Pagina's

woensdag 30 mei 2018

Restaurant: Cold Stone Creamery - New York City, New York

Restaurant: Cold Stone Creamery
Adres: 241 W 42nd St, New York, NY 10036, Verenigde Staten


Door de jaren heen heb ik voor mezelf een lijstje met favoriete Amerikaanse ijssalonketens ontwikkeld. Aan de top van de lijst staan Dairy Queen, Ghirardelli en Cold Stone Creamery (in willekeurige volgorde). Ik schreef al een aantal keer over deze zaken en vandaag wil ik het opnieuw over een vestiging van Cold Stone Creamery gaan hebben, namelijk het restaurant van de bekende keten op Times Square in New York City. Ik ben inmiddels tweemaal bij het restaurant op de toplocatie in New York geweest en beide keren is mijn bezoek me erg goed bevallen. Aan de hand van een fotoverslag wil ik jullie wat meer van de winkel laten zien, zodat jullie een goed beeld hebben van alle heerlijkheden welke door Cold Stone Creamery worden aangeboden, en ook duidelijk wordt waarom ik zo van de ijsjes van de keten hou.

Cold Stone Creamery is een Amerikaanse ijssalonketen, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Scottsdale, Arizona. De eerste vestiging van de keten werd geopend in 1988, in Tempe, Arizona. Het belangrijkste product van het bedrijf is premium ijs gemaakt met ongeveer 13% botervet. Het ijs wordt op het moment van bestelling op locatie op maat gemaakt voor de klanten. Andere ijs-gerelateerde producten welke worden aangeboden zijn ijstaarten, ijscakes, ijskoeken, smoothies, milkshakes en ijskoffies. Het mooie van de ijsjes van Cold Stone Creamery vind ik dat klanten eerst kunnen selecteren welke ijs-smaak ze willen en kiezen vervolgens uit een aantal mix-ins om in hun ijs te verwerken. De grote bol ijs wordt daarna op een bevroren granieten plaat gelegd en alle mix-ins worden daar vervolgens in gedaan en met elkaar gemengd. Het concept is vergelijkbaar met dat van Marble Slab Creamery.

New York



Voorafgaande aan de reis had ik me via de website van Cold Stone Creamery lid gemaakt van de e-Club van de ijssalon. Het lid worden van de keten doe ik eigenlijk altijd vlak voordat ik de reis ga maken. Voor elke reis maak ik dan een nieuw e-mailaccount aan en in de week voor vertrek word ik van alle restaurants die op de planning staan lid. Ik ontvang dan namelijk verschillende coupons van de restaurants, die ik tijdens de reis mooi kan gebruiken en daardoor veel korting krijg. Door lid te worden van de e-Club van Cold Stone Creamery ontvangt iedereen een coupon van 2 Creations halen 1 betalen, die je binnen 14 dagen na ontvangst moet verzilveren en wanneer je jarig bent krijg je nog eens dezelfde bon. Toevallig ben ik ook altijd in de week van mijn bezoek jarig, of dat nou in september, januari of mei is.

Vanuit het Tryp Hotel NYC - Times Square South by Wyndham (dat is de nieuwe naam van het hotel tegenwoordig) waarin we destijds verbleven, was het slechts 10 minuten lopen om bij Cold Stone Creamery terecht te komen. Eenmaal in de winkel aangekomen vond ik het niet lastig om een keuze te maken, ik wist namelijk al lang dat ik voor de “Chocolate Devotion” zou gaan. De “Chocolate Devotion” is een Signature Creation, welk bestaat uit een bak chocolade-ijs, grote stukken chocolade, brownie en warme chocoladesaus. Die Creation had ik al veel vaker gegeten en ondanks dat ik eigenlijk ook wel eens iets anders wil proberen, kies ik meestal toch voor dat ijsje. De anderen met wie ik op vakantie was en ook een ijsje wilden eten hadden iets meer moeite met het maken van een keuze. Uiteindelijk werd er gekozen voor de Signature Creations “Cookie Doughn’t You Want Some” en “Our Strawberry Blonde”.




De “Cookie Doughn't You Want Some” bestond uit een flinke bol vanille-ijs met daarin grote stukken chocolade, koekjesdeeg, warme chocoladesaus en karamelsaus erin verwerkt, en de “Our Strawberry Blonde” was een beker aardbeienijs met stukken taartbodem, aardbeien, karamel en slagroom.  De “Cookie Doughn't You Want Some” kende ik al en vond ik heerlijk, en ondanks dat ik het laatstgenoemde ijsje zelf nooit zou bestellen zag die er ook lekker uit. Ik was echter zeer tevreden met mijn eigen keuze en genoot er ook van om te zien hoe het ijsje werd klaargemaakt op de bevroren granieten plaat. Het duurde wel even voordat het helemaal klaar was, er werd niet zo’n show gemaakt als tijdens mijn bezoek aan Cold Stone Creameryin Dubai, maar toch werd er genoeg werk van gemaakt om een heerlijk ijsje te creëren. 

Doordat ik de kortingscoupon had ingeleverd was er één Signature Creation gratis en hoefden we in het totaal maar $ 12,00 te betalen voor de 3 bakjes in de “Like It” grootte. De Creations kunnen namelijk besteld worden in 3 verschillende bakjes, van klein naar groot: “Like it”, “Love it” en “Gotta Have it”. Een klein bakje staat echter ongeveer gelijk aan 2 tot 3 bollen ijs hier in Nederland, dus zo klein is het niet. Wanneer je bijvoorbeeld een bakje in de “Gotta Have It” categorie besteld, dan moet je wel echt veel trek hebben of het bakje met anderen delen. Nadat we hadden afgerekend liepen we naar buiten en besloten om de ijsjes aan de voorzijde van het pand op te eten. In de straat was namelijk ontzettend veel te zien en te doen. We genoten van de ijsjes en van het moment. Cold Stone Creamery bewees op dat moment weer waarom het tot de top van mijn favoriete Amerikaanse ijssalonketens behoort.