maandag 23 januari 2017

Amerikaans restaurant in het buitenland: Tony Roma's - Valencia, Spanje

Amerikaans restaurant in het buitenland: Tony Roma's
Adres: Plaça de Cánovas del Castillo, 2, 46004 València, Spanje

Naast mijn reizen naar Amerika hou ik er ook van om af en toe een citytrip te maken binnen Europa. Een tijdje geleden ben ik een lang weekend naar de stad Valencia in Spanje geweest en ik moet zeggen dat deze stad me erg goed is bevallen. Ik heb genoten van het Spaanse eten en drinken, maar ben natuurlijk ook een paar keer bij een Amerikaans restaurant geweest. Wanneer ik (buiten Amerika) ergens naartoe op vakantie ga dan kijk ik altijd of dat er bekende Amerikaanse ketenrestaurants aanwezig zijn in de buurt van de plek waar ik verblijf en dat heb ik voorafgaande aan de reis naar Valencia ook gedaan. Het restaurant dat gelijk opviel was Tony Roma's, een aantal jaar geleden ben ik naar Madrid geweest en heb toen ook gegeten bij een vestiging van die keten en dat was toen een erg leuke en lekkere ervaring geweest, vandaar dat ik ook besloot om op een van de avonden dat ik in Valencia verbleef te gaan eten bij Tony Roma's.

De eerste locatie van Tony Roma’s werd in 1972 in Miami, Florida geopend door een man met de naam Tony Roma. Door de jaren heen is de van oorsprong Amerikaanse restaurantketen flink gegroeid en zijn er nu in het totaal meer dan 260 vestigingen van het restaurant aanwezig in 27 verschillende landen. Op dit moment zijn er in Spanje meer dan 20 vestigingen van Tony Roma’s te vinden. De meeste van deze vestigingen bevinden zich in of rondom de hoofdstad van Spanje. Daarnaast zijn er een aantal verschillende Tony Roma's gevestigd in Murcia, Toledo, op de Canarische Eilanden en dus in en rondom de omgeving van Valencia. Reden genoeg dus om ook een keer naar Spanje toe te reizen.

De vestiging van Tony Roma's in Valencia bezochten we op onze tweede avond dat we in de stad verbleven. Op de dag zelf had ik nog even het adres van het restaurant opgezocht en zag toen dat de zaak in de middag gesloten was en pas om 21:00 uur weer open zou gaan. Gelukkig had ik dit dus op tijd gezien, want wanneer we op een voor Nederlands gebruikelijk tijdstip naar het restaurant zouden gaan dan hadden we voor gesloten deuren gestaan. Volgens Google Maps zou het vanuit het hotel waar we destijds verbleven (Hotel Conqueridor) iets meer dan 20 minuten lopen zijn om bij het restaurant terecht te komen. We vertrokken om 20:45 uur en na een flinke wandeling van zeker een half uur kwamen we eindelijk bij het restaurant aan. We hadden ons hier dus een beetje op verkeken, maar gelukkig hadden we het restaurant uiteindelijk wel gevonden.

De Tony Roma's in Valencia bevond zich aan de zijkant van een groot rond plein. In grote rode neonletters was de naam van het restaurant aan de buitenkant van de zaak geschreven, ronde borden met de tekst "Best Ribs of America" waren opgehangen en tevens hingen er wat andere borden aan de buitenkant van het restaurant waarop onder andere het menu stond afgebeeld. We betraden het restaurant en zagen dat het nog erg rustig was. Het bekende bord met de tekst "Welcome to Tony Roma's Please Wait to be Seated" was ook hier weer aanwezig en we wachtten rustig totdat we door de hostess werden gegroet. Het vreemde van Valencia was dat bijna niemand Engels sprak en ik hoopte maar dat de hostess ons zou kunnen verstaan. Gelukkig begreep ze mij wel en was het ook duidelijk dat we graag aan een lege booth plaats zouden willen nemen.

