Pagina's

zaterdag 4 februari 2017

Restaurant: Chevys Fresh Mex - New York City, New york

Restaurant: Chevys Fresh Mex
Adres:        259 W 42nd St, New York, NY 10036, Verenigde Staten


Het restaurant Chevys zag ik voor de eerste keer tijdens mijn 2e reis naar New York, het leek me destijds een leuk restaurant, maar omdat we helaas geen tijd hadden om bij die zaak te gaan eten was het er niet van gekomen. Wel heb ik het restaurant altijd in mijn achterhoofd gehouden als een van de ketens die ik graag eens zou willen gaan bezoeken. Het lukte me niet om in andere steden naar Chevys toe te gaan, vaak was er geen vestiging van het restaurant in de stad aanwezig waar ik naartoe ging, of planning-technisch kwam het niet geheel uit. Vandaar dat ik voorafgaande aan mijn derde reis naar New York dan ook gelijk keek of het restaurant van Chevys nog steeds in de stad aanwezig was en zich op dezelfde plek als voorheen bevond. Gelukkig was dat het geval en om er zeker van te zijn dat ik het restaurant zou gaan bezoeken schreef ik Chevys op als restaurant om er tijdens onze eerste avond in New York te gaan dineren.

Chevys Fresh Mex is een Amerikaanse keten van casual dining restaurants met een Mexicaanse stijl gevestigd in de Verenigde Staten. De keten werd in 1981 opgericht door Warren Simmons in Alameda, Californië. Het hoofdkantoor van de keten is momenteel gevestigd in Cypress, Californië. Op dit moment zijn er zo'n 100 verschillende vestigingen van het restaurant te vinden in de Verenigde Staten van Amerika, waarvan het merendeel zich in Californië bevindt. De meeste van deze restaurants zijn eigendom van de eigen organisatie, maar het restaurant heeft ook een aantal franchise-vestigingen. Het restaurant serveert allerlei verschillende soorten Mexicaanse gerechten, zoals tortilla chips, salsa, guacamole, margarita's,  fajita's, tortilla's, enchiladas en burrito's.





Tijdens de reis vanaf Brussel (die tickets waren destijds een stuk goedkoper dan vliegen vanaf Schiphol) naar Newark keek ik al uit naar ons diner bij Chevys. Ik was online naar de menukaart van het restaurant aan het kijken en checkte nog even of dat ik de coupon, welke ik van Chevys ontvangen had ,wel bij me had. Gelukkig was dat het geval en met een goed gevoel vervolgde ik de reis. Nadat we uiteindelijk aan waren gekomen bij het hotel waar we verbleven, het Tryp by Wyndham Times Square South, en in waren gecheckt gingen we vervolgens op weg naar het restaurant. Het was een wandeling van slechts een kleine 10 minuten en ik verbaasde me dat ik deze route nog uit mijn hoofd wist.

Toen we dichter bij Times Square en dus ook het restaurant aankwamen werd het steeds drukker op straat. De neonverlichting kwam van alle kanten en ik kreeg weer het echte New York-gevoel te pakken. Op een gegeven moment zag ik de grote rood-met-witte borden met daarop de tekst Chevys aan de voorzijde van een gebouw hangen en ik wist dat we op onze plaats van bestemming aan waren gekomen. Na nog even een tijdje bij een rood verkeerslicht gewacht te hebben konden we eindelijk de straat oversteken om vervolgens het restaurant binnen te gaan. Er werd ons gevraagd of dat we beneden in de bar wilden gaan zitten of dat we liever boven zouden willen gaan dineren. Ik koos voor de laatste optie en via de trap liepen we naar de bovenste etage van het restaurant.




In het gehele restaurant was het gezellig druk. Veel van de tafeltjes waren bezet en er hing een gezellige rumoerige sfeer. We namen met z'n vieren plaats aan een vierkante tafel, helaas waren de booths bezet, en kregen gelijk een bakje met tortilla chips en salsa geserveerd. Dat begon dus goed, door de lange reis had ik behoorlijk veel trek gekregen en dus besloot ik om gelijk een paar van deze tortilla chips op te eten. Onze serveerster deelde de menukaarten uit en vroeg wat we wilden drinken. We kozen voor een Coca-Cola, een Sprite, een Modelo Especial en zelf nam ik een Dos Equis Lager (dit was een flesje Mexicaans bier). Tevens liet ik aan de serveerster de coupon, welke ik had gekregen, voor een gratis voorgerecht zien en vroeg uit welke voorgerechten we allemaal mochten kiezen.

De serveerster was ontzettend aardig en ze vertelde dat we uit alle voorgerechten mochten kiezen die we maar wilden, maar ze raadde ons de Fresh Mex Sampler aan. Dit was het grootste en tevens ook duurste voorgerecht van de kaart, maar zou voor ons vieren wel perfect zijn. De Fresh Mex Sampler bestond uit fajita's en quesadilla's gevuld met kip, gekruide kippenvleugels en krokante kip flautas, dit samen met een aantal sausjes en salsa. Dit voorgestelde voorgerecht leek ons heel erg lekker en zou bovendien ook meer dan voldoende voor ons samen zijn en daarom besloten we dan ook om het advies van de serveerster op te volgen en de Fresh Mex Sampler te bestellen. We vroegen verder nog even tijd om te bepalen welke hoofdgerechten we zouden gaan nemen, maar voor het voorgerecht werd inmiddels al gezorgd.




