Pagina's

vrijdag 4 november 2016

Activiteit: WonderWorks Orlando - Orlando, Florida

Activiteit: WonderWorks Orlando
Adres:       Pointe Orlando, 9067 International Dr, Orlando, FL 32819, Verenigde Staten


Een van de attracties die zich bevindt op de wereldberoemde International Drive van Orlando is WonderWorks. Op een van de eerste dagen tijdens mijn eerste reis naar Orlando liep ik over de International Drive en in de verte zag ik het omgekeerde gebouw van WonderWorks staan, ik liep er naartoe en heb er een tijdje bewonderenswaardig naar staan kijken. Ik wist destijds nog niet wat het voor een gebouw was en ook nog niet wat er zich in het gebouwd bevond. Die hele reis stond ook al volgepland met andere activiteiten, waaronder het bezoeken van de bekendste attractieparken van Orlando, en daardoor had ik geen tijd om WonderWorks te bezoeken. Wel onthield ik het gebouw en zocht op internet op wat het precies voor iets was. Nadat ik meer over WonderWorks te weten was gekomen wist ik dat ik tijdens een volgend bezoek aan de stad Orlando de attractie zeker wilde gaan bezoeken.

WonderWorks is een entertainmentcenter welke gericht is op wetenschappelijke tentoonstellingen, het heeft vijf verschillende locaties in de Verenigde Staten. De slogan van het bedrijf is "Let Your Imagination Run Wild" oftewel "Laat je fantasie de vrije loop". Elke locatie van WonderWorks bevat interactieve, entertainmenttentoonstellingen over thema's zoals de ruimte, natuurkunde en wiskunde. Sommige locaties bieden ook een diner goochelshow aan, deze show in Orlando heet The Outta Control Magic Comedy Dinner Show, en deze show heb ik ook bezocht. De exposities zijn ondergebracht in themagebouwen welke ontworpen zijn door de architect Michael Ussery. Het lijkt alsof de gebouwen zijn opgehaald door een heftige wind en zwaar weer en vervolgens weer ondersteboven zijn neergekomen.


Tijdens mijn tweede bezoek aan Orlando had ik WonderWorks hoog op mijn lijstje staan van de activiteiten welke ik wilde gaan doen. Ik had voorafgaande aan de reis Go Orlando Cards gekocht, waarmee we 7 dagen toegang hadden tot een groot aantal attracties in Orlando, waaronder WonderWorks. Op een van de dagen bezochten we een groot aantal attracties op de International Drive en in de namiddag waren we bij WonderWorks aangekomen, het gebouw herkende ik weer van de vorige reis en ik bleef het interessant vinden. Later op de avond zouden we nog naar The Outta Control Magic Comedy Dinner Show in hetzelfde gebouw gaan en nu hadden we mooi nog een paar uurtjes de tijd om de rest van het entertainmentcenter te bezoeken.

We betraden het gebouw en ik liet onze Go Orlando Cards zien, deze kaarten werden gescand en zonder problemen mochten we de attractie betreden. Ik was erg benieuwd naar alle verschillende natuurkundige en wiskundige proeven en tentoonstellingen. Het was de bedoeling dat we een bepaalde route door het gebouw liepen en overal stonden verschillende toestellen opgesteld. We kwamen binnen in een ruimte en konden meemaken hoe het zou voelen om een orkaan mee te maken in de Hurricane Shack, ook werd er een aardbeving gesimuleerd in het Earthquake Cafe en tevens was er hier de Human Lightning Rod.



Vooral het meemaken van de gesimuleerde aardbeving vond ik heel erg speciaal, we namen plaats aan een tafel met aan beide kanten een bank en alles ging na een tijdje heel hard op en neer, het werd van kwaad tot erger en ik kan me voorstellen dat het erg angstaanjagend is om een echte aardbeving mee te maken. Bij de Hurricane Shack was het de bedoeling dat we voor een grote propeller gingen staan welke vervolgens zoveel wind maakte dat het de krachten van een orkaan opwekte, in deze ruimte was het donker en met lichtflitsen werd onweer en bliksem nagebootst. Bij de Human Lightning Rod leek het net alsof er een soort van bliksem in onze handen sloeg toen we onze handen in een glazen ruimte deden.

Nadat we de activiteiten op de bovenste etage hadden gedaan liepen we de trap af naar beneden en kwamen een verdieping lager uit in een ruimte met onder andere een spijkerbed, waar ik op ben gaan liggen. Ik had slippers aan en het deed eigenlijk nergens pijn, behalve op mijn hielen, die scherpe punten van de spijkers voelde ik daar toch wel, verder was het eigenlijk wel goed te doen. Ik vond het erg grappig om te doen, het verdelen van mijn gewicht ging eigenlijk heel natuurlijk, maar ik was ook wel weer blij toen ik van het spijkerbed was opgestaan. Wat ik ook leuk vond om in deze ruimte te doen was het spelletje Mind Ball. We moesten tijdens dit spel aan beide kanten van een tafel tegenover elkaar gaan zitten, waarbij in het midden van de tafel een balletje lag. We deden allebei een band om onze hoofd welke onze hersenactiviteit kon meten, de bedoeling was om zo min mogelijk na te denken, door weinig hersenactiviteit te hebben werd het balletje naar de andere kant van de tafel gestuwd. Ik bleef heel rustig en na enkele seconden won ik dan ook het spel.



