Pagina's

maandag 31 oktober 2016

Restaurant: Kona Brewing Co. Brewery & Pub - Kailua-Kona, Hawaii

Restaurant: Kona Brewing Co. Brewery & Pub
Adres:        74-5612 Pawai Pl, Kailua-Kona, HI 96740, Verenigde Staten


Op het grootste eiland van Hawaii zijn niet heel erg veel ketenrestaurants te vinden. Het was voor mij dan ook lastig om te bepalen waar we allemaal zouden gaan eten tijdens ons verblijf op Big Island. Na veel gezocht te hebben op internet kwam ik uiteindelijk uit bij een lokale brouwerij, deze brouwerij met de naam Kona Brewing Co. was gevestigd in Kailua-Kona en naast een brouwerij was het ook een pub waar gegeten kon worden. Het leek mij wel heel erg leuk om daar iets te gaan eten en drinken. Ik was benieuwd naar de verschillende bieren die er werden geschonken en de gerechten die op de menukaart stonden (welke ik op de website van de pub had gevonden) zagen er ook lekker uit. Ik plande dan ook een bezoek aan de pub in en we zijn op onze derde avond tijdens ons verblijf op Big Island naar de Kona Brewing Co. Brewery & Pub geweest.

De brouwerij Kona Brewing Company is door een vader en zoon opgericht in de lente van 1994, het heeft vervolgens 4,5 jaar geduurd voordat de pub in november 1998 in Kailua-Kona werd geopend. Door de jaren heen zijn er ook nog een tweede restaurant (in het  Koko Marina Center in Hawaii Kai op Oahu in 2003) en een derde restaurant (op het Honolulu International Airport in de mainland terminal in 2008) geopend. Dit derde restaurant was de eerste franchisevestiging van de brouwerij en ik ga ervan uit dat er in de toekomst nog wel meer vestigingen van de Kona Brewing Co. Brewery & Pub zullen worden geopend.

 

Vanuit het Waikoloa Beach Marriott Resort & Spa, waar we destijds verbleven, was het een half uurtje rijden langs de kust van het eiland om bij de Kona Brewing Co. terecht te komen. We hadden onze eigen Amerikaanse navigatiesysteem bij welke ons gelukkig direct naar de juiste bestemming bracht. Toen we bij het restaurant aankwamen bleek het dat het er vrij druk was. De parkeerplaats stond bijna helemaal vol, maar na even gezocht te hebben vonden we toch nog een vrije plek. We werden welkom geheten door een groot bord met daarop de tekst Kona Brewing Co. Brewery & Pub Aloha! Naast dit bord stonden een tweetal enorme bierketels en er waren kraampjes opgesteld waar bier en merchandise kon worden gekocht en waar mensen zich in konden schrijven voor tours door de brouwerij.

We besloten om even over het terras te lopen en te gaan kijken in de pub. Zelf vind ik het altijd leuker om binnenin het restaurant te eten, omdat je dan veel meer van de sfeer en natuurlijk ook de inrichting en thematisering van het restaurant meekrijgt. We moesten het restaurant ook wel binnengaan, want de terrassen zaten echt helemaal vol. Ook in het restaurant was het enorm druk, vrijwel alle tafeltjes waren bezet, we besloten om eerst maar even aan de bar plaats te nemen, maar na een tijdje verliet een stelletje het restaurant en besloten we om snel aan het tafeltje waaraan het stelletje zat plaats te nemen.



We zaten nu aan een tafel voor 2 personen, het was een vierkante houten tafel met aan de ene kant een houten bank en aan de andere kant een houten stoel. Vrijwel het gehele gebouw bestond trouwens uit hout met bruintinten. Aan de bar zaten mannen met Hawaii-shirts aan en uit de speakers klonk Hula-muziek, dit gaf een hele relaxte sfeer en ik voelde me er gelijk thuis. Ik kreeg een kaart uitgereikt waarop de verschillende biersoorten stonden vermeld welke er te krijgen waren, de bieren hadden hele leuke aparte namen welke allemaal iets met Hawaii te maken hadden, zoals Big Wave, Lavaman, Black Sand en Longboard. Ik keek naar de bar en zag dat al deze bieren op de tap waren aangesloten en ik wilde er graag een paar proberen.

