Pagina's

zondag 20 september 2015

Activiteit: Smithsonian's National Air and Space Museum - Washington D.C, District of Columbia

Activiteit: Smithsonian's National Air and Space Museum
Adres:      600 Independence Ave SW, Washington, DC 20560, Verenigde Staten



De stad Washington D.C. is de hoofdstad van de Verenigde Staten, het is een erg mooie stad met een groot aantal gratis musea en activiteiten. De meeste van deze musea zijn gevestigd op en rondom de National Mall. Op een van de dagen dat we in Washington D.C. verbleven gingen we naar deze Washington National Mall en we hebben er lang over nagedacht welke musea we zouden gaan bezoeken. De keuze was enorm (17 verschillende gebouwen en musea) en we zouden dus lang niet alle musea kunnen bezoeken in een dag. Wanneer we alles zouden willen zien dan hadden we makkelijk 4 of 5 dagen bij de Washington Mall in kunnen plannen, misschien is dat nog een idee voor de toekomst, maar voorlopig hebben we het met die ene dag moeten doen.

We kozen uiteindelijk voor een drietal musea, namelijk het National Museum of American History, het National Museum of Natural History en het National Air and Space Museum, deze 3 musea maken allemaal onderdeel uit van het Smithsonian Instituut. Deze musea kende ik ook al van de film Night at the Museum: Battle of the Smithsonian, met Ben Stiller, Robin Williams en Owen Wilson in de hoofdrollen. Ik vond dit best een grappige film en daarom leek het me leuk om dan ook naar deze musea toe te gaan.  Het Smithsonian’s National Air and Space Museum was onderdeel van de film vanwege het feit dat Amelia Earhart, de eerste vrouw die als pilote de Atlantische Oceaan overstak in 1932, ook tot leven kwam en hulp bood aan de hoofdrolspeler Larry Daley (Ben Stiller). Ze vloog met haar vliegtuigje door het museum heen en ik vond dit een erg leuke scene, vandaar dat ik het Smithsonian’s National Air and Space Museum ook eens met m’n eigen ogen wilde zien. Het leek me bovendien erg interessant om alle gevechtsvliegtuigen en spaceshuttles eens van dichtbij te bekijken.




Het Smithsonian’s National Air and Space Museum is opgericht in 1946 en opende haar deuren in het hoofdgebouw nabij L ‘Enfant Plaza in 1976. Het museum bezit de grootste collectie van historische ruimtevaartuigen en vliegtuigen in de wereld en is bijna 15.000 vierkante meter groot. Op dit moment hoort het museum bij de top 5 van drukst bezochte musea ter wereld en het is dus immens populair. Naast dat het een museum is wordt er ook veel onderzoek gedaan naar de geschiedenis en wetenschap van de ruimtevaart en luchtvaart, tevens wordt er planetaire wetenschap, geologie en geofysica bestudeerd in het gebouw. Bijna alle vliegtuigen en ruimteschepen zijn originele exemplaren of back-ups van de originelen, zodat alle bezoekers een goed en realistisch beeld kunnen krijgen van de geschiedenis van de lucht- en ruimtevaart.

Vanuit het hotel waar we destijds verbleven, het HomewoodSuites by Hilton, wat trouwens een goed hotel was, liepen we richting de National Mall en de musea. Het tweede museum dat op het programma stond was het  Smithsonian’s National Air and Space Museum. Ik verbaasde me opnieuw over het feit dat we geen entreegelden hoefden te betalen, ik wist het natuurlijk al wel, maar in Nederland zou zoiets gewoon haast onmogelijk zijn. Niet dat ik klaagde hoor, absoluut niet, maar vond het gewoon heel apart. Mooi dat de overheid van de Verenigde Staten al deze kosten op zich neemt, het zal vast vele miljoenen Dollars per jaar kosten denk ik.




Het museum bestond uit de begane grond en een eerste etage, ofwel een First Floor en een Second Floor zoals ze in Amerika zeggen.  Vanuit de ingang kwamen we gelijk in een grote ruimte terecht, de Boeing Milestones of Flight Hall genaamd. In deze hal stond en hing een mooie collectie aan historische vliegtuigen en ruimtevaartuigen welke flinke successen in de lucht- en ruimtevaart hebben geboekt. Het was gelijk een hele imposante ruimte en doordat veel attributen in de lucht hingen en we dus naar boven moesten kijken leek het allemaal nog grootser.

Vanuit deze hal konden we er voor kiezen om rechtdoor te lopen richting de Independence Avenue Entrance van het museum, maar het zou natuurlijk zonde zijn om het museum al gelijk te verlaten. Ook konden we er voor kiezen om linksaf richting het Wright Place Food Court te gaan, met op de weg ernaartoe veel verschillende ruimtevaartuigen of rechtsaf richting de militaire vliegtuigen. We wilden in eerste instantie graag de ruimtevaartuigen zien en liepen langs een gebied waar werd getoond hoe het mogelijk is dat er gevlogen kan worden en vervolgens kwamen we bij alles vanuit de ruimtevaart terecht.




Het gebied met alles uit de ruimtevaart bestond uit een aantal onderdelen, namelijk Looking at Earth, Explore the Universe, de Lunar Exploration Vehicles, Moving Beyond Earth en Space Race. Een aantal technologieën werden uitgelegd en getoond, samen met allerlei verschillende ruimteschepen en satellieten. Tevens stonden er een aantal telescopen, waarmee in het heelal kon worden gekeken, en een paar voertuigen die gebruikt zijn voor de verkenning van de maan en andere planeten.

