Pagina's

woensdag 11 januari 2017

Restaurant: Ruby Tuesday - New York City, New York

Restaurant: Ruby Tuesday
Adres:        585 7th Ave, New York, NY 10036, Verenigde Staten


Het restaurant Ruby Tuesday had ik al heel erg vaak voorbij zien komen, het stond zelfs al een aantal keer eerder op de planning om er te gaan eten, maar vanwege omstandigheden heeft het erg lang geduurd voordat ik uiteindelijk een van de vestigingen van de keten bezocht heb. Gelukkig ben ik nu eindelijk naar een van de vestigingen van Ruby Tuesday geweest, zodat ik weer een keten van mijn wishlist af heb kunnen strepen. Het restaurant bezocht ik op een van de avonden tijdens mijn 3e reis naar New York. Tijdens mijn vorige verblijf in die stad had ik een vestiging van het restaurant in de buurt van Times Square gezien en nadat ik er zeker van was dat dit restaurant zich nog steeds op diezelfde locatie bevond wist ik ook dat het bezoeken van Ruby Tuesday er eindelijk eens van moest gaan komen.

Ruby Tuesday is een Amerikaanse restaurantketen, waarvan het eerste restaurant werd geopend in 1972 in Knoxville, Tennessee. In de daaropvolgende 10 jaar werd er elke 9 maanden wel een nieuwe vestiging van Ruby Tuesday geopend. Op dit moment zijn er bijna 750 locaties van de keten te vinden in 44 van de 50 Amerikaanse staten en tevens is het restaurant met een aantal locaties gevestigd in landen als Canada, het Verenigd Koninkrijk, Hong Kong, India en IJsland. Helaas dus nog niet in Nederland, al zou dat misschien ook niet goed zijn voor mij. Het restaurant heeft de laatste 10 jaar grote veranderingen ondergaan, alle vestigingen zijn gemoderniseerd en behoren nu tot de casual dining restaurants. Er worden in het restaurant voornamelijk Amerikaanse gerechten geserveerd, te denken valt aan kip, pasta, spareribs, biefstuk en zeevruchten. Het restaurant staat echter vooral bekend om zijn saladebar en hamburgers, welke al sinds de oprichting van het restaurant altijd aanwezig zijn geweest.




Op de avond dat we de vestiging van Ruby Tuesday bezochten zijn we eerst naar de The Lion King musical toe geweest, het was daarom dan ook al wat later op de avond toen we bij het restaurant arriveerden. Gelukkig was de zaak nog wel geopend, daar ging ik eigenlijk ook wel van uit, want in Amerika sluiten de restaurants eigenlijk nooit vroeg. De felle neonverlichting van het restaurant zagen we al van ver, we liepen naar de ingang van het gebouw en gingen het restaurant binnen. We werden welkom geheten door een hostess en zij vroeg aan ons of dat we beneden of boven bij de saladebar wilden gaan eten. Het was vrij rustig op de begane grond van de zaak en daardoor hing er ook niet echt een gezellige sfeer, ik zei daarom dat we graag boven wilden zitten en gingen vervolgens de trap omhoog richting de eerste etage.

Eenmaal boven aangekomen werden we door een andere medewerker van Ruby Tuesday naar onze vrije tafel begeleidt. Tijdens deze wandeling kwamen we langs de saladebar, allerlei verschillende soorten salades, sauzen en groenten stonden hier opgesteld. Het zag er lekker uit, maar ik wist van mezelf al dat ik daar niks van zou gaan nemen. Ik had namelijk trek in een lekkere hamburger en daar zou vast al wel iets van groenten of in ieder geval een blaadje sla bij worden geserveerd. Gelukkig zag ik ook direct dat het op de bovenste etage van het restaurant een stuk drukker was, vele tafeltjes waren bezet, het was lekker rumoerig en de sfeer welke op deze etage hing was veel beter dan in de vrijwel lege ruimte beneden.




