Pagina's

maandag 4 mei 2015

Amerikaans restaurant in het buitenland: Baskin Robbins - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Amerikaans restaurant in het buitenland: Baskin Robbins
Adres:                                                             Crescent Rd - Dubai - Verenigde Arabische Emiraten



In de zomer van 2013 kwam ik voor het eerst met Baskin Robbins in aanraking. Mijn vriendin en ik waren voor onze tweede keer in Orlando op vakantie en vanuit ons hotel, het International Palms Resort and Conference Center, moesten we lopen naar het Quality Inn International hotel omdat we daar zouden worden opgepikt voor onze tour naar St. Augustine. Tijdens deze wandeling stopten we na een tijdje bij een Dunkin’ Donuts en het bleek dat er in hetzelfde gebouw ook een Baskin Robbins was gevestigd. Ik zag toen dat er allerlei soorten ijs en taarten werden verkocht en alles zag er heerlijk uit, echter vond ik het toen nog iets te vroeg om een ijsje te bestellen. Sinds die keer heb ik Baskin Robbins op mijn lijstje gezet van nog te bezoeken ijsrestaurants en het heeft best een tijdje geduurd voordat ik er uiteindelijk een ijsje van heb gegeten.

Baskin Robbins is ’s werelds grootste keten van ijsspeciaalzaken en is in 1945 opgericht in Glendale, Californië. Op dit moment bevindt het hoofdkantoor van Baskin Robbins zich in Canton, Massachusetts. Het bedrijf staat bekend om zijn 31 smakenslogan, met daarbij het idee dat een klant elke dag van de maand een andere smaak zou kunnen kiezen. Tevens staat het bedrijf bekend om zijn kleine roze lepeltjes, waarmee klanten het ijs eerst kunnen proeven voordat zij daadwerkelijk een smaak bestellen. Sinds de oprichting van het bedrijf heeft Baskin Robbins meer dan 1.000 verschillende ijssmaken geïntroduceerd. De meeste restaurants van Baskin Robbins bevinden zich in de Verenigde Staten, dit zijn er zo’n 2.800. Echter zijn er ook zo’n 2.700 vestigingen van het bedrijf gevestigd in de rest van de wereld, waaronder in Canada, Japan, Rusland, Zuid-Korea en in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. Mijn eerste ijsje van Baskin Robbins heb ik dan ook gegeten in Dubai bij het hotel waar wij destijds verbleven, het Atlantis The Palm hotel.




In Dubai zijn er ontzettend veel Amerikaanse restaurants te vinden, ik heb er echt mijn ogen uitgekeken. Bij het normale zwembad aan de achterkant van het Atlantis The Palm hotel had ik al een paar keer het gebouwtje van Baskin Robbins zien staan, maar omdat wij telkens bij het Aquaventure park of aan het strand lagen was het er maar niet van gekomen om er ijs te gaan eten. Op onze een na laatste dag in Dubai besloot ik om toch maar naar Baskin Robbins toe te lopen om het ijs te gaan proberen. Het was die dag ontzettend warm, de rest van de vakantie trouwens ook, zo’n 40 graden Celsius, en we lagen op het strand onder de parasol. Ik ging voor 4 personen ijs halen en hoopte dat het maar niet zou gaan smelten op de terugweg naar onze strandstoelen toe.

Samen met mijn moeder (ik had mijn ouders en m’n vriendin naar Dubai meegenomen vanwege de 60ste verjaardag van mijn vader) liep ik richting het gebouwtje waarin Baskin Robbins gevestigd was. Het interieur van het gebouwtje zag er heel leuk en kleurrijk uit, binnenin was zelfs een afbeelding van een sneeuwpop te vinden en dat met deze hitte.  We werden door een Aziatisch meisje geholpen en waren direct aan de beurt, we moesten echter eerst nog goed kijken welke smaken we zouden gaan bestellen.



Het bleek dat er helaas geen 31 verschillende smaken werden verkocht, maar we hadden slechts de keuze uit 8 verschillende ijssmaken. Naast losse bollen werden er ook milkshakes en 3 verwenijsjes verkocht, namelijk de Brownie Ala Mode, de Waffle Sundae en de Banana Royale, normaal gesproken zou ik een van deze 3 ijsjes hebben besteld, maar ik vond het er nu toch wel wat te heet voor. We kozen voor 4 keer 2 bollen en bestelden verschillende combinaties met de smaken Love Potion 31, Jamaican Almond Fudge, Very Berry Strawberry en Mint Chocolate Chip. Mijn vriendin wilde eigenlijk een bol Chocolate Chip Cookie Dough, maar deze smaak werd helaas niet verkocht bij deze vestiging van Baskin Robbins. De prijs was 30 AED per ijsje van 2 bollen in een kartonnen bakje, dit was zo’n € 6,50 per stuk.

We namen de ijsjes mee en liepen snel terug naar de plaats waar we lagen op het strand. Onderweg begonnen de bolletjes ijs inderdaad al een beetje te smelten dus moesten we snel zijn. Toen mijn vriendin haar eerste hapje nam van de Jamaican Almond Fudge vond ze het naar koffie smaken en dat lust ze niet, mijn moeder besloot daarom om haar bol Very Berry Strawberry te ruilen met de Jamaican Almond Fudge van mijn vriendin.




Zelf had ik ook een bol Jamaican Almond Fudge, dus kon het niet met haar ruilen, naast deze smaak had ik ook een bol Love Potion 31. Ik moet zeggen dat beide bollen ijs heel erg lekker smaakten. Het ijs was erg vol van smaak en met melk bereid, het was niet waterig en de nasmaak bleef lekker lang hangen. De Amerikaanse smaak kwam goed naar voren door de lekkere dikke stukken die in het ijs verwerkt zaten en we hebben er alle 4 (nadat de ruil had plaatsgevonden) echt van genoten. De bollen ijs waren redelijk groot, maar omdat het zo snel smolt hadden we de ijsjes wel in een mum van tijd op. Ik was in ieder geval blij dat we er toch aan toe waren gekomen om een ijsje bij Baskin Robbins te scoren, zodat ik weer een restaurant van mijn todo-lijst af kon strepen.

We hebben echt heerlijk van ons ijsje bij Baskin Robbins gesmuld, natuurlijk aten we het ook op een schitterende locatie en dat heeft er ook zeker bij geholpen. Ik vond het geweldig dat er zo veel Amerikaanse restaurants in Dubai aanwezig waren en heb er met volle teugen van genoten. De ijsjes van Baskin Robbins smaakten naar meer en ik hoop dat er in de nabije toekomst (naast de aankomende vestigingen van Dunkin’ Donuts) een aantal vestigingen van Baskin Robbins in Nederland zullen worden geopend. Wanneer dat niet het geval zal zijn heb ik weer een extra reden om op vakantie naar Amerika (of nog een keer naar Dubai) te gaan.