Het Moving Beyond Earth gedeelte was een grote ruimte met een tentoonstelling waarbij informatie werd gegeven over de bemande ruimtevaart en de toekomstige mogelijkheden. Het leek net alsof we vanuit het ruimtestation zicht hadden op de aarde. Tevens werd er uitleg gegeven over het ruimteprogramma van de Verenigde Staten en Rusland na het einde van de Tweede Wereldoorlog, met daarbij ook de verschillende raketten en ruimteschepen die werden gebruikt.  Erg interessant om allemaal eens te zien. We waren natuurlijk al eens bij het Kennedy Space Center geweest, maar hier zagen we alles toch net even op een iets andere manier.




Nadat we alles van de ruimtevaart op de first floor hadden gezien liepen we naar boven, naar de second floor. Op de second floor was namelijk ook nog het een en ander over de ruimtevaart te vinden. Zo was er bijvoorbeeld een hele tentoonstelling over het ruimteprogramma Apollo, waarmee in de jaren 60 van de twintigste eeuw naar de maan is gevlogen. Er werd ruimtevoedsel in zakjes gepresenteerd, wat er erg onsmakelijk uit zag en er waren ook verschillende ruimtepakken tentoongesteld welke de astronauten aan hebben wanneer zij zich in de ruimte bevinden.

Toen we het geheel van het ruimtereizen hadden gezien gingen we verder naar de tentoonstellingen van de luchtvaart. Het eerste onderdeel was tijd en navigatie, waarin uitleg werd gegeven over het verband tussen tijd en plaats. Ook was er het Lockheed Martin I-Max theater waarin films werden getoond over de luchtvaart, hier zijn we helaas niet binnen geweest, omdat we niet de hele dag de tijd hadden om het museum te bezoeken. Wel hebben we gekeken bij de uitvindingen van de gebroeders Wright, zij waren de bouwers van het eerste succesvolle vliegtuig, welke daadwerkelijk in de lucht bleef vliegen.




Wat ik erg mooi vond waren alle vliegtuigen van de Barron Hilton Pioneers of Flight Gallery, het was een mooie grote ruimte met allerlei vliegtuigen uit verschillende tijden, met allemaal hun eigen unieke prestaties en uiterlijke kenmerken.  Erg indrukwekkend waren de gevechtsvliegtuigen, welke tijdens de Eerste- en Tweede Wereldoorlog gevechten in de lucht hebben gevoerd. Bij deze vliegtuigen hebben we lang staan kijken en we spraken over de oorlogen en het wel of niet nut hebben daarvan en dit maakte wel iets los in mij. Tevens was er een gedeelte in het museum waarbij het net leek alsof we op een vliegdekschip liepen met allerlei vliegtuigen daarop, net zoals op de USS Midway, waar we in San Diego op zijn geweest. Hier stonden ook weer gevechtsvliegtuigen en ik bleef er met verbazing naar kijken.

We gingen weer terug naar beneden om daar het laatste gedeelte van het museum te gaan bekijken en zagen een soort van expositie uit 1913 met daarin allerlei vliegmechanismen die mensen hadden gemaakt, waarmee ze (tevergeefs) probeerden te vliegen. Verder stonden ook hier weer een aantal gevechtsvliegtuigen welke door Duitsland en Groot-Brittannië zijn gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog en er werd aandacht geschonken aan de techniek die er voor heeft gezorgd dat de vliegtuigen sneller en verder konden vliegen.




Een erg mooi onderdeel van het museum vond ik de gedeeltes met de namen America by Air en Hawaii by Air. America by Air liet de geschiedenis zien van de luchtvaart van de Verenigde Staten en toonde hoe de Amerikaanse overheid de luchtvaartindustrie heeft gevormd en hoe verbeteringen in de technologie een revolutie in het vliegreizen heeft veroorzaakt. Verschillende Amerikaanse vliegtuigen, zoals de Boeing 247 en DC-3 stonden opgesteld, evenals een cockpitsimulatie van een Airbus A320. Hawaii by Air vertelde het verhaal van de luchtvaart naar deze kleine eilanden in het midden van de Stille Oceaan, vroeger was dit een hele onderneming, maar tegenwoordig is het niet veel anders dan bij vluchten naar een andere bestemming.

Het laatste gedeelte van het National Air and Space Museum was de Golden Age of Flight, in dit gedeelte werden vliegtuigen tentoongesteld waarmee gevlogen werd in de tijd tussen de twee wereldoorlogen. De evolutie van houten vliegtuigen tot aan metalen vliegtuigen werd getoond, waarbij tevens vliegtuigen waarmee destijds races  zijn gehouden in beeld werden gebracht.  Ik vond het er heel mooi uitzien en was erg onder de indruk van alles wat vloog en in de lucht hing. Ik blijf het een apart idee vinden dat er überhaupt gevlogen kan worden en dat de regels van de zwaartekracht niet opgaan voor vliegtuigen, maar dat maakt het ook zo interessant.

Nadat we alle ruimtes en vliegtuigen hadden bekeken verlieten we het museum. Het was heel interessant geweest, waarbij ik een aantal keer erg onder de indruk ben geraakt. Ik denk dat het een goede keuze is geweest om voor het National Air and Space Museum te kiezen en kan het iedereen aanraden om er ook eens te gaan kijken. Ik denk dat niet alleen jongens en mannen het mooi vinden, want mijn vrouw vond het ook erg interessant. Ga je naar de NationalMall in Washington D.C. en je weet niet voor welk museum je moet kiezen, overweeg dan het National Air and Space Museum, het is het bezoeken waard.