Pagina's

woensdag 3 mei 2017

Activiteit: Solomon R. Guggenheim Museum - New York City, New York

Activiteit: Solomon R. Guggenheim Museum
Adres:      1071 5th Ave, New York, NY 10128, Verenigde Staten


Tijdens mijn afgelopen reis naar New York City bezocht ik het Solomon R. Guggenheim Museum. Om eerlijk te zijn hoefde het voor mij niet per se, maar een van mijn reisgenoten (mijn moeder in dit geval) wilde graag eens een keer naar dit museum toe. Ik plande een bezoek aan het Guggenheim in en ging vervolgens online op zoek naar tickets. Via de website van Smart Destinations en Go City Cards stelde ik een "Build your own Pass" samen met daarop een viertal attracties, waaronder de Madison Square Garden: All Access Tour, waar ik eerder over heb geschreven, en dus ook het Guggenheim Museum. Voor de pass met daarop ook nog tickets voor de Radio City Stage Door Tour en het American Museum of Natural History betaalde ik iets meer dan $ 75,00 per stuk. Deze prijs vond ik vrij redelijk voor het totaal aan activiteiten en zo hoefde ik ook niet alles los te bestellen.

Het Solomon R. Guggenheim Museum in New York is een museum voor moderne kunst gelegen op 1071 Fifth Avenue op de hoek van East 89 Street in de omgeving Upper East Side, Manhattan. Het museum is de vaste thuisbasis van een steeds groter wordende collectie vroeg-moderne, impressionistische, post-impressionistische en hedendaagse kunst en is gedurende het jaar tevens voorzien van allerlei speciale tentoonstellingen. Het museum werd  door de Solomon R. Guggenheim Foundation opgericht in 1939 en had destijds de naam "Museum of Non-Objective Painting". Na de dood van Solomon R. Guggenheim in 1952 heeft het museum zijn huidige naam gekregen. In 1959 werd het museum verplaatst van een gehuurde ruimte naar het huidige gebouw waarin het museum is gevestigd. Dit cilindrische gebouw, welke breder aan de top is dan aan de onderkant, is destijds ontworpen door Frank Lloyd Wright.




Op de dag dat we in de ochtend de Harlem on Sunday Tour hadden gedaan gingen we in de middag naar het Solomon R. Guggenheim Museum. Ik was benieuwd wat ik aan zou gaan treffen, normaal gesproken hou ik eigenlijk helemaal niet van musea, maar in Amerika ben ik toch al redelijk vaak naar een museum geweest. Toen we bij het museum aankwamen zag ik dat er al behoorlijk wat bedrijvigheid voor de entree was. We konden echter wel zo naar binnen lopen en hoefden niet te wachten. Ik liet onze Go New York passes zien en we kregen toegang tot het museum. Er werd echter door de kassière verteld dat het museum aan het verbouwen was en dat er slechts een beperkt aantal tentoonstellingen open waren voor het publiek, dat maakte voor mezelf niet veel uit, maar ik vond het toch wel zielig voor mijn moeder. We besloten om het museum wel verder te betreden, want we hadden de kaarten toch al gekocht en betaald.

De grote centrale hal van het gebouw zag er veelbelovend uit, het wandelpad liep in een spiraalvorm naar boven. Aan de wanden langs dit wandelpad hingen normaal gesproken kunstwerken, maar die waren nu vrijwel allemaal weggehaald. Het wandelpad was dan ook volledig gesloten, medewerkers van het museum waren bezig met het installeren van de tentoonstelling van Agnes Martin, de Amerikaanse kunstschilder wiens werken worden ingedeeld bij de minimal art of het abstract expressionisme. Ik vond het erg jammer dat we de spiraal niet omhoog konden lopen en dus ook een groot gedeelte van het museum zouden gaan missen. Gelukkig was niet alles gesloten en zijn we wel nog in een aantal hallen geweest met een groot aantal schilderijen en kunstwerken.




Op het 2e niveau van het museum, Tower Level, bevonden zich de collecties van Guggenheim en Thannhauser. Werken van Monet, Picasso, Renoir, Kandinsky, Chagall en Mondriaan werden in dit gedeelte van het museum vertoond. De kunstwerken welke in deze ruimtes hingen en stonden heb ik allemaal bekeken, een aantal vond ik wel mooi, maar om eerlijk te zijn vond ik een stel van de werken ook vrij vreemd en apart. Na het bekijken van al deze kunst namen we de lift naar een etage hoger en kwamen uit bij de tentoonstelling met de naam "But a Storm is Blowing from Paradise", hier werd moderne kunst getoond uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. opnieuw begreep ik een aantal werken niet zo goed, zo was er bijvoorbeeld een rol behang opgehangen, welke niet volledig was afgerold en hingen er allemaal houten kistjes aan de muur.

Nadat we alle werken van de zojuist genoemde afdelingen hadden bezocht waren we eigenlijk al klaar in het museum. We besloten om nog even iets te drinken in Cafe 3 op de 3e etage van het gebouw en vervolgens verlieten we het museum al weer. Voor mezelf maakte het niet zoveel uit dat we niet zo lang in het museum waren geweest en ook niet dat lang niet alle werken werden getoond als dat we vooraf hadden verwacht, maar ik vond het wel jammer voor mijn moeder. Zij wilde graag naar het Solomon R. Guggenheim Museum toe en nu was het toch geen volledige ervaring geweest. Ze was teleurgesteld en dat snapte ik ook wel, maar ik kon er verder ook weinig aan veranderen. We waren net op het verkeerde moment in New York en in het museum en dat was natuurlijk wel jammer. Zelf zou ik niet zo snel nog een keer naar het Solomon R. Guggenheim Museum toe gaan. Ik heb weinig interesse in kunst en ga dan liever naar een museum van bijvoorbeeld het Smithsonian Instituut toe. Natuurlijk heb ik wel veel foto's gemaakt van de werken welke getoond werden en die foto's kunnen jullie hieronder bekijken.