Pagina's

dinsdag 28 september 2021

Hotel: Plaza Hotel - New York City, New York

Hotel: Plaza Hotel
Adres: 768 5th Ave, New York, NY 10019, Verenigde Staten


Het Plaza Hotel in New York City is een hotel dat bij mij vooral bekend is geworden door de films Flodder in Amerika en Home Alone 2. Het luxueuze 76 meter hoge hotel aan Grand Army Plaza telt 20 etages en is sinds het jaar 1978 een 'National Historic Landmark'. Het hotel werd in het jaar 1907 geopend en is dus al (bijna) 115 jaar oud. Het is onderdeel van Fairmont Hotels and Resorts en behoort met 5-sterren tot het luxe-segment in New York. Bij opening kostte één nacht in het hotel nog slechts zo'n $ 2,50 per nacht, maar die prijs is snel omhoog gegaan, een kamerprijs van $ 1.000 per nacht is op dit moment heel normaal. Zelf heb ik niet geslapen in het Plaza Hotel, dat was me namelijk wat te duur, maar ben er wel tweemaal naar binnen toe geweest om de lobby en wat andere ruimtes te kunnen bekijken. Ik weet nog wel dat ik de eerste keer op veel meer plekken kon komen dan tijdens mijn tweede bezoek aan het Plaza Hotel. Tijdens de 2e keer stonden er veel beveiligers en kwam ik als niet-hotelgast ook niet verder dan de welkomsthal. Gelukkig ben ik wel in staat geweest om een aantal foto's te maken van het hotel en het weelderige interieur en die afbeeldingen kunnen jullie hieronder bekijken.