Pagina's

dinsdag 31 januari 2017

Activiteit: Chihuly Garden and Glass - Seattle, Washington

Activiteit: Chihuly Garden and Glass
Adres:      305 Harrison St, Seattle, WA 98109, Verenigde Staten


Het bericht van vandaag ziet er anders uit dan de berichten welke ik normaal gesproken hier op mijn blog plaats. Ik vertel over de Chihuly Garden and Glass, een museum waar ik in Seattle naartoe ben geweest. Echter maak ik nu vooral gebruik van foto's en zal ik er niet zoveel over schrijven. Op de foto's kunnen jullie namelijk precies zien wat er allemaal tentoon was gesteld in het museum. Chihuly Garden and Glass is een tentoonstelling in het Seattle Center, welke de uit glas geblazen werken van Dale Chihuly presenteert. De tentoonstelling werd op 21 mei 2012 geopend op het voormalige terrein van de Fun Forest. Het project omvat drie primaire componenten: de Tuin, het Glashuis en de Interne Galerijen.

Ik bezocht de Chihuly Garden and Glass tijdens mijn eerste verblijf in de stad Seattle. Ik kende al een aantal werken van Dale Chihuly vanuit de Atlantis-hotels in de Bahama's en Dubai en het Bellagio in Las Vegas waar ik eerder was geweest en omdat ik het erg mooie werken vond leek het me erg leuk om naar de Chihuly Garden and Glass toe te gaan. Kaarten voor de attractie kocht ik aan de kassa van het museum, ik had wel de beschikking over een Seattle Citypass, echter had ik die al gebruikt om andere bezienswaardigheden in de stad te bezoeken. De tickets waren $ 22,00 per persoon, een bedrag wat ik een beetje aan de hoge kant vond. Na het kopen van de tickets begon de voorstelling met de galerijen. In deze galerijen werd een uitgebreide collectie van een reeks werken van Chihuly getoond. De vele verschillende kleuren die elke keer waren gebruikt vond ik prachtig om te zien en ik was erg onder de indruk van wat er allemaal met glas kon worden gedaan.

Na de galerijen kwamen we in het Glashuis terecht, dit was het middelpunt van het gehele museum. In de ruimte hing een 30 meter lang sculptuur gemaakt van glas, welke bestond uit vele individuele elementen in de kleuren rood, oranje en geel die aan elkaar vast waren gemaakt. Dit was een van de grootste werken welke Dale Chihuly ooit heeft gemaakt. Na het verlaten van het Glashuis kwamen we in de aangrenzende tuin terecht. De tuin was gevuld met bloemen en planten en natuurlijk ook weer vele verschillende werken van Chihuly. De kleurencombinatie van de kunstwerken samen met het groen van de planten was ook hier weer erg mooi en ik moet zeggen dat ik echt genoot van de wandeling door de tuin. 

De laatste ruimte van Chihuly Garden and Glass was het theater, in dit theater werden korte video's van het werkproces van Chihuly getoond. Ik vond het erg interessant om te zien hoe het proces van het glasblazen in zijn werking ging, er kwam nog best wel wat bij kijken om de werken zijn aparte vormen en kleuren te laten krijgen. Na het zien van enkele filmpjes verlieten we de Chihuly Garden and Glass, we zijn er uiteindelijk iets meer dan een uurtje geweest. Ik vond het mooi om alle verschillende werken met alle kleuren te zien, maar veel van de werken zagen er ook wel een beetje hetzelfde uit. Kijk hieronder maar naar de foto's en baseer daar je eigen mening op of dat het voor jou de moeite waard is om het museum te bezoeken.