zaterdag 22 juli 2017

Themepark attractie: Universal Studios Hollywood - Universal City, Californië

Activiteit: Universal Studios Hollywood
Adres:      100 Universal City Plaza, Universal City, CA 91608, Verenigde Staten

Velen van jullie weten al dat ik hou van pretparken en dan voornamelijk de parken met een mooie thematisering en de nodige darkrides.  Wanneer ik aan deze pretparken denk dan denk ik vooral aan de parken van Disney en Universal Studios. Al deze Amerikaanse parken heb ik inmiddels (meerdere malen) bezocht en over een paar maanden zal ik tevens vrijwel alle parken in Azië gaan bezoeken. Een van de parken welke de nodige indruk op mij heeft gemaakt is het park met de naam Universal Studios Hollywood. De beide parken van Universal Studios in Orlando bezocht ik tijdens m'n eerste pretparkreis naar Florida en omdat ik daar destijds zo enthousiast over was wilde ik het park in Californië ook gaan bezoeken. Twee jaar na mijn eerste reis naar Orlando boekte ik een reis naar San Diego en Anaheim, met als voornaamste reisdoelstelling het bezoeken van de belangrijkste pretparken in die Amerikaanse staat, waaronder dus Universal Studios Hollywood.

Universal Studios Hollywood is een filmstudio én themapark in één. Het park werd op 15 juni 1964 geopend en was oorspronkelijk slechts bedoeld als een Studio Tour.  Tijdens die Studio Tour kregen bezoekers de kans om achter de schermen van de televisie- en filmwereld mee te kijken. Meer dan 20 jaar na de opening van het park werd de attractie King Kong geopend en daarna volgden de nieuwe attracties elkaar steeds verder op. Het park groeide daardoor uit tot een themapark met meer dan 5 miljoen bezoekers per jaar, waardoor het complex behoort tot de 20 meest bezochte pretparken in de Verenigde Staten. Het park is gebouwd op twee niveaus, de "Upper Lot" en "Down Lot", welke onderling verbonden zijn met roltrappen. Op 1 juni 2008 brak er een grote brand uit die een gedeelte van het park zwaar beschadigde. Diverse attracties samen met 40 tot 50 duizend digitale films en video's zijn door de brand compleet verwoest. De originele studio's welke zijn blijven staan zijn echter nog steeds in gebruik voor hedendaagse producties.

Voorafgaande aan de reis had ik een tweetal Southern California CityPasses gekocht, waarbij destijds 3 dagen toegang tot het Disneyland Resort in Anaheim, 1 dag SeaWorld San Diego en 1 dag Universal Studios Hollywood was inbegrepen. Wanneer ik nu online kijk zie ik dat Universal Studios Hollywood vervangen is voor Legoland California, dus deze kaart moet je niet meer kopen voor de entree tot Universal Studios Hollywood. Doordat ik de entreetickets dus al had gekocht hoefde ik alleen nog maar vervoer te regelen vanuit het Howard Johnson Anaheim Hotel and Water Playground, waarin we verbleven, naar het attractiepark in Universal City. Dit vervoer regelde ik via Grayline, voor $31,50 per persoon werden we bij het hotel opgehaald, gebracht naar Universal Studios Hollywood en in de avond ook weer terug bij het hotel afgezet. Alles was dus geregeld en ik had erg veel zin om het park te gaan bezoeken.

De reis naar het themapark toe duurde behoorlijk lang, nadat we bij ons hotel op waren gehaald moesten we namelijk eerst nog naar een centraal punt toe, waarbij we over moesten stappen op een andere bus en van daaruit werd er dan naar het park toe gereden. Toen we bij het park aankwamen was deze al een uurtje geopend, maar gelukkig was het er nog niet heel erg druk. We gingen op een maandag, buiten de vakantieperiode om, en dus verwachtte ik ook niet dat het heel erg druk zou gaan worden die dag. De entree van het park zag er goed uit, de wereldberoemde stalen wereldbol met daarvoor de tekst Universal Studios was aan het draaien en een grote witte poort waarop de naam van het attractiepark was beschreven heette de bezoekers welkom. We liepen naar de entree en lieten onze tickets scannen, we konden naar binnen gaan en de dag kon nu echt gaan beginnen.

We arriveerden in het "Upper Lot" gedeelte van het park en werden welkom geheten door beelden van een cameraman, een geluidsman en een regisseur. Via Hollywood Photoland, de entree van Waterworld en het speelgebied van Curious George liepen we naar de entree van de Studio Tour. De Studio Tour was de attractie waar ik het meest naar uitkeek, omdat ik het vroeger op een videoband bij mijn oom en tante had gezien. Na een behoorlijke tijd in de rij te hebben gestaan konden we uiteindelijk in een van de trams plaatsnemen en beginnen met de attractie. De Studio Tour was geweldig en precies wat ik ervan had verwacht. Ik heb er in het verleden zelfs een hele aparte blog over geschreven  welke je hier kunt vinden.