We namen plaats aan de vierkante houten tafel, helaas waren alle booths bezet, en kregen de menukaarten uitgereikt. De menukaart van het restaurant bestond ook weer uit een heel boekwerk waarin stuk voor stuk lekkere gerechten stonden beschreven en afgebeeld. Ik had dus al met mezelf afgesproken dat ik een hamburger zou gaan bestellen, maar door alle andere lekkere gerechten die ik zag staan werd ik toch weer aan het twijfelen gebracht. Er werd gevraagd wat we wilden drinken en na even op de menukaart met de drankjes te hebben gekeken kozen we voor 2 glazen Sprite en 2 biertjes van de Coney Island Brewery met de naam Overpass IPA (we waren met z'n vieren). De Overpass IPA had ik eerder ook al in het hotel waar we destijds verbleven, het Tryp by Wyndham Times Square South, gedronken en was me toen erg goed bevallen, daardoor wilde ik het graag nog een keer gaan drinken.

Voorafgaande aan de reis was ik via de website van Ruby Tuesday lid geworden van de So Connected eClub van het restaurant en zodoende had ik ontzettend veel verschillende coupons in mijn e-mail gekregen, waarvan ik de coupon voor een gratis hamburger ter waarde van $ 10,00 had willen gebruiken. Ik liet deze coupon zien aan de serveerster die ons hielp en ging ervan uit dat het geen problemen zou opleveren. De coupon moest echter aan de manager van het restaurant worden getoond en al snel kwam deze manager naar onze tafel toe en hij meldde aan ons dat de coupons niet geldig waren in deze vestiging van Ruby Tuesday. Dat vond ikzelf natuurlijk een beetje vreemd, maar toen ik goed keek op de bonnetjes zag ik duidelijk de Engelse tekst staan dat de coupons niet geldig zouden zijn bij de vestigingen van Ruby Tuesday in Manhattan. Balen dus, maar ik had het echt niet gezien en ook helemaal niet op gelet.




Ik baalde er wel een beetje van dat de coupon voor een gratis hamburger niet kon worden ingeleverd, maar daar was verder weinig meer aan te doen. Trek in een hamburger had ik wel nog steeds en besloot ook om bij de hamburger die ik wilde gaan bestellen te blijven. Ik bestelde de Prime Smokehouse Burger, dit was een hamburger met cheddar-kaas, gefrituurde uienringen, sla, tomaat, augurk en rode ui. Als substituut voor de frietjes bestelde ik een bakje Mac 'n Cheese, hier moest $ 1,49 extra voor worden betaald, maar dat maakte me niet zoveel uit. Een van de andere gerechten welke werd besteld was de Chicken Bella, een kipgerecht met geroosterde champignons en artisjokken geserveerd met een kaassaus, uienringen en friet. Verder werd er ook nog eenmaal de Prime Smokehouse Hamburger besteld, met daarbij wel gewoon de frietjes, en daarnaast ook nog de Hickory Chicken, een kipgerecht met hickory bourbon barbecuesaus, zoete aardappelfrietjes en Mac 'n Cheese. 

Het was dus weer een flinke bestelling die we hadden gedaan, we zouden ook gebruik mogen gaan maken van de saladebar, maar ik had er weinig vertrouwen in dat dit ook daadwerkelijk zou worden gedaan. In de tussentijd dat we op onze gerechten aan het wachten waren spraken we over de musical die we hadden gezien en dat het erg mooi was. In een later bericht zal ik verder over de musical schrijven, maar voor het eerst vond ik het echt de moeite waard. Ook spraken we over de stad New York en over alle activiteiten welke we al hadden gedaan en nog gingen doen. Er hing een hele gezellige sfeer in het restaurant, we hadden uitzicht op de neonverlichting van Times Square en waren blij dat we opnieuw in die mooie wereldstad aan de andere kant van de Atlantische Oceaan waren beland.  



