Pagina's

vrijdag 14 juli 2017

Activiteit: One World Observatory - New York City, New York

Activiteit: One World Observatory
Adres:      285 Fulton St, New York, NY 10006, Verenigde Staten


New York bezocht ik voor het eerst in september 2006, het was mijn eerste kennismaking met het land Amerika als vakantieland en mijn liefde voor het land met de onbegrensde mogelijkheden is toen aangewakkerd. Het was destijds 5 jaar na afloop van 9/11, er werden veel werkzaamheden rondom Ground Zero en het voormalige terrein van het World Trade Center uitgevoerd en het hele gebied lag er een beetje kil en verlaten bij. Toen ik een aantal jaar later voor de tweede keer naar New York ging was het National September 11 Memorial al geopend, maar werd er nog flink gebouwd aan het nieuwe One World Trade Center. Ik vond het jammer dat het hoogste gebouw van Amerika toen nog niet helemaal af was, maar het was voor mij wel een reden om later nogmaals terug te keren naar The Big Apple.

Inmiddels ben ik ook voor de derde keer naar New York City geweest, een van de activiteiten welke tijdens die reis op het programma stond was het bezoeken van het One World Trade Center met het daarbij horende One World Observatory. Het One World Observatory is een observatorium op 387 meter hoogte (dezelfde hoogte als het observatorium destijds in de Twin Towers) in het One World Trade Center en beslaat de etages 100 tot en met 102 van het gebouw. De uitkijkpost werd op 29 mei 2015 geopend en werd daarna snel een van de populaire attracties van New York. Zelf wilde ik hier ook heel erg graag naartoe, ik was al vaker in Amerikaanse observatoria geweest en ik ben daar elke keer erg van onder de indruk geweest. Gelukkig wilde de rest van de groep het One World Observatory ook graag bezoeken en dus stond deze activiteit voor onze laatste volle dag in New York op het programma.




Vanuit het Tryp by Wyndham Times Square South duurde het met metrolijn E richting Chambers Street Station een kleine 20 minuten om bij het One World Trade Center terecht te komen. Toen we uit het station kwamen gelopen en alle gebouwen om ons heen zagen was ik direct weer onder de indruk. Het blijft een prachtige stad met schitterende gebouwen. We liepen richting het One World Trade Center en betraden het gebouw. Een aantal roltrappen leidden ons naar de entree van het One World Observatory en toen we daar aankwamen zag ik dat het gelukkig enorm meeviel met de drukte. Tickets had ik voorafgaande aan de reis al via internet gekocht, waarbij ik via een link van Century21 maarliefst 20% korting had gekregen. In het totaal betaalde ik per ticket $ 27,20, dit was dan inclusief belasting. We hoefden dus niet in de rij te gaan staan om kaarten te kopen.

Nadat onze kaarten waren gescand kregen we toegang tot de attractie. De beveiliging was vrijwel hetzelfde als op een vliegveld, we moesten door poortjes met metaaldetectoren lopen en de bagage moest door een röntgenapparaat. Alles voor de veiligheid natuurlijk en om eerlijk te zijn vind ik een strenge controle wel fijn, inmiddels ben ik het ook al wel gewend van Amerika. Door de veiligheidscontroles duurde het wel allemaal iets langer voordat we de attractie daadwerkelijk konden gaan betreden. Nadat we allemaal goed door de scan waren gekomen kwamen we in een aantal grote ruimtes en gangen terecht waar verschillende projecties werden vertoond van mensen die verhalen over New York vertelden. Deze gangen dienden tevens als wachtrij voorafgaande aan het betreden van de liften.




Nadat we de rij helemaal door hadden gelopen kwamen we uit bij de liften welke ons naar de 100e etage van het gebouw zouden gaan brengen. De liften schoten met een enorme snelheid omhoog en toen we uitstapten kwamen we weer in een nieuwe grote donkere ruimte terecht, waar we met z'n allen moesten wachten. De zijkant van de ruimte leek op een mooie skyline, grote grijze platen moesten wolkenkrabbers voorstellen en ineens werd de skyline van New York op de platen geprojecteerd. Er werd verteld over de geschiedenis van de stad en haar verschillende gebouwen en de groei welke het heeft meegemaakt. Op een gegeven moment verdween de geprojecteerde skyline en werd het daadwerkelijke zicht vanaf de 100e etage getoond. Dit vond ik heel erg mooi gemaakt, het had een zeer spectaculaire wending en een positief effect op de attractie. Ik was gelijk onder de indruk van het uitzicht en wilde snel meer gaan zien.