In het Bubble Lab waren kinderen aan het spelen met grote bellenblaasspullen, er werden creaties van zeepsop gemaakt door van de ene kant van een ronde bak naar een andere ronde bak met water te gaan en de kinderen hadden de grootste lol. Ik vond dit erg leuk om te zien en natuurlijk heb ik het zelf ook nog even geprobeerd. Even verderop was er de mogelijkheid om te basketballen bij Hoop Fever, dit spel had ik al vaker gespeeld, zoals bijvoorbeeld bij Dave & Busters, maar ik blijf het toch elke keer weer lastig vinden om snel veel te scoren. Mijn score was dan ook niet om over naar huis te schrijven en ik zal er hier verder ook niks meer over typen (toch vond ik het wel heel leuk om te doen hoor). Ik heb wel ook nog een aantal honkballen gegooid in deze ruimte, op het scherm stond een slagman en je moest proberen om zo hard mogelijk te gooien en de slagman de bal te laten missen. Tevens kon er hier ook op een motor worden gereden, zoals dat ook vaak in een arcade-hal kan.

Nadat we klaar waren met het basketballen en de rest van de sporten liepen we naar de ruimte met daarin onder andere een soort van levensgrote piano. De toetsen van deze piano lagen op de grond en door op deze toetsen te gaan staan klonken de verschillende klanken en akkoorden uit de speakers. Voor de piano werd op een groot scherm bladmuziek getoond en dus moesten we proberen om het liedje dat werd getoond te spelen op de piano, ik vond het erg lastig om te doen en stopte dan ook al snel met het te proberen. Een meisje die na ons op de piano ging staan had het denk ik al veel vaker gedaan, want bij haar klonk er wel mooie muziek.



Even verderop arriveerden we bij Wonder Brite, dit was een grote donkere muur met allerlei gaten erin. Door verschillende plastic tubes in deze gaten te steken kregen deze tubes allemaal een eigen kleur, het zag er allemaal mooi uit en het zorgde voor een prachtig kleurrijk geheel. Nadat we weer een stukje verder de attractie doorliepen kwamen we bij verschillende grote spellen aan, zoals bijvoorbeeld de Shuttle Lander, waarbij we moesten proberen om een spaceshuttle netjes op een landingsbaan te laten landen, dit was nog best wel lastig, maar na een paar keer proberen lukte het me toch. Tevens heb ik hier nog in een pak van een astronaut gestaan en een gesimuleerde wandeling op de planeet Mars gemaakt, door te gaan staan in een groot geel apparaat, waarbij voor mij op een scherm van alles werd afgebeeld.

Erg heftig was de Wonder Coaster, dit was een simulator, oftewel een virtuele achtbaan. Het was een vrij grote simulator met een film van MaxFlight, de film duurde redelijk lang en was ook erg realistisch, de simulator ging ook echt over de kop en was constant aan het draaien. Ik zag een aantal bezoekers van de simulator misselijk uit de attractie komen, dus het was niet voor iedereen geschikt. De volgende ruimte was de Far Out Art Gallery, hier stonden een aantal aparte kunstwerken en werd er getoond wat er met bijvoorbeeld schaduw of gebruikte materialen kan worden gedaan. Ik vond het leuk om te zien en de manier waarop sommige werken waren geproduceerd vond ik erg grappig gedaan, voor het maken van sommige werken kwam nog best wel wat denkwerk bij kijken.



In de kelder van WonderWorks was ook nog het nodige te beleven, zo kon er hier over touwbruggen gelopen worden, er kon een film gekeken worden in het 4D XD Motion Theater en er konden lasergames worden gespeeld.  Tevens stonden er ook nog een aantal arcadespellen opgesteld en er kon airhockey worden gespeeld. Voor deze activiteiten moest allemaal extra worden betaald, dat maakte op zich niet veel uit, maar we hadden niet veel tijd meer want onze Outta Control Magic Comedy Dinner Show stond op het punt om te beginnen en dus moesten we ons snel gaan melden bij de entree van deze show op dezelfde locatie.

WonderWorks vond ik een hele leuke activiteit om te doen, de attractie is ontzettend divers en biedt eigenlijk voor iedereen wel wat leuks. Het is leuk voor jong en oud en er valt tevens nog het nodige te leren. Alle doe-dingen maken het entertainmentcenter erg interessant en door de afwisseling in ruimtes wordt het ook nooit saai. Elke keer wordt je weer getriggerd om iets nieuws te proberen en te doen, dat maakte het voor mij erg de moeite waard. WonderWorks is een grappige activiteit in Orlando en past zeer goed bij de rest van alle activiteiten en attracties op de International Drive.