Pagina's

vrijdag 19 april 2019

Restaurant: Cold Stone Creamery - Honolulu, Hawaii

Restaurant: Cold Stone Creamery
Adres: 888 Kapahulu Ave E110, Honolulu, HI 96816, Verenigde Staten


De zomer komt er weer aan, het wordt zo langzaamaan weer tijd voor lekker warm weer en ijsjes eten op het terras. In mijn woonplaats zijn verschillende lekkere ijssalons te vinden, waar heerlijk Italiaans schepijs, maar ook softijs met allerlei toppings wordt verkocht, maar ze komen allemaal niet in de buurt van mijn favoriete Amerikaanse ijssalons. De ketens Dairy Queen en Cold Stone Creamery concurreren bij mij om de eerste plaats. Ik ben al bij veel verschillende ijssalons van beide ketens in Amerika geweest en ik vind het maar moeilijk om er echt een favoriet uit te kiezen. Voorafgaande aan elke reis die ik maak kijk ik altijd of dat er vestigingen van de ketens in de buurt van mijn verblijfplaats, of de locaties waar ik naartoe ga, te vinden zijn en wanneer dat het geval is probeer ik er ook een coupon voor te scoren, zodat ik slechts een van de twee ijsjes zal hoeven te betalen. Zo deed ik dat ook voorafgaande aan mijn reis naar Oahu, waar ik een vestiging van Cold Stone Creamery in de stad Honolulu op het programma had staan.  

Jullie hebben op mijn blog al vaker kunnen lezen over Cold Stone Creamery. Het is een Amerikaanse ijssalonketen, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Scottsdale, Arizona. De eerste vestiging van de keten werd geopend in 1988, in Tempe, Arizona. Het belangrijkste product van het bedrijf is premium ijs gemaakt met ongeveer 13% botervet. Het ijs wordt op het moment van bestelling op locatie naar wens klaargemaakt voor de klanten. Andere ijs-gerelateerde producten welke worden verkocht zijn ijstaarten, ijscakes, ijskoeken, smoothies, milkshakes en ijskoffies. Het mooie van de ijsjes van Cold Stone Creamery vind ik dat klanten eerst kunnen selecteren welke smaak ze graag zouden willen en kiezen vervolgens uit een aantal mix-ins om in hun ijs te verwerken. De grote bol ijs wordt daarna op een bevroren granieten plaat gelegd en alle mix-ins worden daar vervolgens in gedaan en met elkaar gemengd. Het concept is vergelijkbaar met dat van Marble Slab Creamery, waar ik in Hawaii ook een keer naartoe ben geweest (op Big Island).




In de middag voor mijn bezoek aan Cold Stone Creamery was ik eerst naar het Sea Life Park Hawaii geweest. Het was nog veel te vroeg voor het diner, maar een ijsje onderweg kon er natuurlijk altijd wel in. Vanuit het park duurde het een kleine 25 minuten op bij de ijssalon terecht te komen, het lag op de route naar ons hotel, het Hilton Hawaiian Village Waikiki Beach Resort, en dus konden we het niet laten om er even te stoppen. Bovendien had ik de kortingsbon voor een gratis Creation natuurlijk ook niet voor niks meegenomen. Deze wilde ik graag even verzilveren en had ook ontzettend veel trek in een lekker chocolade-ijsje gekregen. We parkeerden onze auto aan de voorkant van het winkelcentrum waarin de Cold Stone Creamery gevestigd was en liepen naar de zaak. De rode letters met het logo van de keten welke aan de voorkant van het ronde gebouw hingen zorgden ervoor dat ik een kriebel in mijn buik kreeg. Ik zou weer lekker gaan genieten van een heerlijk Amerikaans ijsje!

Aan de buitenkant van het gebouw stonden een aantal tafeltjes en stoelen en ik had al direct zin om het ijsje op het terras op te gaan eten. Het zonnetje scheen en het was echt dat weer wat je van Hawaii verwacht. We liepen de zaak binnen en ik zag dat we niet de enigen waren die zin in een ijsje hadden. Een aantal mensen stonden voor ons in de rij en dus besloot ik om eerst wat foto’s van de ruimte te maken en ik zag dat de franchise perfect was doorgevoerd. De smaken waren identiek aan de andere vestigingen van Cold Stone Creamery waar ik was geweest en ook weken de termen van de soorten en omvang van de verschillende bakjes niet af van datgene wat ik gewend was van de keten. Op het moment dat we aan de beurt waren om onze bestelling door te geven gaf ik mijn coupon aan de kassière en ze keek me een beetje vreemd aan, het leek erop alsof ze de bon nog nooit gezien had. De manager werd erbij gehaald en hij vertelde dat het in orde was en dat ik een tweetal ijsjes mocht bestellen en er daarvan een gratis kreeg. Daar was ik natuurlijk wel blij mee.





Ik keek even naar de omvang van de “Like it”, “Love it” en “Gotta Have It” bakjes en omdat we later ook nog moesten avondeten besloot ik om voor een “Like it”-bakje te gaan. Dat doe ik vrijwel altijd, want de bol ijs die daarin terecht komt is meestal al vrij groot van omvang. Ik twijfelde (zoals altijd) tussen een drietal smaken van de Signature Creations, namelijk de Chocolate Devotion, de Cookie Doughn’t You Want Some en de Germanchökolätekäke. Uiteindelijk viel mijn keuze dit keer op de laatstgenoemde smaak. De Germanchökolätekäke is chocolade-ijs gevuld met pecannoten, kokos, stukjes brownie en karamel. Bij het andere ijsje dat werd besteld werd er voor de Cookie Doughn’t You Want Some gekozen. Over deze smaak heb ik al eerder verteld, het is vanille-ijs gevuld met stukjes chocolade, koekjesdeeg, karamel en chocoladesaus, en zeker een aanrader om eens te proberen! Doordat ik de bon ingeleverd had moest ik een bedrag van ongeveer $ 7,00 betalen, dit was wel iets meer dan op het vaste land van de Verenigde Staten.

We namen de ijsjes lekker mee naar buiten en gingen op het terras zitten. De bakjes waren allebei erg goed gevuld en de ijsjes zagen er heerlijk uit. Ik nam de eerste hap en het was meer dan alleen “I Like it”, direct wist ik weer waarom Cold Stone Creamery bij de top hoort van mijn favoriete ijssalons. De chocoladesmaak was zo puur en alle mix-ins zorgden voor een compleet geheel en vulden elkaar goed aan. Er waren flinke stukken brownie in het ijs verwerkt en ook was er niet zuinig aan gedaan met de pecannoten. Heerlijk, ik genoot er echt van. Helemaal natuurlijk omdat ik in Hawaii was en onder de indruk was van alles wat er om me heen gebeurde. Ik at het ijsje in een rustig tempo op en baalde er van toen de bodem van het kartonnen bakje in beeld kwam, ik had dus toch maar voor een “Love It” moeten kiezen. Dat weet ik dan weer voor een volgende keer, want die volgende keer gaat er zeker komen. Ik hou van de ijsjes van Cold Stone Creamery en kan er maar geen genoeg van krijgen.