zaterdag 19 februari 2022

Activiteit: Waimea Valley - Haleiwa, Hawaii

Activiteit: Waimea Valley
Adres: 59-864 Kamehameha Hwy, Haleiwa, HI 96712, Verenigde Staten

Het bezoeken van Hawaii was altijd een droom van mij, waarom weet ik eigenlijk niet, misschien vanwege de films en de mystiek die om de eilanden heen hangt. Het is natuurlijk ook zo dat het echt aan de andere kant van de wereld ligt en eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat ik daadwerkelijk naar de Aloha State af zou reizen. In het verleden heb ik vele jaren te kampen gehad met vliegangst en ging destijds alleen maar met de bus of auto op vakantie. Gelukkig ben ik van die angst afgekomen en heb ik mijn vlieguren ruimschoots goed weten te maken. Tijdens mijn bezoek aan Hawaii bezocht ik de eilanden Oahu, Maui en Hawaii ofwel The Big Island. Oahu vond ik het leukst, omdat daar het meeste te doen was. De stad Honolulu met Waikiki was geweldig en de omliggende natuur was ook erg mooi. Zelf ben ik eigenlijk helemaal geen liefhebber van natuur, de National Parken in Amerika vind ik leuk voor een paar uurtjes, maar wil daarna het liefst snel terug naar de grote stad. Toch heb ik in Hawaii wel een aantal keer kunnen genieten van de natuur. Op een dag zijn we vanuit ons hotel in Waikiki, het Coconut Waikiki Hotel, naar het noorden van het eiland gereden. We bezochten destijds Wet 'n Wild Hawaii, het Waikele Center, de Dole Plantation, het Hale'iwa Beach Park en vervolgens het beroemde, maar erg toeristische natuurgebied, de Waimea Valley, met de bijbehorende waterval.

De Waimea Valley, in het verleden bekend als het Waimea Valley Audubon Centre en het Waimea Arboretum and Botanical Garden, is een historisch natuurpark met botanische tuinen. De vallei is een gebied met historisch cultureel belang, het heeft een belangrijke plaats ingenomen met betrekking tot de Hawaiiaanse religie. In de vallei zijn vele verschillende historische structuren, waaronder stenen terrassen en muren die zijn gebouwd in de tijd van de Hawaiiaanse monarchie, te vinden en te bezoeken. De regenachtige omgeving in combinatie met de voedselrijke vulkanische bodem van het eiland Oahu gaf aan de vindingrijke Hawaiianen de mogelijkheid om van het gebied een ​​van de meest welvarende boerengemeenschappen in heel Polynesië te creëren. Visvijvers, landbouwgebieden en de teelt van de roze taro-wortel, zoete aardappel en bananen stonden centraal in de vallei. Waimea Valley wordt beschouwd als een erkende locatie vanwege zijn spirituele betekenis, oude Hawaiianen namen er deel aan verschillende inheemse religieuze activiteiten, zoals zelfs mensenoffers. In het jaar 1092 werd de Waimea vallei aan de hogepriesters van de Kahuna Nui gegeven en werd uiteindelijk de thuisbasis van een van de meest vooraanstaande priesterschappen op de eilanden, de Pa'ao. De grootste tempel van het eiland bevindt zich dan ook boven de vallei en biedt er een prachtig uitzicht op. Op dit moment zijn er dus vooral botanische tuinen en een waterval, die tegen een toegangsprijs te bezoeken zijn, in Waimea Valley te vinden.

De bewegwijzering naar Waimea Valley toe was wat karig. Gelukkig zagen we een klein bordje met daarop de tekst Waimea Valley and Falls net op tijd en arriveerden we bij de entree van het Waimea Valley Visitor Center. We waren beland in een oase van groen, bloemen, bomen en planten. Middels een houten brug liepen we het Visitor Center binnen, normaal gesproken hadden we toegangsbewijzen moeten komen, maar omdat we de beschikking hadden over een tweetal Go Oahu Cards lieten we deze scannen en konden daarna de vallei binnengaan. Het wandelen naar de waterval zou een kleine 30 minuten gaan duren, dat leek ons wel een goed plan. De straten waren goed begaanbaar en middels verschillende informatieborden werd er van alles verteld over de route en datgene wat we om ons heen zagen. We kwamen langs kabbelende beekjes, prachtige landschappen, inheemse planten en bomen en traditionele Hawaiiaanse huizen van hout en stro. Er waren wel 35 verschillende botanische tuinen in de vallei vertegenwoordigd, met collecties van de mooiste Polynesische planten die er bestaan. Het waren niet alleen maar Hawaiiaanse planten, maar ook uit Guam, Madagascar, de Mascarene Eilanden, de Ogasawara-eilanden en de Seychellen. De vallei met tuinen was ongeveer 1,25 kilometer lang, op een gegeven moment arriveerden we bij het einde en naderden het hoogtepunt van de Waimea Valley.

Het hoogtepunt van de Waimea Valley waren de Waimea Falls, of eigenlijk Waimea Fall, omdat het maar één waterval was. De Waimea Falls staat bekend als een van de meer toegankelijke watervallen van het eiland Oahu. De waterval is 13,7 meter hoog en maakt deel uit van de Kamanui-stroom, die van het noordelijke uiteinde van het Koolau-gebergte helemaal door naar Waimea Valley stroomt. In het verleden werden er klifduikwedstrijden gehouden bij de waterval, maar dat is momenteel niet meer het geval. Wel kan er gezwommen worden in een grote vijver, waar de waterval in uitkomt. Op het moment dat wij bij de waterval aan waren gekomen lagen er inderdaad ook een aantal mensen in het water. Wij hadden onze zwemspullen niet bij ons, dus hebben alleen maar vanaf de klif naar het water en de waterval gekeken. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de Waimea Falls wat groter zo zijn, maar dat was helaas niet het geval. Toch stelde Waimea Valley me niet teleur, want het gehele gebied, met de mooie botanische tuinen en de authentieke Hawaiiaanse huizen, vond ik prachtig om te zien. Het was een omgeving, zoals ik mezelf voorafgaande aan de vakantie had voorgesteld hoe Hawaii eruit zou zien. Na enige tijd bij de waterval gekeken te hebben besloten we om weer rustig teug te lopen naar de auto. Ons bezoek aan Waimea Valley vond ik erg de moeite waard, de mystiek van Hawaii werd er getoond en waarom ik droomde om ooit naar Hawaii toe te gaan was door het bezoeken aan Waimea Valley een stuk duidelijker geworden.