Activiteit: Smithsonian's National Air and Space Museum
Adres: 600 Independence Ave SW, Washington, DC 20560, Verenigde Staten
De stad Washington D.C. is de hoofdstad van de Verenigde Staten, het is een erg mooie stad met een groot aantal gratis musea en activiteiten. De meeste van deze musea zijn gevestigd op en rondom de National Mall. Op een van de dagen dat we in Washington D.C. verbleven gingen we naar deze Washington National Mall en we hebben er lang over nagedacht welke musea we zouden gaan bezoeken. De keuze was enorm (17 verschillende gebouwen en musea) en we zouden dus lang niet alle musea kunnen bezoeken in een dag. Wanneer we alles zouden willen zien dan hadden we makkelijk 4 of 5 dagen bij de Washington Mall in kunnen plannen, misschien is dat nog een idee voor de toekomst, maar voorlopig hebben we het met die ene dag moeten doen.
Het Smithsonian’s National Air and Space Museum is opgericht
in 1946 en opende haar deuren in het hoofdgebouw nabij L ‘Enfant Plaza in 1976.
Het museum bezit de grootste collectie van historische ruimtevaartuigen en
vliegtuigen in de wereld en is bijna 15.000 vierkante meter groot. Op dit
moment hoort het museum bij de top 5 van drukst bezochte musea ter wereld en
het is dus immens populair. Naast dat het een museum is wordt er ook veel
onderzoek gedaan naar de geschiedenis en wetenschap van de ruimtevaart en
luchtvaart, tevens wordt er planetaire wetenschap, geologie en geofysica
bestudeerd in het gebouw. Bijna alle vliegtuigen en ruimteschepen zijn
originele exemplaren of back-ups van de originelen, zodat alle bezoekers een
goed en realistisch beeld kunnen krijgen van de geschiedenis van de lucht- en
ruimtevaart.
Het museum bestond uit de begane grond en een eerste etage,
ofwel een First Floor en een Second Floor zoals ze in Amerika zeggen. Vanuit de ingang kwamen we gelijk in een
grote ruimte terecht, de Boeing Milestones of Flight Hall genaamd. In deze hal
stond en hing een mooie collectie aan historische vliegtuigen en
ruimtevaartuigen welke flinke successen in de lucht- en ruimtevaart hebben
geboekt. Het was gelijk een hele imposante ruimte en doordat veel attributen in
de lucht hingen en we dus naar boven moesten kijken leek het allemaal nog
grootser.
Het gebied met alles uit de ruimtevaart bestond uit een
aantal onderdelen, namelijk Looking at Earth, Explore the Universe, de Lunar
Exploration Vehicles, Moving Beyond Earth en Space Race. Een aantal
technologieën werden uitgelegd en getoond, samen met allerlei verschillende
ruimteschepen en satellieten. Tevens stonden er een aantal telescopen, waarmee
in het heelal kon worden gekeken, en een paar voertuigen die gebruikt zijn voor
de verkenning van de maan en andere planeten.
Nadat we alles van de ruimtevaart op de first floor hadden
gezien liepen we naar boven, naar de second floor. Op de second floor was
namelijk ook nog het een en ander over de ruimtevaart te vinden. Zo was er
bijvoorbeeld een hele tentoonstelling over het ruimteprogramma Apollo, waarmee in de jaren 60 van de
twintigste eeuw naar de maan is gevlogen. Er werd ruimtevoedsel in zakjes gepresenteerd,
wat er erg onsmakelijk uit zag en er waren ook verschillende ruimtepakken
tentoongesteld welke de astronauten aan hebben wanneer zij zich in de ruimte
bevinden.
Wat ik erg mooi vond waren alle vliegtuigen van de Barron
Hilton Pioneers of Flight Gallery, het was een mooie grote ruimte met allerlei
vliegtuigen uit verschillende tijden, met allemaal hun eigen unieke prestaties
en uiterlijke kenmerken. Erg
indrukwekkend waren de gevechtsvliegtuigen, welke tijdens de Eerste- en Tweede
Wereldoorlog gevechten in de lucht hebben gevoerd. Bij deze vliegtuigen hebben
we lang staan kijken en we spraken over de oorlogen en het wel of niet nut hebben
daarvan en dit maakte wel iets los in mij. Tevens was er een gedeelte in het
museum waarbij het net leek alsof we op een vliegdekschip liepen met allerlei
vliegtuigen daarop, net zoals op de USS Midway, waar we in San Diego op zijn
geweest. Hier stonden ook weer gevechtsvliegtuigen en ik bleef er met verbazing
naar kijken.
Een erg mooi onderdeel van het museum vond ik de gedeeltes
met de namen America by Air en Hawaii by Air. America by Air liet de geschiedenis
zien van de luchtvaart van de Verenigde Staten en toonde hoe de Amerikaanse
overheid de luchtvaartindustrie heeft gevormd en hoe verbeteringen in de
technologie een revolutie in het vliegreizen heeft veroorzaakt. Verschillende
Amerikaanse vliegtuigen, zoals de Boeing 247 en DC-3 stonden opgesteld, evenals
een cockpitsimulatie van een Airbus A320. Hawaii by Air vertelde het verhaal
van de luchtvaart naar deze kleine eilanden in het midden van de Stille Oceaan,
vroeger was dit een hele onderneming, maar tegenwoordig is het niet veel anders
dan bij vluchten naar een andere bestemming.
Het laatste gedeelte van het National Air and Space Museum
was de Golden Age of Flight, in dit gedeelte werden vliegtuigen tentoongesteld
waarmee gevlogen werd in de tijd tussen de twee wereldoorlogen. De evolutie van
houten vliegtuigen tot aan metalen vliegtuigen werd getoond, waarbij tevens
vliegtuigen waarmee destijds races zijn
gehouden in beeld werden gebracht. Ik
vond het er heel mooi uitzien en was erg onder de indruk van alles wat vloog en
in de lucht hing. Ik blijf het een apart idee vinden dat er überhaupt gevlogen
kan worden en dat de regels van de zwaartekracht niet opgaan voor vliegtuigen,
maar dat maakt het ook zo interessant.