We namen plaats aan de eerste vrije booth en kregen de menukaarten uitgereikt. Ik keek eerst even goed rond en maakte wat foto's van het restaurant. Allerlei Amerikaanse foto's en attributen hingen aan de wanden en ik voelde me natuurlijk gelijk weer helemaal thuis. Ik vond het leuk om weer in een Amerikaans restaurant aanwezig te zijn, het geeft mij toch altijd een extra goed gevoel. Spanje is heel leuk, maar toch gaat mijn voorkeur altijd uit naar Amerika en door zo'n Amerikaans restaurant wordt dat gevoel alleen maar versterkt. De vestiging van Tony Roma's in Valencia had vrijwel dezelfde inrichting als de restaurants in Amerika, de tafels en stoelen waren van een donkerkleurig hout, de wanden waren licht en afgewerkt met hout en de rug-kussens van de booths hadden de Italiaanse groen-wit-rode kleuren.

De menukaart was voor het grootste deel beschreven met Spaanse teksten, maar op zich was het wel duidelijk welke gerechten er allemaal werden aangeboden. Omdat het voor het diner al vrij laat op de avond was en we al sinds de lunch niet meer hadden gegeten hadden we allemaal behoorlijk veel trek. We besloten daarom dan ook om te beginnen met een voorgerecht, we kozen voor de Onion Loaf (in het Spaans de Aros de Cebolla), dit voorgerecht heb ik in Amerika ook vaak gegeten en het is een van mijn favorieten. Tevens bestelden we er ook gelijk een paar drankjes bij, zelf koos ik voor een biertje van San Miguel (1516), omdat ik die naam van het bier zo leuk vind, Verder werd er ook nog twee keer een Fanta besteld.

Na even gewacht te hebben werd de Onion Loaf geserveerd, het gerecht zag er iets anders uit dan in Amerika. In Amerika staat het bakje met de saus altijd in het midden van de stapel gefrituurde uienringen, maar in Valencia was dit bakje apart op het bord gezet. Geen probleem natuurlijk, het viel me alleen op. We begonnen gelijk te eten, iedereen plukte een aantal gefrituurde uienringen van de stapel af, waardoor deze stapel snel slonk. De smaak van het gerecht was heerlijk, het barbecuesausje was lekker en de combinatie was prima. Al snel kwam het volledige bord in zicht en dat betekende dus dat we het voorgerecht helemaal op hadden gegeten. Gelukkig waren we nog niet klaar in het restaurant, want we hadden natuurlijk ook nog hoofdgerechten besteld.

Normaal gesproken twijfel ik vaak tussen meerdere gerechten, maar dat was nu bij Tony Roma's niet het geval. Ik had erg veel trek in spareribs en koos dan ook voor een volledige portie van The Original Baby Backs. Tony Roma's staat bekend om zijn spareribs en dat is niet voor niks, ik ben er nog nooit door teleurgesteld en hoopte ook deze keer weer heerlijk te gaan eten. De andere gerechten die aan tafel werden besteld waren de Bacon Burger (een hamburger met bacon, kaas, sla, tomaat, en augurk, geserveerd met friet) en de Barbecue Chicken (Pollo a la Barbacoa "Greens", dit was een geglaceerde halve kip met gefrituurde uien en friet). Beide gerechten leken mij ook erg lekker (vooral de Bacon Burger), maar toch was ik erg blij dat ik de spareribs had besteld en keek uit naar het moment dat de gerechten zouden worden geserveerd.

Tijdens het wachten op de hoofdgerechten probeerde ik nog eenmaal om lid te worden van de Spaanse Tony Roma's Expert Club. Ik had al eerdere pogingen gedaan om lid te worden van deze club, maar geen enkele keer ontving ik een bevestiging (en helaas dus ook geen coupons voor korting of gratis gerechten) in mijn mail. Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds geen bevestiging mogen ontvangen, dus ik denk dat er misschien iets niet helemaal goed in is gesteld op de website van de Spaanse Tony Roma's. Ik heb Spaanse en Nederlandse adressen gebruikt om me te registeren, maar het heeft dus niet mogen baten. We zouden dus helaas geen korting gaan krijgen, dat vond ik wel jammer, want vind het altijd erg leuk om coupons in te leveren, dat heeft ook weer iets echt Amerikaans.

