Pagina's

woensdag 15 november 2017

Activiteit: National Memorial Cemetery of the Pacific - Honolulu, Hawaii

Activiteit: National Memorial Cemetery of the Pacific
Adres: 2177 Puowaina Dr, Honolulu, HI 96813, Verenigde Staten



Op het eiland Oahu van Hawaii heb ik niet alleen maar op het strand en bij het zwembad gelegen, maar heb ook een flink aantal culturele bezienswaardigheden bezocht. Een van deze bezienswaardigheden was het National Memorial Cemetery of the Pacific. Het National Memorial Cemetery of the Pacific is een nationale begraafplaats in de Punchbowl krater in Honolulu, in de volksmond wordt de begraafplaats daarom dan ook Punchbowl Cemetery genoemd. De begraafplaats is een gedenkteken ter ere van de mannen en vrouwen die in de verschillende strijdkrachten van de Verenigde Staten hebben gediend, en degenen die hun leven hebben gegeven. De begraafplaats is ontstaan in het jaar 1949 en er liggen zo'n 34.000 soldaten begraven op deze locatie.

In het verleden volgde ik de televisieserie Hawaii 5.0 en het National Memorial Cemetery of the Pacific kwam daar verschillende keren bij in beeld. Het leek mij erg indrukwekkend om naar de locatie toe te gaan en mijn respect te tonen aan alle gevallen soldaten. Op een van de eerste dagen tijdens mijn verblijf in Hawaii ben ik dan ook naar de begraafplaats toe geweest en ik moet eerlijk zeggen dat ik er erg van onder de indruk ben geraakt. In de middag nadat ik het Honolulu Museum of Art had bezocht ben ik op pad gegaan naar het National Memorial Cemetery of the Pacific. Vanuit het centrum van de stad Honolulu duurde het slechts iets langer dan 10 minuten om bij de begraafplaats terecht te komen. 



De locatie waarop de begraafplaats zich bevond was schitterend, met zicht op de Diamond Head vulkaan en de skyline van Honolulu kon deze niet veel beter zijn. De entree tot de bezienswaardigheid was gratis, evenals het parkeren van de auto. Nadat we een klein rondje over de begraafplaats hadden gereden besloten we de auto te parkeren en te voet verder te gaan. Zo zou het National Memorial Cemetery of the Pacific toch wat beter tot zijn recht gaan komen. Na een flinke ronde te hebben gelopen namen we de trappen omhoog van het ABMC Memorial en bleven daar lang staan kijken naar alles wat was afgebeeld, de namen en de teksten die waren beschreven en het prachtige uitzicht dat werd geboden. Ik was onder de indruk van de stilte en de rust die er op de begraafplaats hing en ik werd daar zelf ook vrij kalm door.

De tekst "The Solemn Pride that must be yours to have laid so costly a Sacrifice upon the Altar of Freedom" was geschreven onderaan het standbeeld van Lady Columbia bij het Memorial. Deze tekst, afkomstig uit een brief van Abraham Lincoln, gaf de precieze betekenis en zin van de begraafplaats weer. Daar op die plek in het zonnetje van Hawaii lagen duizenden mensen welke hun leven gegeven hadden voor de vrijheid van hun land en ik was even stil. Overal om me heen zag ik in de grasvelden stenen graven liggen waaronder mensen lagen begraven. Ik vroeg me even af waarom er toch zoveel oorlog is overal ter wereld en of het ooit zal ophouden. De kans dat dat zal gebeuren acht ik vrij klein en dus zullen de begraafplaatsen van overleden soldaten alleen nog maar meer en groter worden.

In het totaal ben ik een kleine 1,5 uur bij het National Memorial Cemetery of the Pacific geweest. Op een gegeven moment werd ik er toch wel een beetje bedroefd en terneergeslagen van. Ik vond alles prachtig om te zien, maar het zette me ook wel weer even aan het denken. Nog elke dag sterven er duizenden mensen in oorlogen, voor hun land of voor andere overtuigingen, en dat maakte me op dat moment een beetje verdrietig. Ik vond het schitterend om bij het National Memorial Cemetery of the Pacific te zijn geweest, heb genoten van de omgeving, de locatie en de manier waarop de Amerikanen hun gevallen helden ook daar weer hebben weten te eren met gedenkstenen, teksten en gebouwen, maar ik werd er ook een beetje bedroefd van. Het bezoeken van de begraafplaats was een vrij serieuze activiteit om op vakantie te doen, maar toch kan ik het elke bezoeker van Honolulu wel aanraden.