zondag 1 februari 2015

Activiteit: Muir Woods National Monument – Mill Valley, Californië

Activiteit: Muir Woods National Monument
Adres:      1 Muir Woods Rd, Mill Valley, CA 94941, Verenigde Staten

Voorafgaande aan onze reis naar San Francisco was ik op zoek naar een excursie om op een van de dagen in of rondom San Francisco te gaan doen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een tour van Viator, deze tour bestond uit 3 verschillende activiteiten waarvan ik er vandaag een ga behandelen. De tour bestond namelijk uit een bezoek aan het stadje Sausolito, een baycruise op een boot door de baai van San Francisco onder de Golden Gate Bridge door en een bezoek aan het  Muir Woods National Monument. Over ons bezoek aan Muir Woods schrijf ik vandaag.

Muir Woods National Monument is een onderdeel van de National Park Service aan de kust van de Pacific gelegen in het zuidwestelijke Marin County. Het park ligt 19 kilometer ten noorden van San Francisco en is onderdeel van de Golden Gate National Recreation Area. Het gehele gebied van de Muir Woods National Monument bestaat uit 224 hectare grond, waarvan 97 hectare bestaat uit een oerbos met hele grote kustmammoetbomen, in Amerika Sequoia sempervirens ofwel Coast Redwood genoemd. Het park wordt in zijn geheel omgeven door het Mount Tamalpais State Park.

In 1908 is het gebied door de toenmalig president van de Verenigde Staten Theodore Roosevelt aangewezen als nationaal monument. Theodore Roosevelt wilde het gebied in eerste instantie het "Kent Monument" noemen, ter ere van de heer Kent die het land aan de overheid had geschonken, echter wilde Kent dat het gebied naar de natuurbeschermer John Muir zou worden genoemd. John Muir stond namelijk aan de basis van het National Park systeem en hij was zowel een vriend van Kent als van Theodeore Roosevelt.

Het Muir Woods National Monument ligt heel dichtbij de Stille Oceaan, het bos wordt regelmatig gehuld in een dikke laag mist, dit draagt bij ​​aan een natte omgeving die krachtige plantengroei stimuleert. De mist is ook van een groot belang voor de groei van de sequoia's, doordat deze bomen gebruikmaken van vocht uit de mist tijdens vooral de droge zomer.

Rond 8:15 uur werden wij met een tourbus opgehaald bij ons hotel Vertigo in San Francisco. De bus was goed op tijd en zat ook al bijna helemaal vol met andere toeristen. We hoefden gelukkig ook niet langs andere hotels om nog meer mensen op te halen. De bus reed in een keer door richting de Muir Woods, het was een mooie tocht met veel scherpe bochten, steile hellingen en diepe dalingen. Op een gegeven moment reden we midden in de natuur en was er weinig meer van de bewoonde wereld te ontdekken. Na iets meer dan een half uurtje kwamen we aan bijj het Muir Woods National Monument. Er werd verteld dat we in het park meerdere routes konden lopen over verschillende bruggen en we spraken een tijd af waarop iedereen weer terug bij de bus moest zijn, zodat we verder konden gaan richting Sausolito.

Toen we de bus uitkwamen zagen we pas goed hoe groot de bomen daadwerkelijk waren. Dit had ik zelf nog nooit gezien. Het was echt heel erg speciaal. We besloten om de Bridge 3 Loop route te nemen, dit was een route van een half uur waarbij je in een cirkel om het park zou lopen en uit zou komen bij het restaurant van het park. Een andere route duurde maar 10 minuten, maar dat vonden wij veel te kort.

Bij veel van de bomen stonden borden van de National Park Service waarop uitleg werd gegeven over het bos en de bomen. Het was allemaal heel mooi en indrukwekkend om te zien. Enkele bomen waren zo groot dat je de top haast niet kon zien. Ook stonden er bomen met een inkeping er in waarin je met z’n tweeën kon gaan staan. De geur die in het bos hing was heel erg lekker, het was er lekker koel en ik kwam echt even lekker tot rust.

We liepen onze route en genoten echt even lekker van de natuur. Op een aantal plekken kabbelde er een rustig beekje en de natuur liet alles op zijn vrije beloop gaan. Echter waren er ook wel wat dingen in het park aanwezig die door mensen waren gemaakt, zoals bijvoorbeeld de bruggen die wij over moesten gaan tijdens het lopen van de route. Deze bruggen waren van hout en pasten wel erg goed in het geheel.

Uiteindelijk hadden wij onze route helemaal afgelopen en kwamen we uit bij het restaurant. Hier gingen we even naar binnen om koffie te drinken en wat te eten. Naast het restaurant was er ook een winkeltje waar veel verschillende soorten souvenirs werden verkocht. Veel van deze souvenirs waren van hout en bijna alles had met de natuur en het bos te maken. Het eten en drinken van het restaurant was bijna allemaal biologisch en paste goed bij de rest van de winkel en het Muir Woods National Monument. Nadat we hier klaar waren was het tijd om terug te gaan naar de bus om op weg te gaan naar onze volgende activiteit.

Ik vond het Muir Woods National Monument erg indrukwekkend. Ik had zelf nog nooit zulke grote bomen gezien en vond het heel fascinerend dat er zo dicht bij de wereldstad San Francisco een bos aanwezig was in de vorm van de Muir Woods. We zijn er niet zo heel lang geweest, maar ik had er best nog even willen blijven. Ik vond het zeker de moeite waard en ben blij dat we er naartoe zijn geweest.