Pagina's

vrijdag 11 februari 2022

Activiteit: Hanauma Bay - Honolulu, Hawaii

 Activiteit: Hanauma Bay
Adres: Hanauma Bay, Honolulu, Hawaï 96825, Verenigde Staten


De 50ste staat van de Verenigde Staten van Amerika is Hawaii, deze staat bestaat uit 137 atollen en vulkanische eilanden, waarvan de meeste klein en onbewoond, in het midden van de Stille Oceaan. De belangrijkste 18 van deze eilanden vormen samen de Hawaïaanse archipel. Een aantal van deze eilanden worden jaarlijks door vele honderdduizenden toeristen bezocht. Hawaii staat bekend om de mooie natuur, dieren, planten, (actieve) vulkanen en prachtige stranden. Surfers bezoeken de eilanden om op de hoge golven langs de kust te kunnen surfen en anderen relaxen liever langs de prachtige kuststroken. Het populairste toeristische eiland van Hawaii is Oahu, daar is tevens de hoofdstad Honolulu gesitueerd. Rondom Oahu zijn een groot aantal stranden gelegen, Hanauma Bay is daarbij een van de drukst bezochte van het eiland. Ooit telde deze populaire toeristische bestemming meer dan één miljoen bezoekers per jaar, echter heeft het wat geleden onder overtoerisme. Hanauma Bay is een maritieme baai die gevormd is door tuff-ringen rond een brede krater, langs de zuidoostkust van het eiland in de wijk Hawaii Kai, ten oosten van Honolulu. Voor  het jaar 2020 zag Hanauma Bay gemiddeld 3.000 bezoekers per dag, ofwel ongeveer 1 miljoen bezoekers per jaar, de meeste daarvan waren toeristen. Op dit moment is het vanwege COVID-19 beperkt tot 720 toeristen per dag met reservering.

Hana betekent baai in de Hawaiiaanse taal en Uma verwijst naar kromme, ofwel de vorm van de inheemse kano's die in Hanauma te water werden gelaten. Hanauma Bay is zowel een natuurreservaat als een beschermingsdistrict voor zeedieren. Als gevolg van veranderingen in het gebied is de naam in de loop van tijd veranderd van het Hanauma Bay Beach Park in het Hanauma Bay Nature Preserve. Het is voor bezoekers verboden om zeedieren te storen en het koraal te beschadigen. Het wordt aanbevolen om contact met het koraal en de zeerotsen te vermijden, aangezien het kan leiden tot flinke snijwonden in de huid. Het verwaarlozen van dergelijke wonden kan grote medische problemen veroorzaken. Er leven ongeveer 400 soorten vissen in de baai. Hanauma Bay staat bekend om zijn overvloed aan Chelonia Mydas ofwel Honu, dit zijn groene zeeschildpadden. Het is een kraamkamer voor de onvolwassen schildpadden. Tevens zwemmen er honderdduizenden papegaaivissen in de baai. Vanwege de opwarming van de aarde heeft er koraalverbleking in de koraalriffen van Hanauma plaatsgevonden, meer dan 47% van het geheel is verbleekt en zelfs 10% van het koraal in het natuurreservaat is gestorven. De Hanauma-krater werd ongeveer 32.000 jaar geleden gevormd tijdens de (voorlopig) laatste ronde van vulkanische activiteit die op Oahu plaatsvond. Verschillende films en tv-shows met een Hawaï-thema, waaronder Blue Hawaii, Magnum PI en Hawaii Five-O schoten beelden in de baai.

Vooral vanwege dit laatste feit leek het me leuk om even bij Hanauma Bay te gaan kijken. Hawaii Five-O heb ik in het verleden veel gekeken en de beelden van Hanauma Bay vond ik altijd mooi om te zien. De prachtige blauwe baai wilde ik met m'n eigen ogen bekijken en daarom besloten we ook om er even langs te rijden na afloop van ons bezoek aan het Sea Life Park Hawaii. Het was een ritje van zo'n 10 minuten langs de schitterende kust. We parkeerden onze huurauto bovenaan het Hanauma Bay Nature Preserve en stapten uit om even te kunnen genieten van het uitzicht. Het water was blauw en helder, we zagen het koraal en de golven stroomden rustig naar het strand. Het was lekker zonnig, we voelden een fris briesje en ik genoot echt van het uitzicht. Eigenlijk was het een ideaal strandweer, daarom verbaasde ik me over het feit dat het helemaal niet zo druk was op het strand. Er lagen wel wat groepjes mensen, maar het was zeker niet zo toeristisch en druk bezocht als dat ik voorafgaande aan ons bezoek had verwacht. Ik vond het prachtig om het witte Amerikaanse strandwachthuisje te zien, deze huisjes kende ik voorheen alleen nog maar van de stranden in Californië en Baywatch. Het was fijn om de lucht van de zee in te ademen en ik genoot van de omgeving. Ik besefte me op dat moment echt dat ik in Hawaii was en dat vond ik geweldig. Na enige tijd de ambiance en de entourage in me opgenomen te hebben was het weer tijd om verder te gaan. Er was immers een vestiging van Cold Stone Creamery in de buurt te vinden en ik had wel trek in een lekker ijsje.