Pagina's

dinsdag 18 juli 2017

Restaurant: KOA's Seaside Grill (Koa 156º) - Lahaina, Hawaii

Restaurant: Koa's Seaside Grill (Koa 156º)
Adres:        839 Front St, Lahaina, HI 96761, Verenigde Staten

Op het eiland Maui van Hawaii zijn een stuk minder ketenrestaurants te vinden dan in Oahu of op het vaste land van Amerika. Het was voor mij dan ook wel even zoeken naar leuke, gezellige en enigszins betaalbare restaurants waar we allemaal konden gaan eten. Voor een van de middagen was ik op zoek naar een restaurant om er te gaan lunchen en na even gezocht te hebben op verschillende reiswebsites kwam ik terecht bij een zaak met de naam KOA's Seaside Grill. Het restaurant werd met een 4,5 van de 5 beoordeeld en stond op de 20ste plaats van de 171 restaurants in Lahaina, de hoofdstad van Maui. Nadat ik zag dat het restaurant zich op een mooie locatie bevond en de gerechten ook nog eens niet al te prijzig waren besloot ik om KOA's Seaside Grill in te plannen om er eens lekker te gaan eten.

KOA's Seaside Gril is geen ketenrestaurant, het is een losstaande zaak welke alleen een vestiging heeft in de bekendste, meest populaire en toeristische straat van Lahaina, namelijk Front Street. Inmiddels heeft het restaurant de naam Koa 156º gekregen, naar aanleiding van de 156ste breedtegraad, waarop het restaurant zich bevindt, als geografische positieaanduiding op de aardbol. Ik blijf het restaurant echter KOA's Seaside Gril noemen, omdat de zaak immers nog zo heette toen ik het bezocht. Het restaurant zou naast heerlijke Hawaiiaanse gerechten bekend staan om het prachtige uitzicht welke geboden werd over de oceaan en het zicht op de eilanden Lanai en Molokai. Ik was natuurlijk ook erg benieuwd naar dit uitzicht en keek er dan ook naar uit om te gaan lunchen bij KOA's Seaside Grill.




We vertrokken vanuit onze villa op The Kapalua Villas Maui resort met de huurauto richting het centrum van Lahaina. Na een kleine 20 minuten te hebben gereden parkeerden we de auto en liepen vervolgens verder naar het restaurant. Het was prachtig weer, precies dat weer waaraan je bij een vakantie naar Hawaii denkt. We liepen langs allerlei gekleurde houten restaurants en winkels en kwamen bij het gebouw KOA's aan. We liepen het gebouw binnen maar zagen dat er geen hostess achter de desk van het restaurant stond. Het restaurant zelf zag ik ook nog niet, omdat er aan beide kanten van het gebouw winkeltjes (waaronder een kerstwinkel en een sieradenwinkel) waren gevestigd. Na een paar meter verderop door te zijn gelopen arriveerden we toch bij het restaurant, we roken de lucht van de zee en de zon scheen lekker de zaak in.

Een vriendelijke hostess noteerde dat we met z'n tweeën waren en we mochten met haar meelopen naar een van de vrije tafeltjes aan het water. Alles wat op internet over het uitzicht vanuit het restaurant werd geschreven was waar, wat was dat prachtig zeg! Heerlijk! Het mooie blauwe water, de heldere lucht, de eilanden  Molokai en Lanai en de verschillende bootjes in de zee zorgden voor een prachtig beeld. We namen plaats aan een vierkant houten tafeltje met houten stoelen en kregen de menukaarten uitgereikt.  De serveerster vroeg of dat we wat wilden drinken, waarna we vervolgens een flesje water met bubbels en een kop koffie bestelden. Ik keek naar alles om me heen en genoot, van de mensen, het weer, de locatie en het sfeertje in het restaurant. Dit was nou echt heerlijk en ook helemaal Hawaii.




De rode menukaarten met gouden letters op de voorkant waren inmiddels uitgereikt en ik ging op zoek naar de lunchgerechten. Het was rond het middaguur en ik zag dat er ook nog steeds voor een ontbijt gekozen kon worden. Bij de ontbijtgerechten hoorden ook verschillende soorten omeletten en ik had vooraf al gelezen dat daar erg positief over geschreven werd. Ik besloot dus om een van de omeletten te bestellen, alleen moest ik nog even kijken welke het zou gaan worden. Er stonden een aantal verschillende Hawaiiaanse omeletten op het menu en ik vond van mezelf dat ik er daar eentje van zou moeten gaan kiezen. Na even kort getwijfeld te hebben koos ik voor de Lahaina omelet, we waren immers in het gelijknamige stadje en de ingrediënten welke bij dit gerecht hoorden spraken me ook ontzettend aan.

De Lahaina omelet bestond namelijk uit een drietal eieren welke geserveerd zouden worden met Portugese worst, uien, groene pepers, pico de gallo en cheddar kaas, gebakken aardappeltjes en toast. Hier had ik erg veel trek in en had zin om het gerecht lekker in het zonnetje op te eten. Het andere gerecht dat werd besteld was ook een Hawaiiaanse omelet, die omelet had namelijk de naam Big Kahuna en bestond ook uit 3 eieren, maar dan geserveerd met kleine stukjes gebakken bacon, Portugese worst, uien, champignons, avocado, peperkaas, rijst en toast. Dat gerecht leek me ook erg lekker, maar de naam van de Lahaina omelet gaf bij mij de doorslag. We gaven onze bestelling door aan de serveerster en genoten vervolgens weer verder van het uitzicht en van de prachtige omgeving waarin we zaten.




Het duurde niet lang voordat onze bestelling op tafel werd gezet. De beide omeletten werden geserveerd met een aantal flesjes hete saus. Ik had direct zin om alle sauzen te gaan proberen bij mijn omelet. Vooral de Adoboloco Pineapple Hot Sauce was heerlijk, de Kiawe Smoked Ghost Pepper was ook lekker, maar ook heel erg heet. De smaak van de sauzen samen met de Lahaina omelet was heerlijk. Gelukkig was mijn beker met koffie inmiddels wel bijgeschonken, want ik kreeg erg veel dorst van de omelet en de sauzen bij elkaar.

De omelet was goed gevuld met alle verschillende ingrediënten, de cheddar-kaas met daar bovenop de Pico de Gallo was lekker gesmolten en de hard gebakken aardappeltjes en sneetjes knapperige toast maakten het gerecht compleet. Ik vond het heerlijk, het was een keer een ander soort gerecht dan dat ik normaal gesproken bestel, maar ik was erg blij met mijn bestelling. De Big Kahuna omelet viel ook erg goed in de smaak, ik hou zelf niet zo van avocado, maar het paste wel heel goed bij de rest van de omelet.

Nadat we onze omeletten op hadden gegeten kregen we de rekening uitgereikt. In het totaal moesten we $ 33,00 betalen, een mooi rond bedrag zou je zeggen, maar er kwam nog $ 1,37 belasting bij en natuurlijk moest er ook nog een fooi bij komen. Ik besloot om met $ 40,00 af te rekenen en geen wisselgeld te vragen, want van al die muntjes en $ 1,00 biljetten gaat de portemonnee altijd zo onnodig vol zitten en bovendien hadden we heerlijk gegeten op een schitterende locatie en daar mochten we dan best een mooie fooi voor achterlaten. Na nog een laatste blik op het prachtige uitzicht te hebben geworpen verlieten we via het kerstwinkeltje het restaurant. Het was super geweest en ik was zeer tevreden met de keuze voor KOA's Seaside Grill.