zaterdag 15 oktober 2016

Activiteit: Knott's Berry Farm - Buena Park, Californië

Activiteit: Knott's Berry Farm
Adres:      8039 Beach Blvd, Buena Park, CA 90620, Verenigde Staten

Knott's Berry Farm heb ik (zoals jullie misschien wel weten van eerdere blogberichten) via een programma op televisie leren kennen, Dennis Storm van BNN was in dat pretpark en deed mee aan een hotdog-eetwedstrijd. Hij won uiteindelijk niet, maar ik vond het wel heel grappig om te zien. Sinds die uitzending, een aantal jaar geleden, ben ik informatie over het pretpark op gaan zoeken en het leek me leuk om er zelf eens naartoe te gaan. Tijdens het plannen van mijn reis naar San Diego en Anaheim schreef ik het bezoeken van Knott's Berry Farm als een van de eerste activiteiten op. Ik wist dat het een pretpark zou zijn met vooral veel achtbanen, hier hou ikzelf niet zo van, maar toch leek het me leuk om met name de sfeer van het pretpark te proeven. Ik hoefde het pretpark dan ook niet een hele dag te bezoeken, maar een gecombineerd bezoek met Knott's Soak City in de ochtend moest zeker wel mogelijk zijn.

Knott's Berry Farm is een 65 hectare groot pretpark in Buena Park, Californië welke onderdeel uitmaakt van Cedar Fair. Het pretpark staat op plaats 12 van meest bezochte pretparken in Noord-Amerika. Het park beschikt over zo'n 40 attracties waaronder achtbanen, familie ritten, kinderattracties, waterattracties en historische ritten. Het park ligt op het terrein van een voormalige bessenplantage opgericht door Walter Knott, Cordelia Knott en hun familieleden. Rond 1920 begon de familie Knott met het verkopen van bessen, bessenjam en bessentaarten langs de weg van de State Route 39. In 1934 begonnen de Knotts met de verkoop van gebakken kip in een theesalon op het terrein. Tevens bouwden ze diverse winkels en attracties om de bezoekers te vermaken in de tijd dat ze moesten wachten op hun kip van het Mrs. Knott's Chicken Dinner Restaurant. In 1940 begon Walter Knott met de bouw van een replica Ghost Town op het terrein. Diverse andere attracties werden door de jaren heen toegevoegd en in 1968 werd er begonnen met het innen van entreegelden voor de attracties. Vanwege deze lange geschiedenis ziet Knott's Berry Farm zichzelf als Amerika's eerste pretpark.

We sliepen tijdens ons verblijf in Anaheim in het Howard Johnson Anaheim Hotel and Water Playground en beschikten helaas niet over een huurauto. We moesten al het transport dus doen middels tours en het openbaar vervoer. Op de dag dat we Knott's Berry Farm bezochten liepen we vroeg in de ochtend vanuit het hotel eerst naar het Disneyland Main Transportation Center om van daaruit de ART 18 te nemen richting Knott's Berry Farm. De rit duurde lang, maar uiteindelijk kwamen we toch op tijd aan bij Knott's Soak City, waar we in de ochtend eerst naartoe gingen. Vanuit Knott's Soak City bezochten we eerst het Knott’s Berry Farm Hotel en aten bij het Mrs. Knott's Chicken Dinner Restaurant.om vervolgens naar Knott's Berry Farm te gaan.

Rond 14:30 uur arriveerden we bij de ingang van Knott's Berry Farm. Met grote letters stond de tekst Knott's Berry Farm America's 1st Theme Park afgebeeld en de eerste achtbanen zag ik al staan. Ik had vooraf al tickets gekocht via internet, voor 2 kaarten betaalde ik $ 75,98, en liet de tickets scannen door een van de dames van het park. We liepen het park in en kwamen binnen in een oud cowboystadje, de sfeer in dit gedeelte was gelijk goed. We besloten om bij binnenkomst direct rechtsaf te slaan en te gaan kijken bij Camp Snoopy, het gedeelte van het park wat mij het leukste leek.

Camp Snoopy was inderdaad een heel erg leuk gebied, het gehele terrein was gethematiseerd met de figuren van Peanut's zoals Snoopy, Charlie Brown, Lucy van Pelt en Linus van Pelt. De attracties in dit gedeelte van het park waren voornamelijk gebouwd voor kinderen, maar zelf vond ik er ook wel een paar leuke rides bij zitten, zoals bijvoorbeeld de Grand Sierra Railroad. De Grand Sierra Railroad was een ritje in een trein door Camp Snoopy en Fiesta Village. Het reuzenrad met de naam High Sierra Ferris Wheel vond ik ook een leuke attractie, het rad was niet zo hoog, maar gaf wel een mooi uitzicht van het park.