Met de gehele groep werden we meegenomen naar het "Discovery Level" van het observatorium. Er werd een presentatie gegeven over de One World Explorer welke voor $ 15,00 gehuurd kon worden. De One World Explorer was een soort van iPad welke in allerlei verschillende talen informatie kon geven over het uitzicht wat je had op een bepaald punt en de gebouwen welke er stonden. We hadden niet de behoefte om een One World Explorer te huren en dus liepen we verder naar de rest van het observatorium. We kwamen nu uit op het punt waar het eigenlijk allemaal om ging, de hoogste etage van het One World Observatory. Metershoge glazen ramen waren overal opgesteld, zodat het uitzicht perfect was. Er was ruimte genoeg om rond te lopen en om je heen te kijken. Ik vond het prachtig en liep naar een van de grote glazen ruiten toe.




Het eerste bouwwerk wat ik opzocht was het Vrijheidsbeeld, het duurde niet lang voordat ik dit beroemde beeld had gevonden. Er vloog een helikopter omheen, waarschijnlijk met toeristen erin. Zelf zie ik me niet zo snel in een helikopter stappen, maar ik denk wel dat het uitzicht vanuit zo'n helikopter geweldig kan zijn. Ik liep langzaam door het observatorium en bleef genieten van het uitzicht en van alle prachtige gebouwen van New York. Op een gegeven moment kwam ik uit bij The Buzz, dit was een groot rond informatiebord, waarbij op een tiental televisieschermen informatie werd gegeven over verschillende activiteiten welke die dag in New York plaatsvonden. Het 90th Feast of San Gennaro stond er ook bij, daar zouden we later op de dag nog naartoe gaan in de wijk Little Italy.

Ik vond het prachtig om alle kleine mensen en auto's beneden op de straten te zien bewegen. Aan de hoogte was ik al snel gewend, het was absoluut niet eng, maar juist vooral indrukwekkend. Nadat we een rondje hadden gelopen en alles goed hadden bezichtigd kwamen we uit bij het restaurant van het One World Observatory, ONE genaamd. We besloten dat we hier even een drankje wilden gaan doen en namen plaats aan de bar. We kozen voor 3 verschillende soorten speciaalbieren en één wijntje, in het totaal moesten we hier meer dan $ 50,00 Dollar voor betalen. De drankjes waren dus zeker niet goedkoop, maar dat hadden we ook niet verwacht, het uitzicht bleef schitterend en daar genoten we van. Het komt natuurlijk ook niet vaak voor dat je op zo'n mooie locatie kunt genieten van een lekker Amerikaans biertje.




Nadat we onze drankjes op hadden gedronken gingen we weer verder met het bekijken van alles in en rondom het observatorium. Op een bepaald punt werd er uitleg gegeven over vergrootglazen en het zien van het Westelijk Halfrond, eigenlijk vond ik dat een beetje vreemd, want het had niet heel veel met de rest van het observatorium te maken. Er was een rond podium gemaakt in het midden van de zaal, de Skyportal, hier kon op worden gestaan en wanneer er naar beneden werd gekeken leek het net alsof je zo de straat op keek. Echter was dat beeld niet echt, want het waren gewoon projecties op een aantal televisieschermen, dat vond ik eerlijk gezegd wel een beetje tegenvallen. In de Willis Tower in Chicago stond ik destijds op een echt glazen platform waarbij ik zo honderden meters naar beneden keek, het had me wel mooi geleken wanneer er zo'n zelfde soort platform ook in het One World Observatory zou zijn gemaakt.

Op een gegeven moment hadden we de hele ronde gemaakt en vrijwel alles wel gezien. We moesten alleen nog even naar het winkeltje waar allerlei soorten spullen van het One World Trade Center werden verkocht. In dat winkeltje heb ik een magneet gekocht voor op mijn koelkast en verder ook nog een leuke kaart. Nadat iedereen klaar was met het doen van de inkopen besloten we dat het tijd was om het One World Observatory te gaan verlaten en op weg te gaan naar het feest in Little Italy. De lift ging weer met een rotgang naar beneden en het duurde dan ook niet lang voordat we weer veilig op de begane grond stonden. Ik vond het bezoeken van het One World Observatory erg de moeite waard. De opbouw van de spanning tot aan het krijgen van het eerste uitzicht was erg goed gedaan en ik heb genoten van alles wat ik om me heen heb gezien. De Amerikanen zijn sterk in het maken van dit soort uitkijkpunten en om een mooi beeld van de grootsheid van de stad New York te krijgen is het een geweldige activiteit. Sla het One World Observatory bij het bezoeken van New York niet over, het is de moeite waard!