Pagina's

vrijdag 30 december 2016

Activiteit: Madison Square Garden All Access Tour - New York City, New York

Activiteit: Madison Square Garden All Access Tour
Adres:       4 Pennsylvania Plaza, New York, NY 10001, Verenigde Staten


Madison Square Garden kende ik al van in mijn jonge jaren, ik keek in mijn jeugd vaak naar NBA-wedstrijden op televisie en zag de New York Knicks dan in het grote stadion midden in Manhattan spelen. Verder keek ik ook naar de ijshockeywedstrijden van de New York Rangers en wist dat er veel belangrijke bokswedstrijden en andere sportevenementen in The Garden werden gespeeld. Ik had destijds nooit verwacht dat ik het stadion zou gaan bezoeken, Amerika was voor mij veel te ver weg, ik durfde niet te vliegen en zag mezelf niet zo snel aan de andere kant van de wereld belanden. Inmiddels weet ik wel beter, Amerika is mijn favoriete vakantieland geworden en de stad New York heb ik inmiddels ook al meerdere malen bezocht.

Madison Square Garden is een multifunctionele indoor-arena in de New Yorkse wijk Manhattan, het is een van de bekendste evenementenhallen ter wereld. De huidige locatie is de vierde plek waarop het Madison Square Garden is gebouwd. De eerste twee locaties waren daadwerkelijk op Madison Square gevestigd en de derde werd verder uptown op Eighth Avenue en 50th Street gebouwd. Het huidige Madison Square Garden werd geopend op 11 februari 1968 en is gelegen bovenop het Pennsylvania Station. Het is de oudste arena in de NHL en de op één na oudste arena in de NBA. Madison Square Garden is de vierde drukst bezochte muziekarena in de wereld in termen van kaartverkoop. De bouwkosten van het totale project, inclusief renovaties en upgrades, worden geschat op zo'n € 1,1 miljard Dollar.




Tijdens mijn eerste reis naar New York reden we vanuit het Newark Liberty International Airport met een shuttlebus van SuperShuttle naar het Beacon hotel waar we destijds verbleven, tijdens die rit reden we langs het Madison Square Garden. Ik had gehoopt om later tijdens de reis opnieuw bij de locatie van The Garden terecht te komen, maar helaas was dat niet het geval. Ik plande toen nog niks en elke dag bepaalden we in de ochtend wat we die dag zouden gaan doen. Dat zou ik nu echt niet meer kunnen, ik wil graag zoveel mogelijk zien en beleven in een korte tijd en daardoor maak ik het liefst ook een planning waarin alle activiteiten en bezienswaardigheden die we gaan bezoeken staan vermeldt, zodat het precies duidelijk is wat we gaan doen.

Een aantal jaar na mijn eerste bezoek aan New York vertrok ik opnieuw naar The City That Never Sleeps. Het hotel waar ik tijdens die reis verbleef was het Affinia Manhattan, recht tegenover Madison Square Garden, het lag dus voor de hand dat ik het stadion tijdens die reis dus zou bezoeken. Helaas is dat er echter ook niet van gekomen, de entree was gesloten en we konden en mochten met geen mogelijkheid het stadion binnenkomen. Ik wist toen nog niet af van de Madison Square Garden All Access Tour, dus had van tevoren ook niks geregeld. Ik baalde hiervan, maar wist dat driemaal toch wel scheepsrecht zou moeten gaan worden. Inmiddels ben ik voor de derde keer naar New York geweest en heb het Madison Square Garden gelukkig ook eindelijk bezocht.




