donderdag 7 juni 2018

Themepark attractie: Aquatica San Antonio - San Antonio, Texas

Themepark attractie: Aquatica San Antonio
Adres: 10500 Sea World Dr, San Antonio, TX 78251, Verenigde Staten

Een paar jaar geleden hebben jullie hier op mijn blog kunnen lezen over mijn dag in het waterpark Aquatica Orlando. Sinds die dag heb ik altijd de wens gehad om de andere Aquatica-parken (in San Diego en San Antonio) ook te gaan bezoeken. Deze wens is inmiddels gedeeltelijk uitgekomen, want tijdens mijn afgelopen reis naar Texas ben ik naar Aquatica in San Antonio geweest. Mijn blogbericht van vandaag staat in het teken van dit bezoek en door middel van een fotoverslag wil ik jullie laten zien hoe het park eruit ziet en wat er allemaal is te doen en te beleven. Het park kwam qua kleurstelling en thematisering voor een heel groot deel overeen met Aquatica Orlando en dat vond ik erg leuk om te zien. Het park is wel iets minder groot dan de gelijknamige versie in Orlando, maar dat verschil vond ik marginaal. Ik heb er in ieder geval een hele fijne dag gehad en ik hoop nog steeds dat ik in de toekomst ook het derde park van Aquatica zal gaan bezoeken, om zo het lijstje bezochte Aquatica-parken compleet te krijgen.

Aquatica in San Antonio werd geopend op 19 mei 2012 als het 2e park in de Aquatica-keten. Het waterpark bestaat uit een drietal verschillende gebieden, namelijk de Big Surf Shores, Ke-Re en Walhalla. Elk gebied heeft zijn eigen glijbanen en zwembaden, gericht op kinderen, families, volwassenen er waaghalzen. Het waterpark wordt vooral door de lokale bevolking van Texas  bezocht, maar jaarlijks komen er ook tienduizenden toeristen uit landen buiten Amerika naar San Antonio om het park te bezoeken. In tegenstelling tot Aquatica in Orlando is het park het grootste gedeelte van het jaar gesloten. Buiten de zomermaanden is het park alleen in de weekenden geopend en tijdens de herfst en winter is het zelfs helemaal gesloten. Hier had ik tijdens het boeken van de reis geen rekening mee gehouden, maar gelukkig was ik 2 weekenddagen in San Antonio en dus bezocht ik Aquatica direct op de eerste zondag van mijn verblijf in de stad.

Vanuit het Hyatt Regency San Antonio Riverwalk, waarin we verbleven, was het een kleine 25 minuten rijden om bij Aquatica terecht te komen. We arriveerden rond 10:15 uur bij de ingang van het Seaworld Resort en lieten onze reeds aangeschafte parkeerkaarten scannen om vervolgens toegang te krijgen tot het resort. Het viel me op dat het nog vrij rustig was op de parkeerplaats (gezamenlijke parkeerplaats van SeaWorld en Aquatica) en dat vond ik eerlijk gezegd wel fijn. Nadat we de auto geparkeerd hadden was het even zoeken waar we naartoe moesten. Het bleek dat er een algemene doorgang was naar SeaWorld en Aquatica en in eerste instantie dacht ik dat die ingang alleen voor SeaWorld bedoeld was. Vanuit de algemene doorgang sloegen we linksaf richting Aquatica. Ik werd gelijk helemaal enthousiast van de sfeer en de zon die scheen. Ik had zin om te gaan zwemmen en van de glijbanen af te gaan en was benieuwd naar wat er komen ging.

Onze tickets werden gescand en er werd een foto gemaakt, zodat duidelijk was dat wij de rechtmatige eigenaren van de tickets waren bij een volgend bezoek aan SeaWorld of Aquatica (de tickets waren namelijk de rest van de reis geldig).  Vervolgens liepen we het park binnen en een van de eerste bassins die we tegenkwamen was er een vol met roggen en tropische vissen. De roggen moesten natuurlijk eerst even geaaid en gevoeld worden, voordat we verder konden gaan naar de rest van het park. We liepen een klein rondje en besloten om onze handdoeken neer te leggen aan de voorzijde van het grote Big Surf Shores golfslagbad. Ik liep vervolgens even verder over de rest van het park om overal wat foto’s van te schieten, welke jullie hieronder allemaal kunnen zien. Ik wilde natuurlijk wel wat leuk fotomateriaal voor jullie maken voordat ik me om ging kleden en mijn fototoestel in het kluisje zou gaan leggen.

