Pagina's

zaterdag 11 november 2017

Amerikaans restaurant in het buitenland: Bubba Gump Shrimp Co. - The Peak, Hong Kong

Amerikaans restaurant in het buitenland: Bubba Gump Shrimp Co.
Adres: The Peak, 100 Peak Rd, The Peak, Hongkong


Afgelopen zomer stond er naast een reis naar Amerika ook een reis naar Aziƫ op het programma. Een van de steden welke ik tijdens die reis heb bezocht was Hong Kong. De voornaamste reden van het bezoeken van die stad was het Hong Kong Disneyland Resort. Gedurende de dagen dat ik in Hong Kong verbleef heb ik echter ook nog wat andere toeristische trekpleisters van de stad bezocht, waaronder The Peak, dit is het hoogste punt van Hong Kong eiland. Om bij The Peak terecht te komen moesten we vanuit het dal-station in het centrum van Hong Kong een ritje in de Peak Tram maken, dit was een steile rit welke een klein kwartiertje duurde. Toen we bij het hoogste punt uit waren gekomen en de tram verlieten kwamen we terecht in de Peak Tower.

De Peak Tower bestond uit een achttal etages, met op de bovenste etage een groot observatieplatform dat de naam Sky Terrace 148 droeg. De tickets voor de Peak Tram gaven ons tevens toegang tot dit observatieplatform. We namen enkele roltrappen naar boven en op de derde etage zagen we aan de rechterkant ineens een vestiging van het restaurant Bubba Gump Shrimp Co, een van mijn favoriete Amerikaanse visrestaurant-ketens. We moesten nog gaan lunchen en ik stelde voor om dat bij Bubba Gump Co. te gaan doen. Gelukkig werd er enthousiast gereageerd en dus gingen we het restaurant binnen. Aan de voorkant van de zaak stond Shrimp Louie de gasten op te wachten en verschillende mensen gingen er mee op de foto.



De bekende bank, de Nike-schoenen, het koffertje en doosje met chocolaatjes stonden wederom voor het restaurant opgesteld en ik maakte er een foto van. Via de bar, waar nog aan gewerkt werd, werden we naar een beschikbare tafel toe geleid. Deze tafel bevond zich aan de kant van een grote glazen wand, van waaruit we een schitterend uitzicht hadden over de skyline van Hong Hong. Ik vond het geweldig en keek mijn ogen uit. De mist die buiten hing trok langzaamaan weg, waardoor we een steeds beter beeld van de omvang van de stad kregen. Het restaurant was hetzelfde gethematiseerd als de andere vestigingen van Bubba Gump Shrimp Co. waar ik tot dan toe was geweest. De tafels en stoelen waren gelijk aan die van de restaurants in Amerika, en ook de bordjes met Run Forrest Run, de grote tinnen emmer met Bubba Gump embleem en het tafeltennis-batje waren weer aanwezig.

We namen de menukaarten in ontvangst en ik gaf aan dat het concept van het omdraaien van de bordjes niet uitgelegd hoefde te worden. Ik vond het maar weer lastig om een keuze te maken, er stonden zoveel lekkere gerechten op het menu dat ik niet kon kiezen. Uiteindelijk nam ik een beslissing en we draaiden het bordje om naar Stop Forrest Stop. Al snel werden we te woord gestaan door een van de serveerders van het restaurant. Ik bestelde het gerecht met de naam "I'm stuffed" Shrimp, dit waren met krab gevulde garnalen, gebakken in knoflookboter, geserveerd met jasmijnrijst en stokbrood. Aan tafel werd er verder nog de Shrimp New Orleans besteld, dit gerecht had ik al eerder gegeten en kon ik van harte aanbevelen. Tevens bestelden we er iets te drinken bij (een Eel River Organic IPA bier). Als voorgerecht kozen we voor de Mama Gump's Garlic Bread Basket.



Het voorgerecht had voor mij niet zo gehoeven, omdat het dan waarschijnlijk lastig zou gaan worden om het hele hoofdgerecht op te gaan krijgen. Ik had liever een kleiner gerecht of iets met garnalen of schaaldieren gekozen, maar goed dat maakte niet uit. Even nadat we de bestelling hadden gedaan stonden de met knoflookboter ingesmeerde broodjes al op tafel. Eigenlijk was het meer een half stokbrood, welke doormidden was gesneden. We aten er allebei rustig een helft van op en genoten van het uitzicht. Het was grappig dat er achter ons ineens ook Nederlands werd gesproken, dat had ik niet verwacht te horen tijdens de reis. Ik vind het toch wel mooi dat het Nederlandse volk vrij reislustig is en dat je overal ter wereld landgenoten tegen kunt komen.

Enkele minuten nadat we de broodjes op hadden gegeten werden de hoofdgerechten geserveerd. Beide gerechten zagen er heerlijk uit, precies zoals ik van Bubba Gump Shrimp Co. gewend was. De ronde borden met een behoorlijk aantal garnalen en grote ballen rijst met saus en brood waren flink gevuld en ik had zin om aan mijn met krab gevulde garnalen te beginnen. Voor een aantal jaar geleden had ik zo'n gerecht nooit besteld, maar tijdens mijn reizen ben ik toch veel verschillende etenswaren gaan proberen en ook gaan waarderen. Ik pelde eerst even alle garnalen af, zodat ik daar geen last meer van had en vervolgens was het smikkelen geblazen. De combinatie van krab met gebakken garnaal was heerlijk. De smaak van de rijst paste er ook goed bij en ik was weer uiterst tevreden met mijn keuze voor het gerecht.



Ik had op het moment dat het hoofdgerecht werd geserveerd niet verwacht dat ik het helemaal op zou krijgen, maar het smaakte zo lekker dat ik er eigenlijk heel weinig moeite mee had. Bubba Gump Shrimp Co. stelde me wederom niet teleur en ik was erg blij met onze keuze voor het restaurant. Het bord met de Shrimp New Orleans werd ook helemaal leeggegeten. Ik had eerlijk gezegd ook niet veel anders verwacht, want dat was ook gewoon een lekker gerecht, welke ik tijdens een eerder bezoek aan het restaurant al had gehad. Nadat we alles op hadden gegeten en gedronken vroegen we om de rekening. In het totaal moesten we, omgerekend naar Euro's, zo'n kleine € 55,00 betalen, een vrij normaal bedrag naar mijn mening.

Ik had eigenlijk verwacht dat de rekening wat hoger uit zou gaan vallen, zeker gezien die prachtige locatie waarop het restaurant gevestigd was. Ik heb verder eigenlijk nog nooit bij een zaak gegeten waar zo'n prachtig uitzicht werd geboden. We genoten nog even van de skyline van Hong Kong en verlieten vervolgens, via het winkeltje van de vestiging, het restaurant. Ik heb nog even voor een leuke souvenir,gekeken, maar omdat ik er eigenlijk niet aan wil beginnen om bij elk restaurant iets te kopen, besloot ik toch maar om niks aan te schaffen. De lunch bij Bubba Gump Shrimp Co. in Hong Kong was weer een mooie ervaring, de locatie van het restaurant was schitterend en bovendien heb ik er ook weer heerlijk gegeten. Het blijft een van mijn favorieten!