Pagina's

zondag 19 oktober 2014

Amerikaans restaurant in het buitenland: Dunkin’ Donuts – Nassau, Bahama’s

Amerikaans restaurant in het buitenland: Dunkin’ Donuts
Adres: Windsor Field Road, Nassau, Bahama's



Het Internationale vliegveld van Nassau heeft de naam Lynden Pindling International Airport meegekregen. Deze luchthaven, welke vroeger nog het Nassau International Airport heette, heeft de naamsverandering ondergaan in 2006 ter ere van de politicus Lynden Pindling die de Bahama's naar onafhankelijkheid toe heeft geleid. Het is de belangrijkste luchthaven van de Bahama's en ligt 16 kilometer ten westen van het centrum van de hoofdstad Nassau op het eiland New Providence. Vanuit de luchthaven zijn er dagelijkse verbindingen met onder andere de grootste steden van de Verenigde Staten. Vanwege dit feit zijn er op luchthaven alle U.S. Border preclearance faciliteiten gevestigd, dit zorgt er voor dat alle vluchten naar de Verenigde Staten bij aankomst als binnenlandse vluchten behandeld worden. Op het vliegveld in Nassau ga je dan ook al door de U.S. customs heen en wanneer je eenmaal door deze customs heen bent lijkt het net alsof je in een kleine Amerikaanse terminal bent beland vol met Amerikaanse eetgelegenheden.

Een van de Amerikaanse eetgelegenheden op het Lynden Pindling International Airport is Dunkin’ Donuts. Voorafgaande aan onze vlucht vanuit de Bahamas via Newark naar Amsterdam zijn wij bij deze Dunkin’ Donuts wezen lunchen. Om bij het restaurant te komen moesten we, nadat we de trappen omhoog waren gelopen om in de terminal te komen, linksaf slaan de hoek om en vervolgens zagen we het restaurant vanzelf liggen, ongeveer op 25 meter afstand van de trap. Het restaurant zag er eigenlijk exact hetzelfde uit als de restaurants in Amerika en er werden ook dezelfde producten aangeboden.



Er stonden maar 3 mensen voor ons in de rij, maar toch duurde het erg lang voordat we werden geholpen. De werknemers deden alles op hun gemak. Het leek alsof ze erg weinig zin hadden om te werken, ze keken chagrijnig en ze leken dingen te vergeten. We hadden dit tijdens onze vakantie op de Bahama’s al vaker meegemaakt. Het werktempo lag in het land beduidend lager dan bij ons in Nederand. Mensen kwamen terug met klachten over het eten en drinken dat ze niet hadden gekregen of verkeerd was geserveerd en dat zorgde er voor dat de werknemers er niet echt vrolijker van werden.

Uiteindelijk werden we dan toch geholpen. We bestelden 2 donuts, een grote groene thee en een grote Iced Coffee Cookie Dough. Een niet al te lastige bestelling volgens mij. Er werd gevraagd of ik slagroom op de Iced Coffee Cookie Dough wilde en verder zou alles in orde worden gemaakt. Ik zou even aan de zijkant moeten wachten en dan zou alles aangegeven worden. Na enige tijd te hebben gewacht kreeg ik een kleine normale thee, ik gaf deze aan mijn vriendin en zij merkte al snel dat de maat te klein was en dat het een verkeerde smaak thee was. Ik bracht de thee terug en zei dat we dit niet besteld hadden en dat we op een grote groene thee zaten te wachten. De thee werd meegenomen en een paar minuten later werd er een grote groene thee geserveerd. Het bleek dat de beker lekte en ik moest weer terug om een nieuwe beker te vragen die we er over heen konden schuiven. Met een chagrijnige blik kreeg ik de nieuwe beker aangereikt en ik bleef nog even staan omdat er nog een aantal dingen moesten worden gebracht.



Nadat ik een paar minuten later nog steeds geen donuts en ijskoffie had gekregen vroeg een van de medewerksters waar ik nog op aan het wachten was. Ik vertelde het van de donuts en mijn drinken en de medewerkster vertelde me dat ze dacht dat ze de donuts al had gegeven. Ze pakte de donuts alsnog en reikte deze aan mij uit in een papieren zak.

Inmiddels waren we alweer een tijd verder toen eindelijk mijn ijskoffie werd geleverd. Er zat geen slagroom op en ook de stukjes cookie dough waren nergens te bekennen. Ik had echter geen zin om opnieuw te wachten op het juiste drankje en nam er maar genoegen mee.



We zaten aan een tafeltje dichtbij de balie en de ene na de andere klant kwam klagen over zijn of haar bestelde items, veel mensen waren al erg lang aan het wachten en hadden nog niks gekregen of er waren hele verkeerde items geleverd, net zoals bij ons. De service van deze Dunkin’ Donuts was dus echt heel erg slecht en heel anders dan wat ik van ze gewend ben. De smaak van de donuts was goed en de ijskoffie was ook wel te pruimen, echter zou ik zelf nooit meer wat bij deze Dunkin’ Donuts gaan halen.

Onze ervaring met Dunkin’ Donuts op het Lynden Pindling International Airport was dus zeer slecht. Dit kwam voornamelijk door de werkneemsters en de werkethiek welke er op de Bahama's heerst. Alles wordt heel erg rustig aan gedaan en er worden heel veel fouten gemaakt. De medewerksters waren ook nog eens niet erg kantvriendelijk, wat het voor mij helemaal schandalig maakte. Natuurlijk zal ik wel nog vaker bij Dunkin’ Donuts terecht komen, in Amerika of hopelijk binnenkort weer in Nederland, echter raad ik iedereen af om bij Dunkin’ Donuts op de internationale luchthaven van Nassau iets te bestellen.