Pagina's

zondag 2 juli 2017

Amerikaans restaurant in het buitenland: Five Guys Burgers and Fries - Cardiff, Wales

Amerikaans restaurant in het buitenland: Five Guys Burgers and Fries
Adres: 9a, The Old Brewery Quarter, St Mary St, Cardiff CF10 1AD, Verenigd Koninkrijk


Zoals jullie vorige maand hebben kunnen lezen ben ik naar de hoofdstad van Wales op vakantie geweest. De stad Cardiff stond een lang weekend op het programma, ik ben er samen met een goede vriend van mij naartoe gegaan. We hebben er naast voetbal gekeken ook het nodige gegeten en gedronken. Ik vond het leuk dat er, net zoals in andere grote Britse steden, de nodige Amerikaanse restaurants aanwezig waren in de stad en natuurlijk heb ik er enkele van bezocht om er te genieten van mijn favoriete haute cuisine. De vorige keer schreef ik over mijn bezoek aan TGI Friday's in Wales en vandaag ga ik het hebben over een ander Amerikaans restaurant wat ik daar heb bezocht, namelijk Five Guys Burgers and Fries.

Five Guys Burgers and Fries is een keten van restaurants dat zich richt op het verkopen van hamburgers, hotdogs en friet. Het hoofdkantoor van dit ketenrestaurant staat in Lorton, Fairfax County, Virginia. De eerste vestiging van Five Guys Burgers and Fries werd in 1986 geopend in Arlington County, Virginia en tussen 1986 en 2001 zijn er 4 extra locaties bijgekomen welke verspreidt liggen over de Washington D.C. metro area. Sinds 2003 is Five Guys Burgers and Fries begonnen met het franchiseconcept, hierdoor is de keten heel erg snel gegroeid. Op dit moment zijn er meer dan 1.000 locaties van het restaurant geopend in de Verenigde Staten en Canada en zijn er nog eens 1.500 locaties in ontwikkeling, hierdoor is Five Guys Burgers and Fries de snelst groeiende fastfoodketen van Amerika. De keten ontwikkeld zich inmiddels ook buiten Noord-Amerika, zo zijn er een kleine 30 restaurants te vinden in het Verenigd Koninkrijk en binnenkort zal ook de eerste vestiging in Nederland (centraal station Utrecht) worden geopend.





Op de tweede dag, na afloop van de voetbalwedstrijd, zijn we in de avond naar Five Guys toe geweest. Vanuit het Clayton Hotel, waarin we verbleven, was het slechts enkele minuten lopen naar The Old Brewery Quarter waar Five Guys zich bevond. Het bekende rood-witte logo van de keten stond in koeienletters afgebeeld op de buitenkant van de vestiging, waardoor we het restaurant ook vrij eenvoudig konden vinden. Het was zaterdagavond en erg druk op het plein van The Old Brewery Quarter, mensen waren er aan het eten en drinken en er werden verschillende vrijgezellenfeesten gevierd. Er hing een hele gezellige sfeer en ondanks dat we naar een Amerikaans restaurant gingen voelde ik me wel echt in Groot-Brittannië. Misschien kennen jullie de televisieserie The Valleys van MTV wel, ik dacht altijd dat het heel erg overdreven was en dat het in Wales allemaal wel mee zou vallen, maar op die zaterdagavond ben ik erachter gekomen dat er toch wel een grote kern van waarheid zit in alles wat er zich in die serie afspeelt.

Het restaurant was volledig naar de Amerikaanse maatstaven gethematiseerd, alle muren waren overwegend wit van kleur en verder was er alleen nog de kleur rood gebruikt. De franchise was perfect uitgevoerd, waardoor ik me toch nog een klein beetje in Amerika waande. De tafels en stoelen waren allemaal van hout en er waren er nog genoeg vrij, zodat we er niet eentje bezet hoefden te houden. We liepen naar de counter waar we de bestelling moesten opgeven en ik keek even naar de menukaart.  Ik was er al snel uit dat ik een Bacon Cheeseburger wilde gaan bestellen (een hamburger met cheddar-kaas en bacon), maar wist nog niet precies welke extra gratis toppings ik erbij zou gaan nemen. Toen ik aan de beurt was koos ik uiteindelijk voor de ui, augurk, tomaat, champignons, jalapeno pepers en BBQ-saus. Ik vond het wat overdreven om alle 15 toppings te bestellen, maar toch ga ik dat ooit wel een keer doen.





