dinsdag 12 mei 2015

Activiteit: Top of the Rock Observation Deck - New York City, New York

Activiteit: Top of the Rock Observation Deck
Adres:      30 Rockefeller Plaza, New York, NY 10020, Verenigde Staten

Een van de bekendste wolkenkrabbers van New York City is het GE Building en wordt ook wel 30 Rockefeller Plaza, The Slab en 30 Rock genoemd. Het gebouw, dat het middelpunt vormt van het Rockefeller Center in Midtown Manhattan, is tijdens de grote depressie door John D. Rockefeller in Art Deco-stijl gebouwd en geschonken aan Manhattan. 30 Rock is bijna 260 meter hoog en bestaat uit 70 etages.  In de gehele wolkenkrabber zijn 60 liften aanwezig en de totale oppervlakte bedraagt bijna 200.000 vierkante meter. Op dit moment wordt het gebouw gerenoveerd en wanneer de renovaties zijn afgerond zal het gebouw de naam Comcast Building gaan krijgen. De wolkenkrabber is dan ook vooral bekend vanwege het feit dat het hoofdkwartier van het NBC televisienetwerk in het gebouw is gevestigd. Op het dak van het GE Building bevindt zich een uitkijkpunt, dit uitkijkpunt is tegen betaling te bezoeken en heeft de naam “Top of the Rock” meegekregen.

Tijdens onze eerste gezamenlijke reis naar New York City hadden mijn vriendin en ik twee New York Explorer Passes gekocht. Elke New York Explorer Pass gaf ons recht om tegen een vooraf betaalde prijs 10 attracties en activiteiten te kiezen uit een keuzelijst van 56 verschillende attracties en activiteiten. We hadden zo’n pass in andere steden al vaker gekocht, het is ons altijd goed bevallen en we besparen er telkens veel geld mee. Een van de bijbehorende activiteiten van de New York Explorer Pass welke wij uit hadden gekozen was het bezoeken van het Top of the Rock Observation Deck.

Het Top of the Rock Observation Deck is genoemd naar zijn locatie op de bovenste paar etages van het hoogste gebouw op Rockefeller Center. In 1986 werd het uitkijkpunt gesloten, waarna het voor een bedrag van $ 75 miljoen volledig werd gerenoveerd, sinds 1 november 2005 is het echter heropend en heeft het zijn huidige naam meegekregen. Tijdens het renoveren van het observatiedek hebben de architecten het doel gehad om het uitkijkpunt op het dek van een oceaanstomer te laten lijken. Het biedt toeristen een vogelperspectief van Manhattan en het Top of the Rock Observation Deck wordt vaak beschouwd als het uitkijkpunt met het beste panoramische uitzicht op de stad.

Vanuit ons hotel, het Affinia Manhattan, was het iets meer dan 20 minuten lopen naar het Rockefeller Center en het GE Building. Na een korte zoektocht kwamen we rond het middaguur aan bij de ingang van het Top of the Rock Observation Deck. We kwamen in een grote ruimte terecht waar mensen in een rij aan het wachten waren om op de foto te gaan. In het midden van deze zaal stond een grote maquette van het GE Building en Rockefeller Center en aan de wanden van de ruimte hing allerlei informatie en geschiedenis over het gebouw, het plein en New York City. We hebben overal even rustig bij staan kijken voordat we aan de beurt waren om op de foto te gaan. Ook hier werd er dus weer een foto voor een groen scherm gemaakt die we later konden bestellen. Dit doen we eigenlijk nooit, maar we gaan toch meestal wel op de foto.

Nadat we de foto’s hadden gemaakt liepen we verder een volgende ruimte binnen. In deze volgende ruimte hing een groot scherm waarop een aantal films werden vertoond over het gebouw en Rockefeller Plaza. Een van deze films ging over de grote kerstboom die elk jaar tijdens de feestdagen op Rockefeller Plaza staat. Dit filmpje vond ik heel indrukwekkend, het was mooi om te zien welke moeite er elk jaar weer wordt gedaan om een zo groot en mooi mogelijke boom neer te zetten. De kerstboom op Rockefeller Plaza is toch een heel bekend stukje Amerika. De bomen komen uit allerlei Amerikaanse staten en een boom is zelfs al eens uit het buitenland gekomen. De mensen zijn heel erg trost wanneer de boom uit hun stadje of dorpje komt en zien het echt als een grote eer om de boom aan New York City te leveren.

