zondag 17 december 2017

Activiteit: Universal's Volcano Bay Water Theme Park - Orlando, Florida

Activiteit: Universal's Volcano Bay Water Theme Park
Adres: 6000 Universal Blvd, Orlando, FL 32819, Verenigde Staten

In mei 2017 werd er een nieuw waterpark geopend in Orlando, Florida, namelijk Volcano Bay. Een aantal maanden na deze openingsdatum bezocht ik de pretparkhoofdstad van de wereld en een bezoek aan dat nieuwe waterpark mocht natuurlijk niet ontbreken. Tickets voor Volcano Bay kocht ik vooraf via de officiële website van Universal Studios op Internet. Ik betaalde zo'n $ 73,00 per ticket (inclusief belasting) en dat was met de wisselkoers van destijds een kleine € 63,00. Een behoorlijk hoog bedrag dus voor een waterpark, maar ik wilde mijn bezoek niet van de prijs laten afhangen en dus kocht ik de kaarten zonder verder nog over het geld na te denken. In het totaal kocht ik een vijftal kaarten voor mezelf en mijn reisgenoten en toen ik ze eenmaal in mijn e-mail ontvangen had kon de voorpret gaan beginnen.

Tijdens ons verblijf in Orlando sliepen we in het Comfort Inn Maingate, dit hotel bood transport aan naar de verschillende pretparken in de buurt. Op de dag dat we naar Volcano Bay gingen hebben we in de ochtend vanuit het hotel de gratis bus genomen naar het Universal Orlando Resort en van daaruit de Volcano Bay-bus welke ons naar het waterpark toe reed. We arriveerden rond 9:45 uur bij het park en na een korte wandeling kwamen we bij de entree terecht. Het park was reeds geopend voor bezoekers om er een kluisje te huren en om te kleden, maar een groot aantal gedeeltes waren met touwen afgezet en nog niet geheel toegankelijk voor het publiek. Deze touwen werden om 10:00 weggehaald en nadat dat gebeurde zijn we naar een aantal vrije stoelen gelopen op het strand van Waturi Beach en hebben daar onze handdoeken en spullen neergelegd.

Reizen Amerika

Gelukkig waren we er snel bij, want binnen een mum van tijd waren alle ligstoelen en bedden bezet. Nadat we ons hadden geïnstalleerd gingen we op weg naar de eerste glijbanen van het park. Bij binnenkomst in het park kregen we allemaal een TapuTapu armband, waarmee we in konden checken bij de glijbanen. Deze armband gaf een melding wanneer we van de glijbaan, waar we in hadden gecheckt, af mochten gaan. De bedoeling was dat we zodoende niet lang in de rij hoefden te staan. Echter werkte het systeem nog niet helemaal vlekkeloos, want het duurde meestal toch best een lange tijd voordat we daadwerkelijk de trappen omhoog hadden gelopen en van de glijbanen af konden. De eerste glijbaan welke we deden was echter een "Ride Now" glijbaan, waarvoor we niet in hoefden te checken, dat was de glijbaan met de naam Honu of Honu ika Moana. Dit was gelijk een geweldige glijbaan waar we met zijn allen in een ronde band plaats moesten nemen welke alle kanten op ging.

Na Honu of Honu ika Moana gingen we direct in de naastgelegen baan met de naam ika Moana of Honu ika Moana. Die baan was iets milder, maar ook zeker heel erg leuk om te doen. De temperatuur was al flink aan het stijgen en we besloten om met zijn allen een paar rondjes te doen in de Lazy River (Kopiko Wai Winding River) van het River Village-gebied, waar we toch al waren. We hebben een tijd lang heerlijk liggen dobberen in de rubberbanden van de rivier en na een aantal rondjes gemaakt te hebben besloten we om weer van een aantal glijbanen af te gaan. Helaas waren we allemaal te groot om van de kinderglijbanen van het Runamukka Reef af te gaan en dus besloten we om verder te lopen naar het Rainforest Village en daar van de Taniwha Tubes af te gaan. Deze "Ride Now" banen waren erg leuk om te doen, en ik vond het vooral gezellig dat we er samen af konden gaan.