Na even gewacht te hebben werd het voorgerecht al geserveerd. De verschillende gerechten lagen op een groot ovaal bord en zagen er prima uit. Voordat we begonnen met eten werd de bestelling voor onze hoofdgerechten ook nog even opgenomen. We kozen voor de fajita Chimichanga gevuld met kip, de quesadilla's gevuld met krab en garnalen, een "two item combo" bestaande uit kip flautas en een gerolde tamales en zelf bestelde ik de enchiladas gevuld met garnalen en krab. Al deze gerechten zouden worden geserveerd met bruine bonen, salsa en rijst en toen we de bestelling allemaal door hadden gegeven wist ik eigenlijk al gelijk dat het veel te veel was wat we allemaal hadden besteld. Maar goed, beter teveel dan te weinig, we waren tenslotte op vakantie en bovendien had ik toch ook best wel veel trek.

Het voorgerecht smaakte heerlijk, de verschillende Mexicaanse kip-gerechten met de kaas, guacamole, salsa en nog een paar andere sausjes waren erg lekker. Eigenlijk was dit voorgerecht al een hele maaltijd. We genoten er echt van en ik wist gelijk weer waarom ik zo van het eten in Amerika hou. Ik voelde me thuis en was na het voorgerecht al direct blij met mijn keuze voor Chevys Fresh Mex. Het Mexicaanse biertje dat ik bij het eten dronk vond ik ook erg lekker, het was een klein beetje te vergelijken met Corona, wat natuurlijk ook een Mexicaans biertje is, het smaakte erg goed bij de Fresh Mex Sampler. We aten de schaal helemaal leeg en ik hoorde alweer verschillende geluiden dat het wel veel was, dus ik was benieuwd hoeveel er van de verschillende hoofdgerechten op zou worden gegeten.




Vlak nadat we het voorgerecht op hadden werden de hoofdgerechten al geserveerd. Er werden een aantal grote borden met allerlei lekkere gerechten op tafel gezet en we keken elkaar lachend aan. Ik was erg blij met de door mij bestelde enchiladas gevuld met garnalen en krab. In het midden van het bord lagen de enchiladas met aan de linkerkant rode rijst en aan de rechterkant de bruine bonen. De enchiladas waren afgemaakt met een lekkere habanero-pesto roomsaus. De combinatie van alles bij elkaar was heerlijk. De vulling van krab en garnalen samen met de saus en de zachte tortilla was verrukkelijk en ik moet zeggen dat ik tot en met mijn laatste hap van het gerecht genoot. Het zal jullie waarschijnlijk ook niet verbazen dat ikzelf mijn bordje wel helemaal netjes leeg heb gegeten.

De anderen aan tafel hadden een stuk meer moeite met het leegeten van hun borden. De met kip gevulde fajita Chimichanga werd wel helemaal netjes opgegeten, maar van de bijgerechten bleef helaas toch nog wel het nodige over. Ik vond het bovendien heel erg zonde dat van de overige 2 gerechten niet heel veel werd gegeten, van de quesadilla's gevuld met krab en garnalen bleven er zeker 3 over, waarbij het bord met de bruine bonen en de rode rijst helemaal niet was aangeraakt. Normaal gesproken probeer ik altijd om datgene wat overblijft op te eten, maar dat was met deze hoeveelheden onmogelijk. Vooral ook omdat van het combinatiegerecht met de kip flautas en de tamales ook het nodige overbleef.




Al met al was het natuurlijk erg zonde dat niet alles werd opgegeten, maar dat had verschillende oorzaken. In het vliegtuig hadden we al een paar keer te eten gekregen, we waren allemaal al redelijk lang wakker, het voorgerecht was vrij groot en de hoofdgerechten werden vrijwel direct na het voorgerecht geserveerd. Voor mij maakte dat niet zoveel uit, maar ik snap wel dat niet iedereen zo'n grote eter is als dat ik dat ben. Voor een volgende keer weet ik nu dat we bij Chevys pas na het voorgerecht onze hoofdgerechten moeten gaan bestellen, zodat we daarna genoeg tijd zullen hebben om het voorgerecht wat te laten zakken en dan kunnen we vervolgens aan de grote hoofdgerechten beginnen

Tijdens het afruimen van de tafel werd er lachend gevraagd of dat we nog een dessert wilden bestellen, maar het was al vrij duidelijk dat dat niet zou gaan gebeuren. Niet omdat er geen lekkere desserts op de menukaart stonden, maar onze magen zaten er gewoon te vol voor. We kregen de rekening uitgereikt en moesten in totaal $ 109,33, exclusief fooi betalen. De $ 17,99 van het voorgerecht was netjes van de bon afgehaald, dus alles met betrekking tot de ingeleverde coupon was goed gegaan. We rekenden vervolgens af, namen de trap naar beneden en verlieten het restaurant. Ik was erg blij met deze restaurantervaring, het was gelijk weer duidelijk dat de porties in Amerika een stuk groter waren dan in Nederland en ondanks mijn volle maag genoot ik ervan. Het eten was heerlijk, de porties groot en het was erg gezellig in het restaurant geweest. Wanneer ik tijdens een volgende reis naar Amerika ergens een vestiging van Chevys zie dan zou ik er graag nog eens gaan eten.