Toen we alle films die getoond werden hadden bekeken wandelden we richting de liften. Binnen een paar tellen konden we al in een van de liften gaan staan. We stonden met zo’n 15 personen in de lift. De bovenkant van de lift bestond uit glas, waardoor we helemaal naar boven konden kijken langs alle kabels en muren van de liftschacht heen. Op dit glaswerk werd van alles, zoals bijvoorbeeld het etagenummer waarop we ons op dat moment bevonden, in verschillende kleuren geprojecteerd. Na een aantal seconden waren we al bij de bovenste etage beland en gingen de lampen in de lift aan. De deuren gingen open en we kwamen uit in een ruimte vol met glas. De avond voor ons bezoek aan Top of the Rock waren we naar het Empire State Building Observation Deck geweest, toen zag het uitzicht er in het donker met alle lichtjes schitterend uit, maar nu dat het overdag en licht was konden we alles veel beter zien.

We liepen naar buiten toe en keken over het imposante Central Park en de rest van de stad heen. Het uitzicht was grandioos en we hebben samen met open mond staan kijken naar deze geweldige stad. Rustig aan liepen we een rondje over het uitkijkplatform en aan de andere kant van het dek zagen we het One World Trade Center en ook het Empire State Building staan, waar we de vorige dag nog op hadden gestaan. Ook zagen we verder weg op een  afstand het Vrijheidsbeeld staan. Ik wist toen al wat er later tijdens die vakantie daar zou gaan gebeuren, maar mijn vriendin wist toen natuurlijk nog van niks. Ik werd wel een beetje zenuwachtig toen ik het Vrijheidsbeeld zag, omdat ons bezoek aan dit beeld toch een belangrijke gebeurtenis in mijn en ons leven zou gaan worden.

We zagen zo goed als alle bekende gebouwen, rivieren en wolkenkrabbers van New York City en ik bleef onder de indruk van de grootsheid van de stad. Het bleek dat we nog een etage verder naar boven konden, we moesten hiervoor met een roltrap verder omhoog. Toen we boven kwamen zagen we een paar beveiligers staan, maar in principe kon er maar weinig gebeuren. Grote hoge glazen platen stonden voor de originele pijlers en versieringen van het gebouw, zodat niemand van het gebouw af kon vallen, tussen de glazen platen door was er wel wat ruimte vrijgelaten, maar deze ruimte was slechts enkele centimeters breed. De lens van een fototoestel paste er net doorheen, zodat er mooie foto’s gemaakt konden worden, zonder dat de weerkaatsing van het glas in de lens terecht kwam.

Vanuit de bovenste etage konden we een kleine ruimte binnen gaan waarbij de muren telkens veranderden van kleur, ik dacht dat we vanuit deze ruimte misschien bij de Rainbow Room (een restaurant) konden komen, maar tijdens ons bezoek diende deze ruimte alleen maar om van de ene naar de andere kant van het dek te komen.  We liepen nog even rond en genoten echt met volle teugen van het panorama. Ik was heel blij dat we het ene observatiedek in het donker en het andere in het licht hadden bezocht, anders waren beide activiteiten misschien een beetje hetzelfde geweest, maar nu was het toch heel anders. Na iets meer dan een half uurtje van het uitzicht genoten te hebben besloten we om met de snelle liften terug naar beneden te gaan en in de buurt te gaan lunchen bij Earl of Sandwich.

Ons bezoek aan het Top of the Rock Observation Deck was heel erg geslaagd. Het begon al met de eerste 2 ruimtes van de attractie, alle informatie over het gebouw en de omgeving vond ik erg interessant en ook de filmpjes waren leuk om te zien. De snelle liften met de glazen daken waren heel erg mooi gemaakt en het uitzicht over de stad New York, met al haar wolkenkrabbers en bekende gebouwen was grandioos. Ik kan het iedereen die in New York City is aanraden om een bezoek te brengen aan het Top of the Rock Observation Deck, er is namelijk haast geen betere manier om de grootsheid van deze wereldstad in één oogopslag te zien.