Pagina's

vrijdag 19 mei 2017

Activiteit: American Museum of Natural History - New York City, New York

Activiteit: American Museum of Natural History
Adres:      Central Park West & 79th St, New York, NY 10024, Verenigde Staten


Door de film Night at the Museum met Ben Stiller in de hoofdrol heb ik het American Museum of Natural History leren kennen. Ik dacht toen de film in 2006 uitkwam dat deze zich in een fictief museum afspeelde, maar toen ik er achter kwam dat het museum in New York echt bestond wilde ik het graag eens een bezoekje gaan brengen. Het heeft echter 10 jaar en 3 reizen naar New York geduurd voordat ik het American Museum of Natural History uiteindelijk heb bezocht. Tijdens mijn eerste 2 reizen naar The Big Apple was het bezoeken van het museum er helaas niet van gekomen, planningstechnisch kwam er steeds iets tussen en prioriteiten werden bij andere bezienswaardigheden gelegd. Daarom vond ik dat het er tijdens mijn derde bezoek aan de stad toch maar eens van moest gaan komen.

Het in 1869 geopende American Museum of Natural History (afgekort tot AMNH) is een van de grootste musea ter wereld. Het museum is gelegen aan de Upper West Side van Manhattan, New York City, aan de overkant van Central Park. Het museumcomplex bestaat uit 28 onderling verbonden gebouwen met daarin 45 hallen met permanente tentoonstellingen, het museum is tevens aangevuld met een planetarium en een bibliotheek. De collectie van het museum bevat meer dan 33 miljoen exemplaren van dieren, planten, mineralen, fossielen, meteorieten, rotsen, menselijke resten en menselijke culturele artefacten. Slechts een klein deel van de totale collectie kan op een gegeven moment in het museum, met een totale oppervlakte van 190.000 m2, worden tentoongesteld. Ik was voorafgaande aan het bezoek dan ook erg benieuwd naar de grootsheid en omvang van het museum en keek er echt naar uit om het te gaan bezoeken.

 


Vanuit het Tryp by Wyndham Times Square South namen we de metro naar het Museum of Natural History. Toen we bij het station aankwamen waar we uit moesten stappen zag ik dat het er al ontzettend druk was met wachtende mensen wie ook het museum in wilden gaan. We besloten om voorbij de rij in het metrostation te lopen en achteraan te gaan sluiten bij de rij wachtende mensen die buiten stonden. Helaas begon het op het moment dat we buiten liepen ineens hard te regenen. Gelukkig hadden we wel paraplu's bij ons, maar we hadden dus beter bij de rij in het metrostation aan kunnen sluiten. Op een gegeven moment begon de rij met wachtende mensen wel te bewegen en kregen veel bezoekers toegang tot het museum. In het totaal heeft het een klein kwartier geduurd voordat wij zelf het museum mochten betreden.

Bij binnenkomst in het museum kwamen we uit in een grote hal waar een aantal dinosaurusskeletten stonden opgesteld. In deze hal moesten we wederom achteraan in een rij aansluiten, omdat we onze Go New York Explorer Passes moesten laten scannen om zodoende tickets voor het museum overhandigd te krijgen. Ik had gehoopt dat we onze passes direct konden laten scannen, zodat we meteen het museum in mochten, maar dat was helaas dus niet het geval en daar baalde ik eerlijk gezegd wel een klein beetje van. Na ook hier weer minstens 20 minuten in de rij te hebben gestaan kregen we uiteindelijk de tickets uitgereikt, mochten we het museum binnen en konden we de verschillende tentoonstellingen gaan bekijken. 




We begonnen met het bezichtigen van de exposities op de tweede etage, in de grote Akeley Hall of African Mammals stonden in het midden een aantal grote olifanten opgesteld en daaromheen werden allerlei verschillende opgezette dieren uit Afrika tentoongesteld. Alle dieren hadden een aparte ruimte, waarin ze achter glas stonden en waarbij de ruimte zo was gemaakt en ingericht alsof het echt zo leek dat de dieren zich in hun eigen leefomgeving in Afrika bevonden. Ik vond het allemaal prachtig om te zien en vond het museum al direct een sensatie. Vanuit de ruimte met de Afrikaanse dieren gingen we verder naar de skeletten van de dinosaurussen. Ik blijf het nog steeds apart en vreemd vinden dat deze dieren vroeger op aarde hebben geleefd. Ik vond het wel heel mooi om al deze skeletten bij elkaar te zien en ben ook vrij lang in die ruimte geweest om alles te bekijken. Net als in het Field Museum in Chicago en het Smithsonian National Museum of Natural History in Washington D.C. hebben de dinosaurussen weer de meeste indruk op me gemaakt.

Naast de exposities met dieren uit verschillende tijden en windstreken van de wereld werden er ook een groot aantal soorten mensen uit verschillende tijden en landen getoond. Deze mensen stonden tentoongesteld met hun kleding en gebruiksvoorwerpen welke zij gebruikten en tevens werd er geschreven over hun gebruiken en manier van leven. Ik vond het interessant om te zien en te lezen hoe de indianen leefden en wat zij ook allemaal deden om überhaupt te kunnen overleven. Hetzelfde dacht ik over de "Pacific People" oftewel de mensen die leven en leefden in de landen die grenzen aan de Grote Oceaan. Nadat we alle tentoonstellingen van dieren en mensen hadden bekeken kwamen we terecht in het Planetarium van het museum, dit was een modern gedeelte van het American Museum of Natural History en vond ik eerlijk gezegd niet heel erg bij de rest van het museum passen. Uiteindelijk zijn we een drietal uur in het museum geweest om alles te bekijken, natuurlijk heb ik weer veel foto's gemaakt welke jullie hieronder kunnen bekijken. Ik vond het bezoeken van het museum de moeite waard en ben blij dat ik het uiteindelijk toch heb gedaan.