Alle smaken van de verschillende ingrediĆ«nten kwamen goed tot zijn recht en het was gewoon een hele lekkere hamburger.  De frietjes smaakten er ook heerlijk bij en ik was zeer tevreden over mijn keuze. De rest van de tafel was ook lekker aan het genieten. Ik proefde nog even wat“chili cheese fries”, maar hield het zelf toch liever bij mijn eigen zoete aardappelfrietjes. Alle hamburgers werden helemaal opgegeten en ook alle frietjes moesten eraan geloven.




Nadat we alles op hadden gegeten werd er gevraagd of dat we nog iets anders wilden eten en of we misschien nog trek hadden in een dessert. Een nagerecht hoefde voor mij niet per se, maar ik wilde ook nog wel even blijven zitten in het restaurant. Mijn moeder, die tijdens ons bezoek aan Johnny Rockets in Georgetown, Washington D.C. zo had genoten van een milkshake, besloot om wederom een milkshake te bestellen. Ze koos voor de Caramel Twix milkshake, deze milkshake was slechts voor een gelimiteerde tijd beschikbaar en bestond uit vanille-ijs met melk, stukjes Twix, karamelsaus, chocoladesaus en slagroom. De milkshake stond al snel op tafel en ook deze keer werd de tinnen beker met de rest van de milkshake, welke niet in het glas paste, mee geserveerd. De smaak van de shake was goed, ik heb er zelf ook nog van geproefd, en ik snapte wel waarom ze het zo lekker vond.

Bij het serveren van de milkshake werd tevens de rekening uitgereikt. Voorafgaande aan ons bezoek aan Johnny Rockets was ik thuis al lid geworden van de e-Club van het restaurant, waardoor ik een coupon had ontvangen voor een gratis hamburger. Deze coupon had ik ingeleverd en was netjes van de bon afgehaald. Het scheelde toch weer $ 12,00 en dat was mooi meegenomen. In het totaal moesten we een bedrag van slechts $ 65,87 betalen, dat was een schijntje voor 4 personen, vooral in een stad als New York. Het bedrag werd, inclusief een leuke fooi voor onze serveerster, betaald en we gingen vervolgens verder, op weg richting het avondleven van New York City. Ons bezoek aan Johnny Rockets was wederom goed, we hadden heerlijk gegeten en gedronken en bovendien was het diner ook nog eens erg voordelig.