Pagina's

maandag 3 oktober 2016

Activiteit: Downtown Disney District - Disneyland Resort - Anaheim, Californië

Activiteit: Downtown Disney District - Disneyland Resort
Adres:      Disneyland Resort, 1580 Disneyland Dr, Anaheim, CA 92802, Verenigde Staten


Het is al enige tijd geleden dat ik iets heb geschreven over de attractieparken van Disney. Jullie weten waarschijnlijk wel dat ik een groot fan ben van de Disneyparken en dat ik ooit alle pretparken van Disney in de wereld bezocht wil hebben. Als het goed is worden er in het jaar 2017 weer wat parken van mijn bucketlist afgestreept, maar tot die tijd moet ik het doen met mijn herinneringen aan de parken welke ik al wel heb bezocht. Een park of eigenlijk een gebied van Disney waar ik mooie herinneringen aan heb overgehouden is het Downtown Disney District dat gevestigd is in het Disneyland Resort in Anaheim, Californië.

Het Downtown Disney District is een outdoor winkelcentrum dat geopend werd op 12 januari 2001 als onderdeel van een uitbreiding van het Disneyland Resort. Door deze uitbreiding werd het resort van één pretpark vergroot naar een complex met meerdere pretparken (Disneyland Park en Disney's California Adventure Park) en dus ook het shoppinggebied waar ik vandaag over schrijf. Het Downtown Disney District is gebouwd op de ruimte waar eerder de originele Disneyland parkeerplaats was gevestigd.


Voorafgaande aan mijn reis naar Anaheim was ik al naar de Disneyresorts in Parijs en Orlando geweest, deze beide resorts hadden ook hun eigen Downtown Disney District, namelijk Disney Village in Parijs en Disney Springs (wat tijdens mijn laatste bezoek nog Downtown Disney heette) in Orlando. Deze beide gebieden vond ik heel leuk om te bezoeken en dus wilde ik ook graag gaan kijken in het Downtown Disney District in Anaheim. Ik was benieuwd wat er allemaal te doen was en of dat er net zo'n goede en fijne sfeer zou hangen als bij de andere Disneyresorts.

We verbleven destijds in het Howard Johnson Anaheim Hotel and Water Playground, dit hotel kreeg goede recensies en ondanks dat ik graag in een Disneyhotel wilde verblijven vond ik het toch wat te duur voor 11 dagen. Vanuit het hotel was het slechts enkele minuten lopen om bij het Disneyland Resort en dus ook het Downtown Disney District terecht te komen. Op een van onze eerste dagen in Anaheim stond een bezoek aan Downtown Disney op het programma, om het gehele gebied te bekijken, en later in de week zouden we er nog vaker naartoe gaan om er wat te gaan eten en drinken.



Vanuit ons hotel kwamen we eerst langs de ingangen van beide Disneyparken en vervolgens arriveerden we in het Downtown Disney District. De gehele omgeving zag er heel kleurrijk en vrolijk uit en door de speakers klonk muziek van Disney. Ik was al vrolijk, maar werd nu nog veel vrolijker. Als eerst zagen we het La Brea Bakery Cafe, dit restaurant had ik op de planning staan om er de laatste ochtend van ons verblijf te gaan ontbijten, dus ik keek vast even op de menukaart. Het was best prijzig, maar we zouden er voor een speciale gelegenheid naartoe gaan, dus dat maakte ook niet zoveel uit.

Vervolgens zagen we de grote World of Disney winkel, hier moesten we natuurlijk wel even naar binnen gaan. Wat een prachtige winkel was deze World of Disney ook weer, de buitenkant van het pand was versiert met verschillende figuren zoals Kwik, Kwek en Kwak, Mickey en Minnie Mouse en figuren van Alice in Wonderland. Van binnen was de winkel nog mooier, Disney had er weer alles aan gedaan om het voor hun klanten zo aangenaam mogelijk te maken, de winkel was prachtig gethematiseerd met tientallen Disneyfiguren zoals Tijgertje, Winnie de Poeh, Simba en Donald Duck, met natuurlijk het doel om zoveel mogelijk te kunnen verkopen. Zelf wilde ik ook weer van alles hebben, maar ik besloot om er eerst nog maar even rustig over na te denken.