Omdat ik verschillende bieren wilde proeven koos ik voor de "sampler", dit waren een viertal kleine glaasjes van 5 oz. (zo'n 148 milliliter) waarbij ik zelf mocht kiezen welke bieren ik wilde gaan proberen. Ik koos na lang nagedacht te hebben uiteindelijk voor de volgende 4 bieren: Black Sand, Fire Rock, Castaway en de Hula dit waren de biertjes die mij het lekkerst leken, maar het liefst had ik ze eigenlijk allemaal geproefd. Verder werd er ook een mineraalwater bij besteld en we namen een kijkje in de menukaarten om te zien wat voor een gerechten we zouden gaan bestellen.



Voorafgaande aan de reis was ik via de internetsite van de brouwerij en pub lid geworden van Kona Brewing Co, hierdoor had ik in mijn mail een coupon gekregen voor een gratis voorgerecht. We kozen voor de Garlic Cheese Bread, dit waren een aantal broodstengels met knoflook aioli en provolone en parmezaanse kaas eroverheen gesmolten, welke werden geserveerd met een bakje marinara saus. Verder werd er als hoofdgerecht een Caesar-salade besteld en zelf koos ik voor de Pua'a Pork taco's. Dit waren 3 zachte taco's gevuld met Kalua-varkensvlees, kool en een ananas-salsa, overgoten met een scheutje Black Sand Porter BBQ saus. Deze taco's zouden bovendien worden geserveerd met witte rijst.

Na even gewacht te hebben werden de drankjes en het voorgerecht geserveerd. De broodstengels met de knoflook-aioli en kaas zagen er ontzettend lekker uit en omdat ik al veel trek had besloot ik om er gelijk eentje te proberen. Ze smaakten heerlijk en het sausje dat erbij zat paste er ook heel erg goed bij. De biertjes welke ik besteld had waren op de daarvoor bestemde plekken op de bierkaart gezet en ik zat te twijfelen over met welk bier ik zou gaan beginnen. Ik koos voor de Castaway, dit was een heerlijk India Pale Ale biertje, met een fruitige smaak, maar ook met karamel. Het biertje dat volgde had de mooie Hawaiiaanse naam Hula, dit was een hefeweizen, met een lichte bananensmaak, heel erg lekker moet ik zeggen!



De hoofdgerechten waren intussen al geserveerd, we hadden het voorgerecht op en zaten ook al wel een tijdje in het restaurant. Mijn Pua'a Pork taco's waren heerlijk, de combinatie van het varkensvlees samen met de frisse ananas en de pittige saus was erg goed. De witte rijst zorgde er verder voor dat de smaak in mijn mond weer wat neutraler werd, zodat ik de andere biertjes lekker kon proeven. Ik ging verder met de Fire Rock, dit was een koperrood gekleurd biertje met een erg volle smaak, ik genoot er echt van, het glaasje was klein en dat vond ik erg jammer. Gelukkig had ik nog een laatste biertje, de Black Sand, dit was een donkerbier met in de verte een smaak van chocola, ook dit bier was weer heerlijk en ik zou echt geen keuze kunnen maken welke van de 4 geproefde bieren nu het lekkerste was, ze waren stuk voor stuk heerlijk.

Nadat we alles opgegeten en opgedronken hadden vroeg ik de rekening, deze werd netjes uitgereikt en we moesten in totaal $ 48,96 betalen, dat was een vrij normale prijs in Hawaii. We hadden heerlijk gegeten en ik had verrukkelijke biertjes geproefd en dus rekende ik dit bedrag (inclusief een mooie fooi) graag af. Nadat we het restaurant verlieten wilde ik eigenlijk nog wat biertjes kopen om mee te nemen naar het hotel of naar Nederland, maar het was zo druk bij de kraampjes dat ik dat niet heb gedaan, daar had ik achteraf wel wat spijt van. Gelukkig wordt er inmiddels in Nederland ook bier van Kona Brewing Co. verkocht, toen ik laatst in mijn plaatselijke supermarkt was zag ik ineens de flesjes van Castaway staan en ik kon het natuurlijk niet laten om er een mee te nemen. Hopelijk komen alle andere biersoorten van Kona Brewing Co. ook snel in Nederland, want ze zijn ontzettend lekker.