Nadat we uit de Studio Tour kwamen zijn we rustig over de rest van het park gaan lopen. We kochten wat te eten bij The Flintstones Bar-B-Q en liepen verder naar The Simpsons Ride in Krustyland, deze attractie was bijna hetzelfde als die welke in Universal Studios Florida staat. Vervolgens namen we de roltrappen naar beneden en kwamen bij het "Lower Lot" gedeelte van het park aan. In dit onderdeel van het park stonden een drietal attracties waar ik erg graag in wilde gaan, namelijk Jurassic Park - The Ride, Revenge of the Mummy - The Ride en Transformers 3D The Ride. Ik wilde als eerst in Transformers 3D gaan, echter was de attractie helaas tijdelijk gesloten, waardoor we samen in de River Adventure Ride van Jurassic Park gingen. Deze attractie in een boot langs allemaal verschillende dinosaurussen met als climax de grote tyrannosaurus-rex en de drop in het water was geweldig. Ik geniet echt van dat soort attracties en krijg er ook geen genoeg van.

Omdat de Transformers 3D attractie nog steeds gesloten was besloten we om in de achtbaan van de Revenge of the Mummy te gaan. Ik vond dit echt een mooie achtbaan, met schitterende thematisering. Ik werd vooral erg vrolijk van het harde stuk achteruit en ook van het vuur om ons heen, heel mooi gedaan! De achtbaan was iets anders dan die in Orlando, maar wel met elkaar te vergelijken. Nadat we de achtbaan uitkwamen en even bij waren gekomen zag ik dat Transformers 3D eindelijk geopend was en ik besloot om daar in mijn eentje in te gaan. Via de "Single Riders Lane" was ik redelijk snel aan de beurt om in te stappen in een van de wagentjes en ik maakte een darkride mee welke ik niet snel meer zal vergeten. Ik genoot van de hele attractie en wilde er eigenlijk nog wel een paar keer in gaan. Omdat ik de attractie echter in mijn eentje moest doen besloot ik dat ik het helaas bij die ene keer moest laten.

Na nog even rond te hebben gelopen in het onderste gedeelte van het park namen we de roltrappen weer omhoog naar de "Upper Lot", er stonden daar namelijk nog wat andere attracties en shows op het programma. We begonnen met Shrek 4D, deze 4D film was exact hetzelfde als die in Movie Park Germany en Universal Studios Florida, een leuke film, maar ik kende hem helaas dus al. Vervolgens liepen we door naar de show Universal's Animal Actors, op de weg ernaartoe kwamen we Scooby Doo en The Mystery Machine nog tegen, dat vond ik erg leuk om te zien. De show van de Universal's Animal Actors werd opgevoerd door allemaal dieren welke ook in films speelden, ik vond het apart om te zien wat de dieren allemaal hadden geleerd.

De laatste show van de dag was Waterworld, hier had ik voorafgaande aan ons bezoek aan het park filmpjes van gezien op internet en omdat ik onder de indruk was van die filmpjes keek ik ook erg naar de show uit. De show was spectaculair en ging precies zo zoals ik vooraf had gezien en daar was ik blij om. Gelukkig werd ik er niet door teleurgesteld en kon ik met een goed gevoel de show verlaten. Toen de show afgelopen was moesten we heel snel teruggaan naar de bus welke ons terug naar Anaheim zou gaan brengen. We hadden nog maar een paar minuten de tijd en wilden natuurlijk niet te laat arriveren, zodat mensen op ons moesten wachten of dat zelfs de bus al zonder ons vertrokken zou zijn. Gelukkig kwamen we op tijd aan bij de bus en na nog even gewacht te hebben op wat mensen die wat later arriveerden gingen we weer terug op weg richting ons hotel.

Ik bewaar goede herinneringen aan het bezoeken van Universal Studios Hollywood. Het duurde wat lang om bij het pretpark te komen, maar toen we er eenmaal waren kon de dag verder niet meer stuk. Ik was onder de indruk van de geweldige Transformers 3D en Jurassic Park attracties en vond de Studio Tour ook erg geslaagd. Wel vond ik het jammer dat veel van de attracties ontzettend veel gelijkenissen vertoonden of zelfs precies hetzelfde waren als die in de Universal Studios parken in Orlando. De thematisering van en sfeer in het park was geweldig, het was een pretpark in een geweldige omgeving met een aantal leuke attracties. Het aantal attracties had van mij wel wat meer mogen zijn, inmiddels is het park ook uitgebreid met The Wizarding World of Harry Potter, ik denk dat dat een goede aanvulling is, maar er zou van mij best nog wel wat meer bij mogen komen.