Verderop waren en een flink aantal kleine winkeltjes, restaurants en cafés gevestigd, zoals Blink by Wet Seal (tegenwoordig zit er op die locatie een Starbucks gevestigd), Jamba Juice en Sephora aan de ene kant en Häagen-Dasz, Sanuk en Naples Ristorante e Pizzeria aan de andere kant. Even later kwamen we op een groot rond plein terecht, met een bar in het midden en verschillende winkels eromheen. De winkel van Ridemakerz vond ik er erg stoer uitzien, hier ben ik nog even naar binnen gegaan om mijn eigen auto te bouwen. Verder bevonden zich er op dit ronde plein winkels als Fossil, de Disneywinkel D Street, Build-A-Bear Workshop en Chapel Hats, waar we nog een paar hoedjes hebben gepast.

Nadat we langs een mooie fontein liepen kwamen we uit in het gebied met de wat grotere restaurants van het Downtown Disney District, namelijk Tortilla Joe's, Ralph Brennan's Jazz Kitchen en aan de overkant was er destijds nog een House of Blues. Deze vestiging van House of Blues is inmiddels gesloten, echter komt er een nieuwe vestiging van het restaurant in het Anaheim Gardenwalk shoppingcenter. Toen we de restaurants voorbij liepen was het eigenlijk even rustig, er stonden wel wat kraampjes langs de kant van de straat, maar er was nog ruimte om hier nieuwe winkels en restaurants te plaatsen, het voelde een beetje leeg aan en dat vond ik wel jammer.



Gelukkig arriveerden we snel bij The Lego Store, een mooie grote winkel met prachtige figuren gemaakt van Lego aan de binnen- en buitenkant van de winkel, Verschillende Disneyfiguren waren nagebouwd en we hebben lang bij de winkel staan kijken. Het is inmiddels al heel wat jaartjes geleden dat ik met Lego heb gebouwd, maar ik vond het toch wel prachtig om te zien wat er allemaal met de blokjes gemaakt kan worden. Ik was vooral onder de indruk van The Hulk, die prachtig nagemaakt was, maar ook van Belle en het Beest, Buzz Lightyear, Woody en Alladin.

Aan de overkant van The Lego Store konden mensen hun Disneypins bij de Disney's Pin Traders ruilen met andere spaarders van deze pins en ook met de Disney-castmembers. Het was hier vrij druk en sommige mensen hadden tientallen verschillende pins opgespeld. De Disneypins zijn zeker niet goedkoop, maar een aantal mensen hadden echt voor een flink kapitaal om zich heen hangen. Ik vond het grappig om te zien dat er zoveel mensen zich bezighielden met het sparen en ruilen van deze Disneypins,



We waren nu bijna bij het einde van het Downtown Disney District aangekomen, we wilden alleen nog even gaan kijken bij een paar restaurants en de bioscoopzalen van het AMC Downtown Disney. De bioscopen van AMC zijn altijd erg groot en ik vind het een belevenis om er een film te gaan kijken. Natuurlijk hebben de films geen Nederlandse ondertiteling, dat is logisch, maar dat maakt echt niks uit. Het is heel eenvoudig om de films in het Amerikaans te volgen en de ervaring in een Amerikaanse bioscoop vind ik toch beter dan in Nederlandse bioscopen, al is het alleen maar vanwege de gratis refills van frisdrank en natuurlijk popcorn.

De restaurants in het laatste gedeelte van het Downtown Disney District waren het grote ESPN zone, dit is een restaurant volledig naar Amerikaanse sporten gethematiseerd, het Rainforest Cafe, waar we later tijdens de vakantie hebben gegeten en niet te vergeten Earl of Sandwich (de heerlijke broodjeszaak waar ik eerder over heb geschreven).

Het Downtown Disney District in Anaheim vond ik een erg leuk gebied, met leuke winkels en lekkere restaurants, waar we gedurende de vakantie een aantal keer zijn wezen eten. Het is niet zo groot als in Orlando, maar wel wat groter dan in Parijs. Het was er erg gezellig en kleurrijk en de sfeer die er hing maakte me vrolijk en blij. Het hele gebied past goed in het Disneyland Resort en het weet wel iets los te maken bij de Disneyfans. Disney heeft het gebied weer zo weten te maken dat je er altijd wel wat geld uitgeeft, aan lekker eten en drinken of aan mooie en leuke souvenirs.