Het volgende gedeelte van het park had de naam Fiesta Village, hier stonden een paar grote achtbanen met namen als Montezooma's Revenge en Jaguar. We hebben hier een tijdje bij staan kijken, maar besloten toch dat het niks was voor ons. Veel van de attracties in het volgende gedeelte van het park met de naam Boardwalk waren ook niks voor ons, een van deze attracties bestond uit een vrije val vanaf 76 meter hoogte, deze attractie heette Supreme Scream en het gillen van de bezoekers was ook echt goed te horen. Ook stonden er een drietal achtbanen in dit gebied, vooral de Xcelerator was een hele heftige achtbaan, maar de Boomerang en Ghost Rider mochten er zeker ook wezen. De leukste attractie in Boardwalk vond ik de Sky Cabin, dit was een rustige attractie waarbij we in een ronddraaiende cabine moesten zitten welke vervolgens rustig naar een hoogte van zo'n  54 meter werd gebracht en waarbij we uitzicht hadden op een groot gedeelte van Orange County.

Na nog even rondgekeken te hebben bij wat andere attracties liepen we verder naar een van de leukste attracties van het park, namelijk Calico Mine Ride, dit was een mooie dark ride door de tunnels van een goudmijn. Van dit soort attracties hou ik ontzettend en vond het jammer dat er niet meer van soortgelijke attracties aanwezig waren in Knott's Berry Farm. Na het bezoeken van de Calico Mine Ride namen we plaats in de grote trein van de Calico Railroad, ook dit was een leuke attractie, het was een rit rondom de noordelijke helft van het park, waarbij we op een gegeven moment in de trein werden overvallen door een stel bandieten, erg leuk gedaan!

Het was inmiddels ontzettend warm geworden en we hadden zin in wat verkoeling, we besloten daarom dan ook om in de waterattracties van het park te gaan. Als eerst gingen we in de Timber Mountain Log Ride, dit was een erg leuke en mooi gethematiseerde boomstamattractie waarbij we best wel nat waren geworden. Na deze attractie liepen we verder naar de Big Foot Rapids, ook dit was een waterattractie, maar in plaats van in een boomstam zaten we nu in een grote ronde band. Ook hier werden we weer nat, maar dat was juist lekker want door de hitte konden we de verfrissing goed gebruiken. Toen we de attractie uitkwamen waren we dan ook zo weer droog en we gingen op weg naar het laatste gedeelte van Knott's Berry Farm.

Het laatste gedeelte van het park was eigenlijk het gebied waarmee het pretpark ooit begonnen is, Ghost Town. In Ghost Town stond een hele grote houten achtbaan met de naam Ghost Rider, deze achtbaand is een van de grootste en hoogste houten achtbanen ter wereld. Een andere grote achtbaan in dit gebied was de Silver Bullet, hier hebben we alleen maar naar gekeken, wat mij krijg je echt niet in dat soort achtbanen. Verder stond er nog een achtbaan met de naam Pony Express, waarbij de bezoekers op een paard plaats moesten nemen welke als wagentje van de achtbaan diende. Ghost Town bevatte daarnaast allerlei oude huisjes en gebouwen met een cowboy- en indianenthema, waar van alles kon worden gegeten en gekocht. Ik vond ook dit gebied heel erg gezellig, het cowboy- en indianenthema kwam in het hele park wel terug, maar ik vond het bij Ghost Town wel erg speciaal, omdat dit originele onderdelen van het park waren.

In het park werden ook een aantal shows opgevoerd, maar we zijn er helaas niet aan toegekomen om een van deze shows te bezoeken. We hadden natuurlijk maar beperkt de tijd en daardoor moesten we keuzes maken. In de periode dat wij op het park waren was het bijna tijd voor de halloweenfestiviteiten. Halloween schijnt de mooiste periode te zijn om het park te bezoeken, maar helaas waren wij dus net iets te vroeg. Wel stonden er al een aantal enge poppen en figuren op het park en ik moet zeggen dat sommigen er echt angstaanjagend uitzagen.

Erg grappig vond ik het dat er verschillende favoriete restaurants van mij op het park aanwezig waren, zoals Johnny Rockets en Panda Express, ook was er buiten het park een TGI Friday's aanwezig, waar we na afloop van ons bezoek aan Knott's Berry Farm nog zijn gaan eten. Nadat we alle attracties hadden bezocht die we wilden bezoeken en nog een laatste rondje door Camp Snoopy hadden gemaakt besloten we dat het tijd was om het park te verlaten, het was inmiddels nog warmer geworden en we wilden gaan eten om vervolgens met de ART-bus weer terug naar ons hotel in Anaheim te gaan. Op die bus hebben we later op de avond nog een lange tijd moeten wachten, kijk vooraf dus goed naar de tijden, want hij rijdt slechts eenmaal per uur.

Knott's Berry Farm is een mooi gethematiseerd pretpark welke voor een groot deel gericht is op achtbanen en thrill rides, Veel van de attracties bieden sensatie, maar er zijn ook wel een aantal rustige attracties en attracties voor kinderen. Zelf vond ik Camp Snoopy, de Calico Mine Ride en de waterattracties erg leuk, maar de achtbanen hoefden voor mij niet zo. Wanneer je wel van achtbanen houdt dan is Knott's Berry Farm echt een geweldig park. Ik vond het zelf ook een leuk park, maar komt door de net genoemde reden voor mij niet in de buurt van de parken van Disney en Universal Studios.