Pagina's

maandag 15 april 2019

Activiteit: Ocean Drive - Miami Beach, Florida

Activiteit: Ocean Drive
Adres: Ocean Dr, Miami Beach, FL 33139, Verenigde Staten


De eerste reis welke ik zelfstandig maakte naar Amerika was naar Orlando. Een aantal jaar daarvoor was ik al met familie naar New York geweest, maar die reis naar Orlando had ik helemaal zelf uitgezocht en geregeld. Die reis naar Orlando heeft me destijds nieuwsgierig gemaakt naar de rest van Florida en daarom wilde ik ook meer van die Amerikaanse staat gaan ontdekken. De stad waar ik toen meteen aan dacht was Miami, ik kende het van televisie en uit films en ik wilde het ook wel eens met mijn eigen ogen gaan zien. Ik zocht eerst uit of dat het allemaal wel veilig was, omdat ik verschillende verhalen gehoord had over toeristen die waren beroofd en bendes in de straten. Toen ik op internet naar meer informatie op zoek ging bleek dat het allemaal wel meeviel en dat Miami Beach en Ocean Drive gewoon veilig was. Dat was nou net het gedeelte wat ik graag wilde zien en daarom besloot ik dan ook om een hotel op Collins Avenue in de buurt van Ocean Drive te boeken.

Ocean Drive is een anderhalve kilometer lange toeristische straat in de wijk South Beach van Miami Beach. De straat staat vooral bekend om zijn Art Deco-hotels en -gebouwen, waarvan er door de afgelopen tientallen jaren een groot aantal zijn getoond in films, series en in andere media. Een gedeelte van de straat, waar de Sunray-appartementen staan waar nu een Johnny Rockets voor is gevestigd, is zelfs te zien in een van mijn favoriete films, namelijk Scarface met Al Pacino in de hoofdrol. Vroeger speelde ik ook een videogame (Grand Theft Auto: Vice City) waarin een volledige replica van Ocean Drive was te zien. Het meest gefotografeerde Art Deco-hotel ter wereld staat in de straat, namelijk het Colony Hotel en tevens is het Clevelander Hotel ontzettend populair bij alle liefhebbers van de Art Deco-stijl. Ocean Drive is echt een van de boegbeelden van Miami Beach en dat komt vooral door de 800 hele aparte en kleurrijke gebouwen welke erlangs staan.

 




Ocean Drive loopt voor een groot gedeelte langs een park, waar mensen aan het sporten en trainen zijn, daarachter ligt het brede strand van South Beach. Naast Art Deco zijn er ook gebouwen welke in kubistische stijl gebouwd zijn te vinden in de straat. De straat begint bij South Pointe ten zuiden van 1st Street en eindigt op de T-splitsing bij 15th Street. Tegenwoordig zijn er een groot aantal verschillende restaurants (waaronder veel van mijn favoriete ketens), bars en discotheken in de straat te vinden. Het nachtleven is er energiek en er wordt vaak tot in de late of zelfs vroege uurtjes gefeest. Het leek me erg leuk om het zelf ook eens mee te maken, ik hou ook wel van een hapje en een drankje en was al reeds van Las Vegas gewend hoe er door de Amerikanen gefeest kan worden. Ik had wel gehoord dat je een flinke portemonnee mee moest nemen, omdat het allemaal niet echt goedkoop was, dus daar had ik ook wel enigszins rekening mee gehouden.

Vanuit het Dorchester Hotel, waarin ik destijds verbleef, was het iets langer dan 10 minuten lopen om bij het begin van Ocean Drive terecht te komen. Het was een wandeling langs luxe hotels, zoals Delano South Beach en het Ritz-Carlton South Beach hotel. Ik vond het prachtig om al die luxe gebouwen te zien en toen ik bij Ocean Beach aankwam en de eerste Art Deco-gebouwen zag wist ik echt dat ik in Miami Beach was aangekomen. Ik vond het geweldig om The Betsy Hotel, Ocean Plaza en het Penguin Hotel te zien. Dit waren gebouwen welke ik al veel vaker voorbij had zien komen, maar nu liep ik er daadwerkelijk langs. Dat gaf toch een speciaal gevoel. Het was druk op straat, jongeren waren aan het flaneren over de boulevard en het viel me op dat ik een van de weinigen was zonder tatoeages. Er reden veel dure sportwagens langs, waaruit harde hiphop-beats klonken, en dat vond ik wel mooi om te zien en horen. Het overgrote deel van de mensen was onder de 30 jaar oud en er werd flink gefeest. 




Naast de luxe sportwagens stonden er ook een flink aantal zeer mooi opgeknapte oldtimers en klassieke auto’s in de straat. Wagens welke je ook veel in Cuba ziet rijden, alleen dan prachtig opgeknapt en opgepimpt. Ik heb er een aantal foto’s van gemaakt welke jullie hieronder kunnen zien. Overal waren genoeg mensen, maar het drukste was het bij een gaybar, de Palace Bar. Er stonden zelfs hekken voor om de mensen niet op de straat te laten lopen. Ik denk dat er een feest aan de gang was en het zag er best gezellig uit. Mensen bleven van af een afstandje staan kijken en dat heb ik ook even gedaan. Vervolgens ging ik weer verder op weg om wat te eten en te drinken. Ik vond het lastig om een keuze voor een restaurant te maken, maar uiteindelijk is het de vestiging van Johnny Rockets geworden, waar ik eerder over heb verteld. Het was prachtig om even op de set van Scarface te zijn geweest en ook nog een gedeelte van de film te hebben gezien onder het genot van een hamburger.

Het was zeker een hele aparte en levendige straat, de mensen die er waren kwamen er echt om een mooie tijd te beleven en te feesten. Ook al was het overdag, dat maakte niks uit. Er werd flink gedronken en de sfeer was goed. Zelf had ik ook wel zin om wat te drinken en daarom ging ik bij I Paparazzi op het terras zitten. Hoe dat af is gelopen weten jullie inmiddels denk ik wel, voor 2 cocktails in Happy Hour moest ik meer dan $ 80 dollar betalen, een ervaring welke ik niet snel meer zal vergeten. Ondanks deze mindere ervaring vond ik Ocean Drive toch wel een leuke straat, het voelde als het Miami welke ik van televisie kende en het was een hele aparte belevenis om er rond te lopen. Alle Art Deco-gebouwen waren prachtig om te zien, ik genoot van het feestgedruis en het was weer een heel ander stukje Amerika dan dat ik van het land gewend was. De Verenigde Staten zijn zo divers, ik zal er waarschijnlijk nooit genoeg van krijgen om er naartoe te gaan.