Nadat ik overal foto’s van had gemaakt liepen we naar de ruimtes om ons om te kleden en legden de overbodige spullen en kleding in de gehuurde kluis. Het was tijd om van de eerste glijbaan af te gaan. Ik koos direct voor de heftigste baan in het park, namelijk de Walhalla Wave. Het was nog een hele klim om de top van de glijbaan te bereiken, maar meer dan de moeite waard. De baan gaf per rit plaats aan 4 personen (een raft in een klavervier-vorm), maar we zaten er met z’n tweeën tegenover elkaar in. De tocht naar de “zero-gravity wall”, een steile wand waarbij je aan de top gewichtloosheid voelde, was erg leuk. We moesten ons wel erg goed vasthouden, want anders konden we er best makkelijk uitvliegen. Nadat we deze glijbaan gehad hadden was de toon voor de rest van de dag gezet. We wilden snel allerlei andere glijbanen proberen en gingen vervolgens van de Tassie’s Twisters, twee gelijksoortige glijbanen, waarbij we in een dubbele band zaten, vol met bochten en draaiingen

In de ruimte tussen de glijbanen welke we zojuist gedaan hadden stonden de “body slides” met de naam Taumata Racer opgesteld. Deze waren destijds pas net een paar weken geopend en dus moest ik wel even met een matje van de steile glijbaan af.  Nadat we van alle banen in Walhalla naar beneden waren gegleden gingen we op zoek naar onze handdoeken en vervolgens hebben we een tijdje in het grote centrale zwembad Big Surf Shores rondgedobberd. Het was leuk om alle mensen enthousiast te zien worden toen het geluid klonk dat de golven eraan zouden komen. Ook in San Antonio bleek  dat lang niet alle Amerikanen goed konden zwemmen en daarom was het ook maar goed dat er meer dan genoeg badmeesters aanwezig waren rondom het bad. Nadat we uitgezwommen waren hadden we zin om even te relaxen in de lazy river van het park, Loggerhead Lane. Hier moesten we onder watervallen door met wel erg koud water en daarom besloten we al snel om eruit te gaan.

We liepen via de aparte vogels in het met netten overdekte gebied Roa’s Aviary naar de baden met de naam Whanau Waters. Deze baden waren ideaal om even te relaxen. Het water was iets verwarmd en het was heerlijk om even lekker aan de rand van het bad te kunnen hangen. Inmiddels was het al lang tijd geworden om te gaan lunchen en dus gingen we op weg naar het grootste restaurant op het park, namelijk de Waterstone Grill. We bestelden een Caesar Salad, voor mezelf een sandwich gezond (met ham, kaas, sla en tomaat) en een beker frisdrank. In de Caesar Salad zat helaas behoorlijk wat oude of verouderde sla, waardoor ik ermee terug ben gegaan. Er werd daarna gelukkig een hele nieuwe salade vers voor me gemaakt in de keuken. Het was vrij rustig in het restaurant en ook behoorlijk fris, omdat er een grote ventilator aan het draaien was en daarom besloten we om maar snel weer op weg te gaan naar een tafeltje buiten in de zon.

Nadat we onze lunch op hadden sloten we aan in de rij van Stingray Falls, de populairste glijbaan van het park. Deze glijbaan was zo populair omdat het laatste gedeelte van de rit ging door een grot met een glazen tunnel waarboven en naast alle roggen en tropische  vissen zwommen. Het leek dus als het ware een tocht door de zee. Ik vond het prachtig en echt een hele leuke baan in een ronde boot. De laatste glijbanen van het park waren de Kiwi Curl en Wohoo Falls, waarvan ik vooral de laatstgenoemde erg leuk vond om te doen. Toen we ook van deze glijbanen af waren gegaan hadden we alle banen van het park gehad. Na nog een tijdje op onze ligbedden te hebben gelegen en bij de grote schildpadden, de tropische vogels, roggen en vissen gekeken te hebben besloten we dat het mooi was geweest en dat het tijd was om het park te gaan verlaten. Ik kocht nog een leuke magneet voor bij mij thuis op de koelkast en we gingen terug naar ons hotel. De dag in Aquatica San Antonio was heel erg leuk en ik kan een bezoek aan het park aan iedereen aanbevelen.