Een vriend van mij ging een aantal maanden geleden naar New York en op mijn aanraden kocht hij de New York Explorer Pass, welke ik zelf ook eerder had gebruikt. Een van de activiteiten die bij deze pass was inbegrepen was de Madison Square Garden All Access Tour, hij had deze tour gedaan en was er ontzettend tevreden over. Na zijn verhalen te hebben aangehoord werd ik zelf ook erg enthousiast over deze tour en besloot om het in onze planning voor de komende reis op te nemen. Ik kocht nu niet de volledige New York Explorer Passes, omdat ik veel van de inbegrepen activiteiten en attracties al had bezocht, maar besloot om een Build Your Own-Pass te maken, waarop ik een viertal activiteiten koos. Een van deze te bezoeken activiteiten was dus de Madison Square Garden All Access Tour en ik mailde de locatie om een tour te reserveren. Helaas bleek dat het niet mogelijk was om met de passes van Smartdestinations een tour te reserveren, maar mij werd verzekerd dat als we op tijd bij Madison Square Garden aankwamen we altijd mee konden met een tour.

Tijdens onze 4e dag in New York vertrokken we in de ochtend naar The Garden, na een heerlijk ontbijt bij Potbelly Sandwich Shop te hebben gegeten liepen we naar de overkant van de straat en arriveerden bij de enorme evenementenhal. We liepen de locatie binnen en werden gelijk tegengehouden door een aantal beveiligers, toen we zeiden dat we voor de tour kwamen mochten we gelukkig doorlopen. We kregen een tassencontrole en liepen door poortjes met metaaldetectoren heen en kwamen vervolgens terecht bij The MSG Store. The MSG store was de winkel waar allerlei attributen, kleding en spullen van de verschillende teams die spelen in het Madison Square Garden werden verkocht. We moesten hier ook onze tickets ophalen, onze New York Passes werden gescand en we kregen tickets uitgereikt voor de tour van 10:00 uur.




Een aantal mensen stonden al in de rij voor de tour te wachten en de groep werd langzamerhand steeds groter. Op een gegeven moment werden we bij elkaar geroepen en was het eerst tijd om een paar foto's te laten maken. Het maken van foto's gebeurt tegenwoordig bij bijna elke Amerikaanse attractie, ik vind het altijd wel leuk om te doen, maar het komt vaker voor dat we de foto's niet dan wel kopen. De foto's die in het Madison Square Garden werden gemaakt waren echter heel leuk en die hebben we na afloop van de tour ook gekocht. Nadat we de foto's gemaakt hadden liepen we door naar de rest van de groep mensen die al stonden te wachten en al foto's hadden gemaakt. Hierna moesten we nog even wachten op de rest van de groep en vervolgens kon de tour gaan beginnen.

We begonnen met een authentiek gedeelte van The Garden, we kwamen in een lange hal met vele oude posters van sportwedstrijden terecht en er werd verteld over de eerste bokswedstrijden in het stadion, dit waren de wedstrijden van Emile Griffith tegen Nino Benvenuti en Joe Frazier tegen Buster Mathis. Tevens werd er verteld over de geschiedenis van de verschillende Madison Square Gardens. De hal bevond zich nog in de oorspronkelijke staat, op deze manier werd er nostalgie getoond en we konden een vergelijking maken met de rest van het Madison Square Garden, hoe het er op dit moment uitzag. Na de geschiedenisverhalen liepen we terug richting het punt waar we begonnen waren en namen een aantal roltrappen omhoog richting het Garden Concourse-gedeelte van het stadion.




In het Garden Concourse-gedeelte van het stadion bevonden zich vele restaurants en bars, waar tijdens de verschillende evenementen eten en drinken kon worden gekocht. Dit hele gedeelte kon rond worden gelopen, we maakten een volledige ronde en er werd verteld over alle foto's die aan de zijkanten aan de bovenkant van de muur waren opgehangen. Voor elke datum in het jaar hing er een foto, met daarop een belangrijk evenement van die dag die gehouden werd in het Madison Square Garden. Ik vond het erg mooi om al deze foto's en evenementen te zien, ik genoot van de beelden van Muhammad Ali en de verschillende dunks van basketbalspelers, maar ook vond ik het erg grappig om te zien dat op de dag van mijn verjaardag de Village People voor de eerste keer in The Garden optraden. Het was wel in een jaartal dat ik nog niet eens geboren was, maar dat maakte verder weinig uit.

