Pagina's

woensdag 16 november 2016

Amerikaanse restaurants in NL: Graceland BAR-B-Q - Amsterdam, Nederland

Amerikaanse restaurants in NL: Graceland BAR-B-Q
Adres:                                     Jan van Galenstraat 8, 1051 KM Amsterdam


Het is alweer enige tijd geleden dat ik schreef over een Amerikaans restaurant in Nederland. Een tijdje geleden ben ik op een zaterdagmiddag naar Amsterdam geweest om daar voor mijn derde reis naar New York Dollars te halen bij Pott Change. Op de weg terug naar huis ben ik samen met een goede vriend van mij gaan eten bij Graceland Bar-B-Q. Op veel verschillende fora en blogberichten las ik in het verleden over dit restaurant en ik wilde er ook graag zelf een keer naartoe. Gelukkig is het er dus van gekomen en ik moet zeggen dat het een hele leuke ervaring was, waarbij ik heerlijk heb gegeten.

Vanuit de Q-Park parkeergarage van De Bijenkorf in de binnenstad van Amsterdam was het een klein kwartiertje rijden naar Graceland Bar-B-Q. In eerste instantie gaf onze navigatie het eindpunt foutief aan, waardoor we de locatie zo voorbij reden. Gelukkig hadden we zelf in de gaten dat we moesten omkeren en nadat we in een van de zijstraten van de Jan van Galenstraat hadden gedraaid zagen we de locatie ook al snel liggen. De locatie van het restaurant bevond zich aan de voorkant van het gebied van het Food Center Amsterdam. We parkeerden onze auto, voor een bedrag van € 3,00 per uur, en liepen richting het restaurant.


Het restaurant was geopend voor de lunch tussen 12:00 en 17:00, toen wij er aankwamen was het zo rond 13:00 uur. Het was nog erg rustig op het terrein, op het terras en in het restaurant. Dat vond ik zelf wel fijn, want nu kon ik rustig een paar foto's en filmpjes maken van Graceland Bar-B-Q. We liepen over het terras de serre op en keken eens goed rond. Het zag er erg leuk en authentiek Amerikaans uit. In de serre stonden houten tafels en stoelen opgesteld, en op de wand was een schildering van een cowboy tijdens een rodeo te zien. Erg leuk vond ik de witte schommelstoel, zoals je die ook vaak ziet in films en documentaires over het diepe zuiden van de Verenigde Staten. 

We liepen het restaurant binnen en het leek echt alsof we in een soort van saloon terecht waren gekomen. Het gehele restaurant ademde sfeer, in het midden van de ruimte stond een grote lange rechthoekige bar met krukken en daaromheen stonden de houten stoelen en tafels welke ook buiten stonden. Aan de achterkant van de bar stonden een aantal booths, met daarbij ook een flipperkast en een piano opgesteld. De muziek van Elvis Presley klonk uit de speakers en ik voelde me gelijk thuis in het restaurant, het leek echt even alsof ik op vakantie in Amerika was. 


In het restaurant was het heel erg rustig, wij waren eigenlijk de enige bezoekers en er liep ook helemaal geen personeel rond. Dat was op zich best een rare gewaarwording en we besloten om maar even naar de keuken te lopen om te kijken of daar wel mensen aanwezig waren. Gelukkig was dat het geval en er werd gezegd dat we gewoon ergens konden gaan zitten waar we wilden. We kozen voor een van de booths en ik keek nog eens rustig rond. Enige tijd nadat we aan de tafel zaten kregen we de menukaarten uitgereikt. Tijdens de lunch is de menukaart een stuk kleiner dan tijdens het diner, maar er stonden nog steeds een heleboel lekkere gerechten op.

Het restaurant serveerde een aantal verschillende aparte bieren en ik besloot om eerst de Bob Barley te bestellen, dit deed ik eigenlijk voornamelijk door de naam van het bier. Het was een donker biertje met een lichte nasmaak van koffie en chocolade, erg lekker moet ik zeggen. In de tussentijd waren we nog naar de menukaarten aan het kijken en we besloten om de pulled pork en brisket beef sliders te bestellen, samen met sweet potatoe fries, de American-style mac 'n cheese en de spicy chickenwings. Helaas waren de brisket beef sliders op het moment dat wij in het restaurant waren even niet meer verkrijgbaar en dus bleef het bij de pulled pork sliders met de bijgerechten.



