Pagina's

woensdag 20 mei 2015

Activiteit: Vizcaya Museum & Gardens - Miami, Florida

Activiteit: Vizcaya Museum & Gardens
Adres:       3251 S Miami Ave, Miami, FL 33129, Verenigde Staten




Gedurende  onze reis naar Miami wilden we meer van deze stad in het zuiden van Florida zien dan slechts alleen maar Miami Beach. Om dit te kunnen bereiken besloten we om allebei een Go Miami Card aan te schaffen via de website van SmartDestinations.com. Met deze kaart hadden we toegang tot een groot aantal attracties en activiteiten in en rondom Miami en tevens konden we met deze kaart tickets krijgen voor de Big Bus Miami, waarmee we 24 uur zouden kunnen reizen en een aantal activiteiten buiten Miami Beach konden bezoeken.

Een van de activiteiten die bij de Go Miami Card was inbegrepen en buiten Miami Beach was gevestigd was het Vizcaya Museum & Gardens oftewel Villa Vizcaya. Villa Vizcaya is de voormalige villa van de gefortuneerde zakenman James Deering in de wijk Coconut Grove. Het landgoed is gebouwd in de beginjaren van de 20e eeuw, tussen 1914 en 1916, en is een schitterend voorbeeld van de Mediterrane revivalarchitectuur. Het landgoed bestaat naast de immense villa uit meer dan 10 hectare Italiaanse renaissancetuinen, 40 hectare inheems boslandschap en een historisch dorp met allerlei bijgebouwen.  Het landschap en de architectuur van Villa Vizcaya is in grote mate geïnspireerd op de renaissancearchitectuur  van de regio’s Toscane en Veneto in Italië en is ontworpen door Paul Chalfin.



Zelf kende ik de villa al van een aantal films die er voor een gedeelte zijn opgenomen, zoals Iron Man 3, Bad Boys 2, Ace Ventura: Pet Detective en Any Given Sunday, met Al Pacino in de hoofdrol. In de films vond ik het gebouw er telkens heel mooi uitzien en daarom leek het mij erg leuk om er zelf ook eens naartoe te gaan. Ik hou altijd wel van filmlocaties en ik vind het vooral leuk dat, wanneer mijn vriendin en ik ergens zijn geweest en we zien de locatie op televisie, we dan altijd tegen elkaar zeggen: “hé daar zijn we geweest!”

Vanuit ons hotel, The Dorchester op South Beach, liepen we naar de halte waar Big Bus Miami zou gaan stoppen. Het duurde wel even voordat de bus arriveerde en de reis naar Vizcaya duurde nog veel langer. We moesten namelijk eerst de hele rit van de blauwe Beach Loop uitzitten tot de eindhalte bij Bayside. Vervolgens stapten we over op de rode City Loop lijn en hierna moesten we bij de eerste halte uitstappen. We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan, maar tussendoor werd er natuurlijk wel van alles over de stad Miami en de omgeving waarin wij reden verteld.



De bushalte waar wij uitstapten bevond zich op enkele meters afstand van het begin van het landgoed van Vizcaya. Mijn vriendin wilde door het bos lopen richting de ingang van de villa, maar zelf vond ik dat eigenlijk geen goed idee. Ik had al een beetje een naar gevoel en zei nog dat we misschien wel weer rare dieren tegen zouden komen, net zoals die keer in Orlando toen we vanuit ons hotel, het Disney’s All Star Movies Resort, naar de Mc Donald’s liepen voor een ijsje en onderweg voor ons net een slang het gras in zagen gaan. Toch liep ik maar achter haar aan, we hadden slippers aan dus ik keek heel goed waar ik liep en of ik niks vreemd zag, en ja hoor na enkele meters was het weer raak. Een kleine slang krioelde voor ons weg, gelukkig waren we bijna bij de entree van  het Vizcaya Museum & Gardens aangekomen, maar ik was niet blij en mijn vriendin trouwens ook niet. Volgende keer dus maar weer gewoon over het asfalt lopen.

Bij de kassa aan het begin van de tuinen lieten wij onze Go Miami Cards zien en we kregen 2 toegangskaarten uitgereikt. De kaarten kostten normaal gesproken $ 18,00 en dat vond ik toch behoorlijk wat geld. Ik maakte wat foto’s van de tuinen en de voorkant van de villa en we gingen vervolgens naar binnen. Toen we binnenkwamen zag ik gelijk iets wat me niet beviel, er mochten namelijk geen foto’s gemaakt worden binnen in de villa. Dat vind ik altijd erg jammer, want dan heb ik thuis dus geen afbeeldingen meer om naar te kijken en dan vervaagt het ook uit m’n herinnering, bovendien heb ik dan ook geen foto’s om hier op mijn blog te plaatsen.



De villa zag er zowel van buiten als van binnen erg mooi, maar toch ook wel spookachtig, uit. Het is natuurlijk een vrij oud gebouw en het heeft ook meerdere orkanen doorstaan, waardoor sommige stukken een klein beetje op Phantom Manor leken, het spookhuis in Disneyland. Binnen in de villa hingen grote kroonluchters, de plafonds waren beschildert en overal stonden beelden,  grote vazen en antieke meubels. De binnenplaats van de villa stond oorspronkelijk natuurlijk in de openlucht, maar was inmiddels met glas overdekt, echter was de mooie lichtinval nog steeds erg goed waar te nemen.

Er waren in het totaal meer dan 70 kamers in de villa aanwezig, veel van deze kamers konden we daadwerkelijk bezoeken.  Vanaf de begane grond konden we middels trappen  een paar etages naar boven gaan om daar de kamers te bekijken. Elke kamer was ingericht in een oude stijl met klassieke meubels en antiek en overal stond er beschreven waar de kamer voor diende of wie er bijvoorbeeld sliep. Het is niet echt de stijl waar ikzelf persoonlijk van hou, maar het paste wel heel erg goed bij de villa en de omliggende tuinen.



Nadat we een groot aantal van de kamers hadden gezien liepen we door de achteruitgang van de villa naar buiten richting het water toe. Het was er heel erg rustig en het uitzicht was schitterend, het zonnetje scheen lekker (dat is nog wel eens anders geweest tijdens ons verblijf in Miami) en we genoten echt even lekker van de buitenlucht. Onder het Vizcaya Museum in de villa was een café en winkel gevestigd, hier hebben we even rustig koffie gedronken en iets zoets gegeten. Van het interieur in deze ruimte heb ik trouwens wel enkele foto’s kunnen maken.

Toen we uit waren gegeten liepen we nog even rustig buiten door de tuinen heen. Alles stond in bloei, de planten hadden mooie groene kleuren en de vele verschillende beelden die stonden opgesteld zagen er mooi uit. Na enige tijd hadden we het toch wel gezien, het werd ook steeds warmer en daarom besloten we om verder te gaan naar de volgende activiteit die op het programma stond, het Science Museum op een paar minuten loopafstand van Vizcaya, waar ik een andere keer over zal schrijven.

Zelf vond ik Vizcaya Museum & Gardens een heel mooi landgoed om eens gezien te hebben. Vooral de tuinen zien er prachtig uit en het uitzicht over het water is schitterend. De kamers en het interieur waren ook mooi, al hou ik zelf niet zo van de klassieke stijl. Wanneer je in Miami bent en je wilt even iets cultureels doen in plaats van aan het strand met een cocktail liggen dan kun je best eens overwegen om naar Vizcaya Museum & Gardens te gaan. Je zult er geen uren zoet zijn, maar het is wel leuk voor een dagdeel.