Pagina's

maandag 20 januari 2020

Restaurant: Andrews Coffee Shop - New York City, New York

Restaurant: Andrews Coffee Shop
Adres: 463 7th Ave, New York, NY 10018, Verenigde Staten


Wanneer ik in Amerika overnacht dan slaap ik vaak in hotels waar geen ontbijt bij is inbegrepen. Dat maakt me ook niet zoveel uit, want ik vind het juist leuk om elke ochtend ergens anders te gaan eten. Natuurlijk heeft het ontbijt bij het hotel ook zijn voordelen, het is goedkoper, je hoeft niet te gaan zoeken naar een eetgelegenheid en je kunt na de maaltijd nog eenvoudig even terug naar je kamer. In het Night Hotel Theater District, waarin ik gedurende mijn laatste vakantie in New York verbleef, werd ook geen ontbijt geserveerd. Ik moest daarom zelf op zoek gaan naar zaken om onze eerste maaltijd van de dagen te gaan nuttigen. Het bleek geen lastige opdracht te zijn, want in de omgeving van het hotel waren genoeg restaurants te vinden. Mijn voorkeur ging uit naar diners en het is me gelukt om elke ochtend naar een andere diner toe te gaan. Op een van de ochtenden zijn we naar een eetgelegenheid met de naam Andrews Coffee Shop geweest. Ik las goede recensies over dit restaurant op internet en het bevond zich op slechts een klein kwartiertje lopen vanaf onze verblijfplaats.

Andrews Coffee Shop is een familierestaurant dat al sinds het jaar 1964 in New York is gevestigd. In eerste instantie was het uitsluitend een shop waar koffie kon worden gedronken en een bakkerij, maar in de loop der jaren is het geëvolueerd naar een full-service restaurant. Op dit moment worden er zowel ontbijt, lunch, diner als desserts geserveerd. De eetgelegenheid is gevestigd in het hart van New York City, op een steenworp afstand van het wereldberoemde warenhuis Macy's, op een korte loopafstand van Penn Station, Madison Square Garden, Times Square, het Theatre District (waarin ik dus verbleef) en het Jacob Javits Convention Center. De zaak is elke dag van de week geopend, van 6:00 uur (doordeweeks) of 7:00 uur (in het weekend) tot middernacht. In de verhalen welke op internet over het restaurant waren geschreven, door gasten wie er eerder waren wezen eten, werd er vooral enthousiast gesproken over het ontbijt. Er zou een ruime keuze aan ontbijtgerechten worden aangeboden voor een voordelige prijs, en dat zorgde er voor dat ik de zaak graag wilde bezoeken.

 




We wandelden in de kou naar het restaurant, er liepen in de buurt een stuk minder mensen dan in de omgeving rond Times Square, waar wij vandaan kwamen. Ik hoopte daarom dat het niet al te druk in het restaurant zou gaan zijn en dat we dus ook niet lang zouden hoeven wachten. Toen we bij de zaak arriveerden zag ik direct dat we pech hadden. Er stond een lange rij met wachtende mensen en we keken elkaar even aan. We besloten uiteindelijk om toch maar naar binnen toe te gaan en aan te sluiten in de rij. Na een kleine 15 minuten gewacht te hebben waren we aan de beurt. We werden met z’n vieren even opzij gezet en er werd een tafel voor ons klaargemaakt. Het was echt lopende band werk, ik zag medewerkers van het restaurant rondlopen om zo snel mogelijk tafels vrij te maken. We namen plaats aan een booth in het midden van de ruimte en we kregen de geplastificeerde menukaarten uitgereikt. Er werd direct aan ons gevraagd wat we wilden drinken en na even nagedacht te hebben bestelden we een drietal bekers koffie en daarbij ook één glas sinaasappelsap.

Ik keek even om me heen en zag dat er nog steeds veel mensen het restaurant binnenkwamen. De rij werd langer en mensen moesten nog net niet buiten staan. De ruimte zelf zag er gezellig uit, een flink aantal booths stonden naast en achter elkaar en de gebruikte kleuren waren bruin en geel. Het was een echt Amerikaans ontbijtrestaurant. Een aantal personeelsleden liepen rond en keken de gasten nog net niet van hun tafels weg. Zij wilden er zo snel mogelijk nieuwe mensen neerzetten, maar dat creëerde toch een wat vreemde sfeer in de ruimte. Er werd al snel gevraagd of dat we al een keuze hadden kunnen maken voor ons ontbijt, maar ik zei dat we nog even de tijd nodig hadden, want ik had geen zin in al dat gehaast. We waren tenslotte op vakantie. Enige tijd later waren we klaar om te bestellen, onze serveerster had inmiddels de drankjes al op tafel gezet en was nu klaar om onze bestelling op te nemen. Zelf had ik een keer zin in een ontbijt dat ik alleen maar in Amerika eet en besloot te gaan voor de pannenkoeken met stukjes chocolade erin en plakken bacon en Maple siroop eroverheen.





De anderen kozen de aardbeienpannenkoeken (3 pannenkoeken, gevuld met aardbeien, geserveerd met pakjes boter en maple siroop), daarnaast werd er ook een combinatiegerecht van pannenkoeken met blauwe bessen, roerei, 2 plakken bacon, 2 worstjes, boter en siroop gekozen, en als laatste werd er een kaas-omelet met gebakken aardappelen, toast, jam en boter besteld. Nadat we onze bestelling hadden doorgegeven hoefden we slechts enkele minuten te wachten totdat alles op tafel stond. Samen met de gerechten werd ook meteen de kassabon op tafel gelegd. Dat gebeurt wel vaker bij restaurants in Amerika, maar dit keer hadden we echt in de gaten dat ze ons (en de rest van alle gasten die elders aan tafel zaten) het liefst zo snel mogelijk zagen gaan. We voelden ons opgejaagd, maar besloten toch om rustig te eten en te genieten van het ontbijt. Mijn pannenkoeken met chocoladestukken, bacon en siroop smaakten goed. De combinatie van hartig en zoet was erg lekker, ik kende het al wel, maar elke keer wanneer ik het eet voel ik me weer echt op mijn plaats in de Verenigde Staten van Amerika.

We genoten van onze gerechten en probeerden ons niet teveel te storen aan onze serveerster en de rest van het gejaagde personeel. De rij met wachtende mensen was nog steeds lang, maar we deden rustig aan. Alle pannenkoeken vielen goed in de smaak, en ook de worstjes, de bacon, de gebakken aardappelen en toast bleken erg lekker te zijn. Over het eten hadden we dus helemaal niks te klagen en zelfs de koffie was naar Amerikaanse maatstaven goed. Tussendoor werden de bekers koffie bij gratie nog even bijgevuld, maar het ging allemaal niet erg van harte. Op het moment dat we al onze borden leeg hadden duurde het slechts enkele seconden voor onze tafel was afgeruimd. We pakten vervolgens de kassabon erbij en zagen dat we $ 60,42 moesten betalen. We betaalden dit bedrag met een kleine fooi, omdat we niet tevreden waren met de service. Daarna kwam onze serveerster met de bon teruggelopen, ze had daarop de gesuggereerde fooien omcirkeld en er iets onder geschreven. Wij voelden ons niet juist behandeld en opgejaagd en wanneer we ons prettiger hadden gevoeld dan hadden we een normale fooi betaald. Dat vertelde ik ook aan de serveerster en daarna verlieten we het restaurant. Het ontbijt bij Andrews was erg lekker, maar de service liet dus te wensen over.