Pagina's

zaterdag 3 februari 2018

Activiteit: The Staten Island Ferry - New York City, New York

Activiteit: The Staten Island Ferry
Adres: 4 Whitehall St, New York, NY 10004, Verenigde Staten


In New York City is niet veel gratis. Het bezoeken van de verschillende bezienswaardigheden en musea kost vaak handenvol geld en ook zijn de restaurants en cafés verre van goedkoop. Maar wanneer je de reis goed uitzoekt en van te voren dingen plant en regelt dan zijn er her en der nog wel wat kortingen en voordelen te verkrijgen. Zo maak ik zelf altijd gebruik van coupons in restaurants, voor gratis voor- of nagerechten, en kijk ik voordat ik bepaalde reisactiviteiten boek eerst op verschillende vergelijkingswebsites om zo erachter te kunnen komen waar ik het voordeligst uit ben. Het kost meestal wel wat tijd en moeite, maar uiteindelijk zou je er toch wel een leuk bedrag mee kunnen besparen. Ik vind het bovendien leuk om dat soort zaken van tevoren uit te zoeken, en het geeft me vakantie-voorpret.

Tijdens het speuren op Internet naar voordelige en goedkope activiteiten in New York ben ik meer te weten gekomen over de Staten Island Ferry. Het bleek namelijk dat deze overtocht vanuit Manhattan naar Staten Island en ook weer terug volledig gratis was. De boot zou varen langs Liberty Island en het uitzicht op Manhattan zou geweldig moeten zijn. Ik was al 2 keer eerder in New York geweest, had het Vrijheidsbeeld al meerdere malen gezien en was er zelfs al in geweest, maar nog nooit was ik op Staten Island geweest en een gratis activiteit wilde ik eigenlijk niet onbenut laten gaan Voor mijn 3e reis naar New York schreef ik de gratis overtocht naar Staten Island middels de Staten Island Ferry dan ook op in mijn planning en ik was benieuwd hoe alles in zijn werking zou gaan.  

FOX Verre Reizen 10-daagse


Tickets voor de veerboot hadden we niet nodig, dus daar heb ik niks voor hoeven regelen. Ik hoefde alleen maar te kijken naar het tijdstip wanneer de boot zou gaan vertrekken en we moesten op tijd bij Whitehall Terminal zijn. Al was dat op tijd zijn niet eens zo heel noodzakelijk, want elk half uur zou er een nieuwe veerdienst vanuit Manhattan wegvaren. Op de dag dat we op en neer pendelden met de Staten Island Ferry zijn we eerst naar het feest van San Gennaro in Little Italy geweest en van daaruit was het iets langer dan een half uurtje lopen naar de terminal van waaruit de veerboot zou vertrekken. We hadden er ook voor kunnen kiezen om met de metro te gaan, maar het was een mooie dag en zo konden we ook nog wat meer van Lower Manhattan zien.

In de vertrekhal van de Whitehall Terminal was het vrij druk met mensen die ook met de veerboot mee wilden. Er liep veel security en beveiliging rond en een aantal mensen werden gefouilleerd en gescreend. Op een gegeven moment kwam de enorm grote oranje veerboot aangevaren. De mensen welke van Staten Island afkwamen moesten eerst allemaal de boot verlaten, voordat wij het zelf mochten betreden. Het duurde verrassend genoeg niet heel erg lang voordat de gehele veerboot leeg was en ook het vullen van het schip met alle nieuwe passagiers vanuit Manhattan ging ontzettend vlot. We besloten in eerste instantie om buiten op de boot te blijven staan, maar toen hij daadwerkelijk ging varen gingen we snel naar binnen. De wind maakte het namelijk toch wel fris.



Helaas vond ik het uitzicht van binnen op de boot niet zo mooi, waardoor ik toch weer naar buiten toe liep, dan was het maar wat frisser. Gelukkig ging de wind snel liggen en begon de zon ook nog eens zijn werk te doen. Naarmate we verder van Manhattan wegvoeren werd het uitzicht op de skyline van de stad steeds mooier. Ik genoot van alles wat ik zag en was weer onder de indruk van de stad New York. Nadat we een aantal minuten onderweg waren kwam ook Liberty Island met het Vrijheidsbeeld steeds beter in beeld. De toeristen welke op de boot zaten maakten er allemaal wat foto’s van en zelf kon ik het ook niet laten om Lady Liberty op de foto te zetten. Na een kleine 25 minuten varen arriveerden we bij het St. George Terminal in St. George, Staten Island.

Eenmaal bij het St. George Terminal aangekomen werd iedereen verzocht om uit te stappen en de boot te verlaten. Dat deden we dan ook netjes en we gingen op zoek naar de vestiging van Dairy Queen in de terminal. Nadat we daar een heerlijk ijsje hadden gegeten (ik zal er later uitgebreider over schrijven) liepen we weer terug naar het gedeelte in de terminal waar we op moesten stappen om de terugreis met de veerboot naar Manhattan te kunnen verrichten. Op het St. George Terminal leek alles wat beter georganiseerd, er was meer orde en de hal zag er ook wat netter uit. Er was wel beveiliging en politie aanwezig in de hal, maar toch voelde het anders aan dan in de terminal van Manhattan.

Gedurende de terugreis was het veel minder druk op de Staten Island Ferry dan tijdens de heenreis. Dat vond ik wel opvallend, er waren dus veel meer mensen die de stad wilden verlaten dan dat er mensen naar de stad toe wilden gaan. De werkdag was inmiddels ook al bijna ten einde, dus ging de lokale bevolking op weg naar huis. Ook tijdens de terugweg genoot ik weer van de geboden uitzichten. We zaten met zijn allen rustig op een bankje aan de zijkant van de veerboot en hadden een hele relaxte terugreis. Ik vond het een leuke gratis activiteit om te doen en kan het elke bezoeker van de stad New York wel aanraden om een keer (buiten de spitsuren om) de overtocht met de Staten Island Ferry te maken.