Naast alle kleine foto's aan de zijkanten bovenaan de muur waren er ook een flink aantal grotere gedeeltes met informatie over belangrijke evenementen die in het verleden in het Madison Square Garden zijn gehouden, zoals bijvoorbeeld de Presidentiële nominatie van Bill Clinton in 1992, het pensioen van Wayne Gretzky en de dunk van John Starks van de New York Knicks in de wedstrijd tegen de wereldberoemde Michael Jordan van de Chicago Bulls. Naast alle informatie die werd gegeven over de evenementen en sportwedstrijden was ik ook erg geïnteresseerd in de etenswaren en drankjes die werden geserveerd in The Garden. Ik verbaasde me over de vele verschillende soorten bieren die er werden geschonken, maar schrok ook wel een beetje van de prijzen die werden gevraagd. $ 12,00 voor een biertje was meer regel dan uitzondering, een beetje overdreven als je het mij vraagt, maar deze prijs wordt in Amerika wel vaker gevraagd.    




Het was nu gelukkig eindelijk tijd om de grote hal met de tribunes te gaan bezoeken, via de Lexus Madison Suites liepen we het stadion binnen. Wow, wat geweldig zeg, prachtig om te zien! Ik hou van stadions zoals jullie weten en hier werd ik weer erg vrolijk van. De hal was enorm! Zo'n grote indoor-hal had ik nog nooit eerder van mijn leven van binnen gezien. Ik was in het Madison Square Garden op een van de dagen dat de zangeres Adele op deze locatie optrad en dus stond haar podium met een groot scherm in de zaal opgesteld, met aan de voorzijde in de zaal heel veel stoelen. Overal waar ik keek zag ik stoelen, het concert was elke dag uitverkocht met meer dan 18.000 bezoekers. De achterzijde achter het podium bleef leeg, maar hier hadden met gemak ook nog een aantal duizend bezoekers plaats kunnen nemen. Bij een bokswedstrijd met een kleine ring in het midden moeten er dus minstens 20.000 bezoekers in het stadion plaats kunnen nemen.

Ik genoot echt van het uitzicht en keek om me heen, ik was heel erg blij dat het me eindelijk gelukt was om het Madison Square Garden te bezoeken. Wat leek het me geweldig om er een sportwedstrijd te bezoeken, dat is iets voor een volgende keer, mocht die keer er ooit nog komen. Ik maakte veel foto's van de ruimte (zoals jullie hieronder kunnen zien) en was echt heel erg onder de indruk. Ik vond het mooi om de banners te zien waarop alle prijzen werden afgebeeld die de New York Rangers in het verleden met ijshockey hadden gewonnen en ook de vlaggen met de uit de roulatie genomen rugnummers van sterspelers vond ik prachtig. Na een tijdje op een van de stoelen te hebben gezeten verlieten we als groep het stadion en gingen vervolgens op weg naar andere gedeeltes van het gebouw, maar we zouden later nog in de grote hal terug gaan keren.




De volgende ruimte die werd getoond was een van de verschillende bieropslagen van het gebouw. Honderden verschillende fusten bier stonden hier opgesteld en het was niet eens de grootste ruimte met bieropslag volgens de tourguide. Ondanks de hoge prijzen van het bier werd het dus toch wel ontzettend veel gedronken. We gingen vervolgens op weg naar The Brigde Level van het stadion, dit was zo ongeveer het hoogste niveau van het gebouw. Mensen met hoogtevrees bleven zelfs een beetje achteraf staan, want het was vrij hoog. Het plafond van het gebouw konden we bijna aanraken. Hier hadden we een nog beter overzicht van het stadion en ik genoot wederom. Er was hier ook een soort van bar met draaistoeltjes aanwezig waar aan gezeten kon worden met een prachtig uitzicht op de zaal. De kaartjes die voor deze stoelen werden verkocht waren een van de goedkoopste van het stadion, dat vond ik apart want het uitzicht was prachtig.