Ik denk dat de keuken nog op moest starten op het moment dat wij arriveerden, want het duurde best een tijd voordat de bestelde gerechten werden geserveerd. In de tussentijd had ik nog een biertje met de naam Janis Hoplin gedronken, dit was een heerlijke IPA, deze stijl heb ik in Amerika voor het eerst gedronken en sinds die eerste keer ben ik er echt een fan van geworden. In de tijd dat we aan het wachten waren op de gerechten keek ik nog even rond in het restaurant, er hing eigen merchandise aan de muren in de vorm van t-shirts welke gekocht konden worden en aan de zijkant van de zaak leek het net alsof er uit de muur kon worden gegeten. Dat heb ik in Amerika nog nooit gezien, maar dat is juist echt iets Nederlands.

We waren gezellig aan het kletsen en op een gegeven moment werden de gerechten geserveerd. als eerst kwamen de pulled pork sliders samen met een frisse koolsalade met augurk op tafel, en daarna volgden de mac 'n cheese en de pittige kippenvleugels al snel, Op de zoete aardappelfriet moesten we nog even wachten, maar dat maakte niet uit, want er stond nu al genoeg op tafel waar we van konden gaan genieten. Alle gerechten zagen er heerlijk uit, ik begon met het eten van mijn pulled pork slider en ik moet zeggen dat hij echt goed smaakte. Het vlees had een heerlijke rooksmaak en samen met de salade was het echt heerlijk. Af en toe nam ik er een hap van de mac 'n cheese bij en ook dat gerecht was ontzettend lekker. Het was andere mac 'n cheese dan dat ik gewend was, de macaroni zat in een rond bakje en daaroverheen was kaas gesmolten wat ook weer hard was geworden, anders dus dan in Amerika, maar het was wel erg lekker.



De pittige kippenvleugels waren inderdaad lekker pittig. Er zat een heerlijke saus over de kip en het vlees kwam ook eenvoudig los van de botten. Dat vind ikzelf altijd wel fijn, want in tegenstelling tot bij spareribs vind ik het bij kip eigenlijk helemaal niet fijn om te kluiven. De sweet potatoe fries oftewel de frietjes van zoete aardappel waren in de tussentijd ook geserveerd en ook deze zagen er vreselijk lekker uit. Over de frietjes was Parmezaanse kaas geschaafd en er zat ook basilicum overheen. Ze zagen er niet alleen heel erg lekker uit, maar waren ook heerlijk van smaak. De combinatie van alle gerechten was heerlijk en ze vulden elkaar goed aan. Het was een Amerikaanse maaltijd zoals die hoort te zijn en ik heb er echt van genoten.

Nadat we alle door ons bestelde gerechten opgegeten hadden was het nog geen tijd om richting huis te gaan. We hadden namelijk op het menu een aantal homemade pies zien staan welke we ook nog wel wilden gaan proberen. We kozen voor de Key lime pie en de chocolate mud pie, jullie kunnen vast wel raden welke van deze 2 taarten ikzelf bestelde, inderdaad de choclate mud pie. Het water liep me bij de gedachte aan die taart alweer in de mond en ik keek uit naar het moment dat de taart geserveerd werd. Toen we deze taarten bestelden keek de serveerster ons even verbaasd aan, maar we lustten nog wel wat en er is natuurlijk niks mis met een lekkere stevige lunch.



Na wederom even gewacht te hebben werden de taarten geserveerd, wat zagen ze er allebei heerlijk uit, geweldig. Wanneer ik er nu aan denk en de foto zie krijg ik er weer trek van. We begonnen met het opeten van de taarten en waren echt aan het genieten. De Key lime pie heb ik ook geproefd en smaakte goed, de smaak van de citroenen kwam er mooi in terug, maar er ging niks boven de chocolate mud pie die ikzelf besteld had. Verrukkelijk zeg, echt een heel lekker taartje voor de chocoladeliefhebber. Machtig of niet, op ging hij, tot aan de laatste kruimel. Ik hou erg veel van chocolade, zoals jullie weten, en zo'n stuk taart als bij Graceland Bar-B-Q kan mij echt bekoren.

Toen we de taartjes allebei helemaal op hadden gegeten besloot ik om de rekening te vragen. We moesten zo'n 60 euro betalen. Ik betaalde de rekening en maakte nog een laatste rondje door het restaurant. Na het schieten van nog wat foto's verlieten we Graceland Bar-B-Q. Ik vond het bezoek aan dit restaurant erg geslaagd, was zeer tevreden over het eten en was blij dat we de moeite hadden genomen om er te gaan lunchen. Het is een leuk Amerikaans restaurant met een goede sfeer. In het begin was het wel vrij rustig, maar naarmate we langer in het restaurant zaten werd het wel drukker. Voor de Amerikaliefhebber is het restaurant zeker een aanrader om er een keer te gaan eten en drinken.