Pagina's

woensdag 8 februari 2017

Activiteit: Smithsonian National Museum of American History - Washington, District of Columbia

Activiteit: Smithsonian National Museum of American History
Adres:      14th St and Constitution Ave, NW, Washington, DC 20001, Verenigde Staten


Een van de musea welke ik in Washington D.C. heb bezocht is het Smithsonian National Museum of American History. Dit museum staat in het teken van de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika. Het museum werd in 1964 aan de Mall geopend als het Museum of History and Technology en kreeg 16 jaar later zijn huidige naam. Het museum verzamelt, bewaart en toont de erfenis van de Verenigde Staten op het gebied van sociale, politieke, culturele, wetenschappelijke en militaire geschiedenis. De missie van het museum is gericht op het verzamelen, het zorgen, het bestuderen en het interpreteren van voorwerpen die de ervaringen van het Amerikaanse volk weerspiegelen. Het museum is onderdeel van het Smithsonian Instituut en daardoor voor iedereen gratis te bezoeken.

Ik bezocht het museum tijdens een van mijn eerste dagen in Washington D.C. Vanuit het Homewood Suites by Hilton hotel waar ik verbleef was het een wandeling van een klein half uurtje om bij het museum terecht te komen. Het museum was gehuisvest in een groot statig grijs gebouw, het Kenneth E. Behring Center, verschillende vlaggen wapperden boven de ingang en we zagen al wat andere mensen het museum binnen gaan. We sloten achter de korte rij met wachtende mensen aan en gingen vervolgens door een detectiepoort en werden door de beveiliging gescreend. Kaartjes hoefden we dus niet te kopen, dat vond ik een hele aparte gewaarwording, vooral omdat in de rest van Amerika er wel voor vrijwel alles moet worden betaald. We betraden het museum en namen de trap naar de derde etage van het gebouw.   





De derde en tevens hoogste etage van het museum bestond uit een expositie van allerlei stukken betreft de Amerikaanse cultuur en de Amerikaanse oorlogen en politiek. Ik werd gelijk enthousiast door Dumbo the Flying Elephant, een origineel wagentje van de gelijknamige attractie uit Disneyland Anaheim dat was tentoongesteld. Verder stonden hier nog allerlei stukken uit verschillende televisieseries en films, zoals bijvoorbeeld de Ruby Slippers uit The Wizard of Oz, een aantal poppen van The Muppets en tevens was er een hoed van Michael Jackson tentoongesteld. Dit museumonderdeel vond ik heel erg leuk, vooral omdat ik met veel van de tentoongestelde stukken bekend was.

De rest van de derde etage stond in het teken van de Amerikaanse oorlogen en politiek. Er werd allerlei informatie gegeven over alle presidenten van de Verenigde Staten, met daarbij ook een groot aantal foto's en plaatjes. Tevens werden alle first ladies getoond en dat vond ik ook wel een keer leuk om te zien. In de oostvleugel van de derde etage werd er verder informatie gegeven over de prijs van de vrijheid en Gunboat Philadelphia. Allerlei wapens die in het verleden en heden zijn gebruikt waren tentoongesteld, evenals een aantal voertuigen en helikopters. Ik vond het interessant om deze evolutie van de bewapening te zien, waar vroeger nog met zwaarden en geweren met lange lopen werd gevochten, daar worden nu raketten, handgranaten en mitrailleurs gebruikt




Vervolgens namen we de trappen naar beneden en liepen naar de tweede etage. Deze etage stond in het teken van de democratie en de bevolking van Amerika en de Amerikaanse idealen. In het midden van deze etage hing het topstuk van het gehele museum, de Star Spangled Banner, dit was de originele vlag welke de inspiratie is geweest voor het nationale volkslied van de Verenigde Staten. Ik vond het prachtig om deze vlag eens met mijn eigen ogen te zien. De overige zaken die op de tweede etage van het National Museum of American History waren tentoongesteld hadden betrekking op verschillende Amerikaanse verhalen uit de geschiedenis en tevens waren er een aantal officiĆ«le Amerikaanse documenten tentoongesteld. Verder was er hier ook nog een hele aparte galerij van het National Museum of African American History and Culture, waarin de Afrikaans-Amerikaanse geschiedenis en cultuur werd tentoongesteld.    

De eerste etage van het National Museum of American History bestond uit een aantal verschillende tentoonstellingen. De etage stond in het teken van innovatie, creativiteit, ondernemingen, transport en technologie. Grote machines, waaronder een stoomlocomotief, waren tentoongesteld en tevens stonden er allerlei verschillende auto's, bussen en motoren opgesteld in het America on the Move- gedeelte van het museum. In de Jorome and Dorothy Lemelson Hall of Invention konden er verschillende proefjes worden gedaan en werden innovaties getoond die in de loop der jaren waren ontstaan. In het middelste gedeelte van de eerste etage bevond zich verder nog een klein theater waarin een aantal korte filmpjes werden vertoond, die betrekking hadden op de onderwerpen die op dezelfde etage waren tentoongesteld. 




Zoals gezegd bestond de eerste etage uit allerlei verschillende onderdelen, er werd bijvoorbeeld verteld over de situatie van HIV en Aids in Amerika 30 jaar geleden, maar ook over de waarde van geld en Amerikaanse ondernemingen. Deze etage was dus heel divers, hier en daar raakte ik een beetje het overzicht kwijt, maar uiteindelijk vond ik het meeste van wat was tentoongesteld toch wel erg interessant om te zien. Dat komt natuurlijk ook vanwege het feit dat ik een Amerika-fanaat ben. Wanneer je niks met Amerika hebt dan zul je sommige dingen een stuk minder interessant vinden, maar ik denk ook niet dat je dan naar dit museum en eigenlijk zelfs ook niet eens naar Washington D.C. toe zult gaan.  

Het museum had ook nog een kelder, daar stonden verschillende simulatoren opgesteld waarmee een denkbeeldig ritje in een raceauto of achtbaan kon worden gemaakt. Tevens was er een groot restaurant in de kelder aanwezig, maar verder werd er niks tentoongesteld. Nadat we in het restaurant even een paar flesjes drinken hadden gekocht besloten we om het museum te gaan verlaten. We hadden alles gezien en gingen vervolgens op weg naar het volgende museum, namelijk het National Museum of Natural History, waar ik reeds eerder over heb geschreven. Het Smithsonian National Museum of American History vond ik erg interessant, dat kwam voornamelijk doordat ik heel veel met Amerika heb. Ik ga ervan uit dat jullie als vaste lezers van mijn blog ook wel het nodige met Amerika hebben en daarom denk ik dat voor jullie het bezoeken van het National Museum of American History in Washington D.C. ook zeker de moeite waard zal zijn.