De tour was gelukkig nog niet afgelopen, ik vond het echt geweldig en was blij dat we nog verder gingen. We gingen op weg naar de verschillende kleedkamers in het gebouw. Er werden een tweetal kleedkamers getoond, de basketbalkleedkamer (waarin de New York Knicks en New York Liberty elkaar afwisselen) en de ijshockeykleedkamer van de New York Rangers. De ijshockeykleedkamer had een ovale vorm, dat had ik nog nooit gezien bij een kleedkamer. Aan de wanden hingen whiteboards met ijshockeyvelden erop afgebeeld, waarop de trainer de tactiek kon bespreken en aan de bovenkant langs de muren waren weer allerlei foto's afgebeeld van belangrijke ijshockeymomenten uit het verleden. De stoeltjes waren allemaal van hout en ik vroeg me af of dat deze eigenlijk wel lekker zouden zitten. Helaas mochten we dat niet uitproberen, er hing een touwtje voor de ingang van de kleedkamer die ervoor zorgde dat niemand de ruimte binnen kon.




De basketbalkleedkamer was rond, in het midden lag het grote logo van de New York Liberty, het vrouwen-basketbalteam welke speelt in het Madison Square Garden. De banken waarop de speelsters of spelers plaats moesten gaan nemen waren ook hier van hout, maar wel met een lekker zacht kussentje erachter. Voor elke bank stonden nu draaiende bureaustoelen, waarom die er stonden werd eigenlijk niet verteld. Misschien moest er op deze stoelen worden gezeten tijdens het luisteren naar de teambespreking of iets dergelijks. Via de Garden of Dreams, een bord met wederom allerlei foto's van evenementen uit het verleden liepen we naar de plek waar de rijken van New York plaatsnemen tijdens evenementen welke zij in het Madison Square Garden bezoeken.

We kwamen uit bij de Suites, dit waren huiskamers met verschillende televisieschermen, banken, stoelen, een open haard, bar met personeel, maar geen uitzicht op het veld. Dit laatste was natuurlijk een beetje vreemd, maar vanuit de suites was het een korte wandeling om op de onderste etage van het stadion terecht te komen. We liepen met z'n allen naar deze laagste ring van het stadion en namen voor een laatste keer plaats op de tribune. We hadden nu een erg goed zicht op het veld en op het podium waar Adele op zou gaan treden en ik keek nog even een laatste keer goed rond in het immense gebouw. Ik maakte nog een paar foto's want de tourguide zei dat dit onze laatste kans zou zijn.




Vervolgens liepen we naar het duurste gedeelte van het gehele stadion, de toegang tot deze ruimte tijdens evenementen was echt alleen maar voor de allerrijksten weggelegd. Het was de Delta Sky360 Club, vanuit deze club hadden de bezoekers zicht op de spelers wanneer ze uit de kleedkamers komen lopen en bovendien kon er naar een soort van nachtclub worden gegaan. In deze op een nachtclub lijkende ruimte stonden ronde tafels opgesteld, met daarvoor een groot podium, waarop optredens konden worden gegeven en er waren een aantal verschillende bars in deze ruimte aanwezig. De ruimte had een hele aparte sfeer en eerlijk gezegd vond ik het niet echt bij de rest van het Madison Square Garden passen.

Nadat we de Delta Sky360 Club hadden bezocht was de tour helaas afgelopen, we kochten de foto's welke aan het begin van de tour waren gemaakt en keken nog even in The MSG store en kochten wat souvenirs. Ik had echt enorm van de tour genoten en was heel erg blij dat ik deze activiteit had ingepland. Ik vond het zelfs een van de leukste activiteiten tijdens mijn derde reis naar New York. Zoals ik eerder zei zou ik in de toekomst graag een sportwedstrijd in het Madison Square Garden gaan bezoeken, het is echt een prachtig stadion wat ontzettend veel indruk op me heeft gemaakt. Wacht niet net zoals ik tot je derde bezoek aan New York om het stadion te bezoeken, maar zet het met stip bij je top 5 van de te bezoeken activiteiten in New York, wanneer je naar deze geweldige stad toe gaat.