Na nog even op het park rond te hebben gelopen besloten we om met zijn allen even in het grote golfslagbad van Waturi Beach in Wave Village te gaan. De golven werden elke keer met veel spannend tromgeroffel aangekondigd en het publiek werd daardoor extra enthousiast. Het viel me op dat er heel veel mensen eigenlijk niet konden zwemmen, daar was ik eerlijk gezegd wel verbaasd over. De vele lifeguards die overal zaten en rondliepen waren geen overbodige luxe. Nadat we een half uurtje in het grote bad waren geweest was het tijd om naar de beste glijbaan van de dag te gaan. We hadden ons namelijk ingecheckt voor de Krakatau Aqua Coaster en onze TapuTapu armbanden gaven aan dat we aan mochten gaan sluiten in de rij.

De Krakatau Aqua Coaster was een van de redenen waarom ik ontzettend graag naar Volcano Bay wilde gaan. Het was namelijk niet zomaar een glijbaan, maar meer een achtbaan waarbij we met zijn vieren in een soort van opblaasbare kano ofwel boomstam (zoals bij Splash Mountain in Magic Kingdom) moesten gaan plaatsnemen. De glijbaan ging meerdere keren omhoog en hard omlaag, hij ging door een groot gedeelte van The Volcano heen en we genoten er met zijn allen ontzettend van. De rit duurde vrij lang, maar toch baalde ik ervan dat hij op een gegeven moment was afgelopen. Wat een top glijbaan was dat zeg, heerlijk. We waren met zijn allen heel erg enthousiast over de rit en wilden graag nog een keer gaan. Echter was de wachttijd welke werd getoond wat te lang om ons opnieuw in te checken, want we wilden ook nog van een paar andere glijbanen af gaan.

We gleden af van de Maku of Maku Puihi Round Raft Rides en de Puihi of Maku Puihi Round Raft Rides in Rainforest Village en dobberden ook nog een rondje in de tweede Lazy River van het park, TeAwa The Fearless River. We aten vervolgens wat bij het Kohola Reef Restaurant, ik had een gerecht met kip en rijst en een lekker Volcano Bay biertje. Na de lunch wilde ik graag nog van wat andere glijbanen af gaan welke zich in The Volcano bevonden, ik was benieuwd naar de steile baan Ko’okiri Body Plunge en wilde me daar voor gaan inchecken. Het weer in het park was echter om aan het slaan, dikke donkere wolken pakten zich samen en we hoorden wat onweer in de verte. Op een gegeven moment klonk het geluid dat iedereen, vanwege het weer, de zwembanen en glijbanen moesten gaan verlaten en daar baalde ik van.

We gingen terug naar onze stoelen op Waturi Beach en besloten om daar maar even te wachten totdat alle zwembaden en glijbanen weer voor het publiek toegankelijk werden gemaakt. Na even te hebben gezeten besloot ik om een rondje over het park te lopen en een flink aantal foto's te schieten. Deze foto's kunnen jullie onderaan dit bericht vinden. Ik vond het heel apart om alle zwembanen en glijbanen leeg te zien, het park kreeg daardoor een hele aparte sfeer. Helaas bleef het slechte weer aanhouden en zag het er ook niet zo uit dat het snel op zou klaren. Toen het weer, na 1,5 uur gewacht te hebben, nog steeds niet beter werd en alles nog steeds gesloten was besloten we maar dat het beter was om het park te gaan verlaten. Dat vond ik erg jammer, maar er zat ook weinig anders op.

Het weer in Orlando kan ineens omslaan en daar hebben we net de pech mee gehad. Het niet kunnen doen van alle glijbanen is voor mij wel een reden om in de toekomst nog eens terug te keren naar het Universal's Volcano Bay Water Theme Park en ik hoop ook dat het er ooit van zal komen. Ik vond het namelijk een heel erg leuk waterpark met een prachtige thematisering en een aantal hele leuke glijbanen. Het systeem met de TapuTapu en de wachttijden moet nog iets verder doorontwikkeld worden, maar dat zal in de loop van de tijd ook wel goed gaan komen. Het is zeker een aanrader om het gloednieuwe waterpark te bezoeken, maar je moet wel een beetje geluk hebben met het weer en hopen dat het onweer achterwege zal blijven.