De maat van mij met wie ik in Cardiff was bestelde ook een Bacon Cheeseburger, het was de eerste keer voor hem dat hij een vestiging van Five Guys bezocht en na al mijn verhalen over het restaurant was hij erg benieuwd naar deze hamburger. Hij bestelde wat minder extra toppings dan ik, hij koos voor de ui, augurk, jalapeno pepers en ook de BBQ-saus. Nu ik het lijstje met de keuzemogelijkheden van toppings zo weer zie verbaas ik me er echter over dat ik niet ook nog voor de groene pepers en relish ben gegaan, maar ja volgende keer beter. Naast de hamburgers bestelden we er ook een normale portie pittige cajun-stijl friet bij en we wilden natuurlijk ook nog iets te drinken om al het pittige eten mee weg te spoelen. We kozen voor 2 flesjes Brooklyn Lager van Brooklyn Brewery, zodat we toch nog iets meer van de Amerikaanse cultuur meekregen. Voor alles in totaal betaalden we zo'n £ 30,00, een vrij hoog bedrag, maar dat mocht de pret niet drukken.

Voordat ik aan een van de vrije tafels ging zitten schepte ik eerst nog even een bakje pinda's op, welke ook in Wales gratis waren. In de tijd dat we op onze bestelling aan het wachten waren pelde ik alvast wat van deze pinda's af en at ze heerlijk op. Ik blijf het een grappig concept vinden dat deze pinda's gratis worden weggegeven. De frietjes van Five Guys worden in pinda-olie gebakken en ik denk dat ze daardoor ook de link leggen met de pel-pinda's. Ik vond het grappig om te zien dat er in het restaurant ook 2 Coca-Cola machines stonden welke ik eerder ook regelmatig in Amerika heb gezien. De machines zijn in staat om honderden verschillende soorten frisdranken te genereren. Ik heb er zelf geen gebruik van gemaakt, omdat we natuurlijk de flesjes bier al hadden, en uiteindelijk had ik daar veel meer zin in dan in een beker frisdrank.




Na even gewacht te hebben was onze bestelling klaar en kon het genieten gaan beginnen. Ik pakte de papieren zak uit waarin alle etenswaren zaten en moest gelijk weer lachen om de hoeveelheid friet welke we hadden gekregen. Five Guys staat er bekend om dat ze, wanneer het bakje met friet vol is, ze altijd nog een extra schep friet erbij in de zak doen. Ik proefde het eerste frietje en was gelijk weer onder de indruk van de pittigheid ervan, de vorige keer was ik dat ook al, alleen was ik het helaas vergeten. We hadden beter de normale "Five Guys Style" friet kunnen bestellen, maar ja daar was nu niks meer aan te doen, dus we moesten de pittige friet maar opeten. Gelukkig waren lang niet alle frietjes zo pittig gekruid als de eerste welke ik proefde, de kruidenmix was niet overal even goed verdeeld en daar was ik dan wel weer blij om.

Ik haalde de Bacon Cheeseburger uit het zilverfolie en er verscheen een lach op mijn gezicht. De hamburger zag er heerlijk uit en daar wist ik wel raad mee. De smaak was precies zo zoals ik me herinnerde van mijn vorige ervaringen met Five Guys, waaronder natuurlijk die ene keer in Miami, waar ik eerder over schreef. De combinatie van alle verschillende ingrediënten was heerlijk, het vlees was heerlijk sappig, het broodje was lekker en de cheddar-kaas met bacon maakten het helemaal af. Het duurde dan ook niet heel erg lang voordat ik de hamburger helemaal op had gekregen. We hadden samen wel wat meer moeite met de cajun frietjes. Gelukkig kwamen er op een gegeven moment een aantal vrouwen bij ons zitten welke een vrijgezellenfeest hadden, zij wisten wel raad met de frietjes en het duurde toen niet lang meer voordat alles op was. Toen we alles op hadden gegeten verlieten we met een lach op ons gezicht het restaurant. We hadden een lekkere hamburger gegeten en veel lol gehad met de mensen om ons heen. Ik kom in de toekomst hopelijk nog wel eens vaker bij Five Guys, maar de volgende keer bestel ik geen cajun frietjes meer.