Tijdens het gesprek werd alles geserveerd, alle gerechten zagen er stuk voor stuk heerlijk uit, maar ik was toch wel heel erg blij met de door mij bestelde hamburger. Het bord was mooi opgemaakt, op een langwerpig rechthoekig bord lag aan de linkerkant de omgedraaide bovenkant van mijn broodje met daarop de sla, tomaat, rode ui en augurk, in het midden lag de onderkant van het broodje met daarop het stuk vlees, de kaas, saus en uienringen en aan de rechterkant stond het bakje met Mac 'n Cheese. Nu ik weer naar de foto kijkt loopt het water me wederom in de mond. De kip met de champignons en artisjokken leek me ook heerlijk, maar ik was erg content met mijn Prime Smokehouse Burger, alleen al door hoe het gerecht eruit zag.

De hamburger samen met de Mac 'n Cheese smaakten echt verrukkelijk, het lange wachten tot ik eindelijk een vestiging van Ruby Tuesday bezocht werd door deze maaltijd beloond. Wat een heerlijk Amerikaans eten was dit toch weer zeg! Het Amerikaanse eten is en blijft een van de redenen waarom ik elke keer toch weer zo graag terugkeer naar het land van de onbegrensde mogelijkheden of moet ik onbegrensde calorie-aantallen zeggen? Alle gerechten welke op tafel stonden werden in een rustig tempo opgegeten, het werd wat stiller aan tafel omdat iedereen zo van de verschillende maaltijden genoot. Ik was erg blij met mijn keuze voor Ruby Tuesday en werd gelukkig niet teleurgesteld, dat gebeurt trouwens toch bijna nooit in een Amerikaans restaurant, maar je weet natuurlijk maar nooit.



Nadat alle borden netjes leeg waren gegeten hadden we eigenlijk nog wel trek in een dessert. We besloten om de dessertkaart te vragen en gingen op zoek naar iets lekkers. Zelf zat ik eigenlijk al een heel eind vol en ondanks dat ik de Chocolate Goblet Sundae (een dessert met vanille-ijs, stukken brownie cake, slagroom, warme chocoladesaus en een kersje) er heel erg lekker uit vond zien besloot ik om toch geen nagerecht te bestellen. Ik dacht namelijk niet dat ik het hele gerecht op zou kunnen gaan krijgen en omdat ik dat dan weer zonde zou vinden besloot ik om niks te bestellen. Wel werden er een Strawberry Shortcake Sundae en een New York Cheesecake besteld. De Strawberry Shortcake Sundae was een grote coupe met vanille-ijs, aardbeiencake, aardbeien met aardbeiensaus en slagroom. De New York Cheesecake bestond uit de wereldberoemde cheesecake met aardbeien en aardbeiensaus.

Even nadat we de bestelling hadden doorgegeven werden de aardbeien-desserts geserveerd, ik moet zeggen dat ze er allebei heerlijk uitzagen en gelukkig waren er wat extra vorkjes en lepels bij gedaan, zodat ik beide desserts ook nog even heb kunnen proeven. Ze waren lekker, maar voor mij kwamen ze toch niet in de buurt van mijn vertrouwde chocolade-desserts. Ik was trouwens wel blij dat ik geen nagerecht had besteld, want na de 2 happen die ik van de beide desserts had genomen had ik echt helemaal genoeg gehad. Gelukkig werden de beide bordjes wel netjes leeggegeten en hoefde er niks te worden weggegooid, dat vind ik namelijk altijd zo zonde.  Toen de tafel werd afgeruimd kregen we tevens de rekening uitgereikt, we moesten in totaal $ 128,90 betalen en inclusief de fooi van 18% stond er een bedrag van $ 150,21 op de bon. We rekenden netjes af en verlieten het restaurant om terug te gaan naar het hotel, het was weer een mooie dag geweest! Het diner bij Ruby Tuesday is me goed bevallen, de gerechten waren heerlijk en het biertje smaakte goed. Ik vond het alleen wel jammer dat mijn coupon niet geldig was in het restaurant, maar voor een volgende keer ga ik er beter op letten. Dat volgende bezoek aan Ruby Tuesday gaat er hopelijk nog wel komen, ik heb er namelijk weer een nieuw favoriet ketenrestaurant bij gekregen.