Terwijl ik bezig was met mijn pogingen om lid te worden werden de gerechten geserveerd. Ze zagen er alle drie erg verrukkelijk uit en de geur die eraf kwam was ook heerlijk. Ik raakte met mijn vork de spareribs aan en merkte dat het vlees erg makkelijk van het bod af viel. Ik werd er gelijk vrolijk van en wist dat de spareribs op de juiste manier waren bereidt. Ik sneed een paar stukjes los en verwijderde de botten van het vlees. Het vlees was erg mals en heerlijk van smaak. De frietjes waren op een aparte manier gesneden en lekker krokant gebakken, heel anders dan de slappe frietjes die ik van vroeger vanuit Spanje gewend was.

Ik was erg tevreden met mijn echte Amerikaanse gerecht en at mijn bord helemaal leeg (behalve de botjes natuurlijk). De beide andere gerechten smaakten ook erg goed. De kip was vrij groot en werd met moeite opgegeten, hier heb ik nog wel geholpen met het opeten van de gefrituurde uitjes. De Bacon Burger zag er zoals gezegd ook heerlijk uit, het broodje was aan de bovenkant geroosterd met het logo van Tony Roma's en was verder goed belegd. Zelf zou ik alleen de stukjes bacon graag wat harder gebakken hadden willen hebben, maar goed dat bordje werd ook helemaal netjes leeggegeten en na het leeghalen van de tafel vroeg de serveerster of dat we ook nog een nagerecht zouden willen gaan bestellen.

We hadden nog wel wat ruimte over voor een dessert, maar wilden eerst nog even wachten voordat we de bestelling door zouden geven. Naarmate we langer in het restaurant zaten werd het ook steeds drukker in de zaak. Het was inmiddels al na 22:00 uur en het restaurant begon aardig vol te lopen, ik vond het echt apart om te zien dat de bewoners van Valencia allemaal zo laat pas gingen dineren. Het is natuurlijk maar net wat je gewend bent, maar voor mij zou het niet handig zijn. Hier in Nederland moet ik de volgende dag meestal gewoon vroeg op om naar mijn werk toe te gaan en ik ben er niet echt een fan van om met een volle maag naar bed toe te gaan. Misschien zou het anders zijn wanneer wij in Nederland ook een siësta gaan houden in de middaguren, maar ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.

De menukaarten kregen we nog eenmaal uitgereikt, zodat we de desserts zouden kunnen gaan kiezen. We besloten om twee desserts te bestellen, namelijk de Helado Ice Cream (een ijscoupe met een bol vanille en een bol chocolade-ijs) en de Skillet Cookie Sundae om te delen. De Skillet Cookie Sundae was een heet pannetje met daarin warme chocolate chip cookie dough, chocoladesaus en een grote bol vanille-ijs. Dit dessert bestelden we om samen te delen. Al snel nadat we de nagerechten besteld hadden werden ze geserveerd. De Skillet Cookie Sundae zag er heerlijk uit en bij het zien van het gerecht liep het water me gelijk in de mond. De smaak was heerlijk! De combinatie van de cookie dough samen met de warme chocoladesaus en vanille-ijs was perfect. Ik zou elke dag wel zo'n dessert willen eten, al ben ik bang dat ik op een gegeven moment dan niet meer door de deur heen pas. De coupe met de bollen vanille-ijs en chocolade-ijs smaakte ook goed, wat ik zo begrepen heb, maar ik weet zeker dat het niet in de buurt kwam van de Skillet Cookie Sundae.

Nadat we de nagerechten ook helemaal op hadden gegeten besloten we om de rekening te vragen. Mijn verbazing was erg groot toen ik zag dat we slechts € 63,55 af hoefden te rekenen, terwijl we niet eens een coupon hadden gebruikt. In Amerika zou deze prijs zeker 50% hoger uit zijn gevallen. Ik was dus erg tevreden met de prijs die we moesten betalen en kwam tot de conclusie dat de prijs-kwaliteitsverhouding van deze vestiging van Tony Roma's in Valencia ontzettend goed was. We betaalden de rekening met een lach op onze gezichten en verlieten het restaurant om vervolgens het hele stuk weer terug te lopen naar het hotel. Onze ervaring met Tony Roma's in Valencia was uitstekend, we moesten er een flink stuk voor lopen, maar dat heb ik er graag voor over gehad.