Pagina's

donderdag 17 december 2020

Activiteit: Venice Beach - Los Angeles, Californië

Activiteit: Venice Beach
Adres: Venice, Los Angeles, Californië, Verenigde Staten


Californië staat onder andere bekend om zijn vele mooie en beroemde stranden. Een aantal van die stranden zijn in de omgeving van Los Angeles te vinden. Een aantal jaar geleden bezocht ik de stranden van Huntington Beach, Newport Beach en Laguna Beach (allemaal met The OC Beach Bus Tour), en bovendien ben ik toen ook naar Santa Monica Beach toe geweest. Ik had destijds nog wel een paar andere stranden op mijn lijstje staan, welke ik graag wilde bezoeken, maar destijds had ik helaas geen tijd en ook geen vervoer om overal naartoe te kunnen gaan. Een van de stranden waar ik nog graag naartoe wilde was Venice Beach. Over dit strand, welke zich naast Santa Monica Beach bevindt, had ik veel verschillende verhalen gelezen. De meningen over Venice Beach, die ik las van mensen, waren erg verschillend. Er zou een aparte sfeer hangen en de personen die er rondlopen zouden anders zijn dan op het naastgelegen strand. Ik wilde het zelf wel eens een keer meemaken en daarom schreef ik een bezoek aan Venice Beach ook als een van de eerste activiteiten in Los Angeles op, toen ik de planning aan het maken was van onze afgelopen reis naar Nevada en Californië.

Venice Beach is een van de populairste stranden van Californië, het heeft een uitgestrekte en drukke boulevard (Ocean Front Walk) van ruim 4 kilometer lang, waar jaarlijks duizenden bezoekers overheen lopen. Het strand ligt in de wijk Venice en die wijk heeft zijn naam meegekregen omdat er veel kleine kanalen en sloten zijn te vinden in de buurt en het daarom gelijkenissen met Venetië in Italië zou vertonen. Venice werd in 1905 gesticht als een badplaats in een onafhankelijke stad, maar sinds het jaar 1926 behoort het tot Los Angeles. Het strand is het decor van honderden verschillende films en televisieseries. Vaak wordt dan niet alleen het strand getoond, maar ook alle sporters die aan het fitnessen zijn op Muscle Beach Venice. In een sportcenter nabij Venice Boulevard is namelijk de fitnessrage begonnen. Op dit moment is er nog steeds een groot platform voor gewichtheffers en krachtpatsers te vinden op het strand. Er worden ook veel andere sporten uitgeoefend in het Venice Beach Recreation Center, waaronder handbal, tafeltennis, skating, basketbal en beachvolleybal. De basketbalvelden staan bekend om het hoge niveau van streetball, welke er op wordt gespeeld.





In de ochtend waren we vanuit San Diego richting Anaheim, onze laatste verblijfplaats van de reis, gereden. We besloten echter om niet direct naar het hotel toe te gaan, maar om door te rijden naar de stranden van Santa Monica Beach en vervolgens naar Venice Beach. Nadat we hadden geluncht in Santa Monica en de buurt hadden bekeken namen we de auto om vervolgens naar Venice Beach toe te rijden. Het was een ritje van slechts enkele minuten, maar tijdens de rit zagen we de omgeving wel veranderen. De buurt werd wat ruiger en dat vond ik wel mooi om te zien. We parkeerden de auto op een openbare parkeerplaats. Na het betalen van een aantal Dollar liepen we vervolgens naar het strand. We wandelden via One North Venice Blvd en kwamen op Venice Beach terecht. De wereldberoemde strandwachthuisjes van Baywatch zag ik staan en ik werd direct enthousiast. Ondanks de warmte was het vrij rustig op het strand, iedereen had genoeg bewegingsruimte en dat was mooi om te zien. We arriveerden bij Muscle Beach, mensen waren aan het touwklimmen, liepen over een evenwichtsbalk en aan de andere kant waren ze aan het basketballen. Ik herkende het van televisie en was onder de indruk van de omgeving.

Er werd gewerkt aan de renovatie van de Muscle Beach Venice Outdoor Gym, dit was een klein stadion met in het midden een ruimte om te sporten. Helaas stonden er hekken omheen en heb ik het niet goed van dichtbij kunnen bekijken. We liepen verder naar de Ocean Front Walk en arriveerden bij een straat vol met allerlei winkels van waaruit allerlei tierlantijnen, prullaria en kledingstukken werden verkocht. Een grote gespierde pop met een paar flinke halters in zijn handen stond voor een van de winkels en die moest ik echt even op de foto zetten. Op de boulevard was het een stuk drukker dan op het strand. Mensen slenterden en keken in de verschillende etalages en winkels. Naast de winkels waren er ook een aantal eetgelegenheden te vinden aan Ocean Front Walk. Het waren veelal zaken waar vanuit hamburgers, pizza’s, hotdogs en ijsjes werden verkocht. Op een van de stenen basketbal-courts achter de boulevard waren een stel jongens met een wedstrijd bezig. Mensen zaten op de tribune in het zonnetje en waren naar de wedstrijd aan het kijken. Op de achtergrond zag ik de palmbomen, meeuwen vlogen over ons heen en ik rook de geur van de zee. Op dat moment voelde ik me echt in Californië en ik vond het super om mee te mogen maken.





Er waren een aantal verschillende “Street Performers” aanwezig op de boulevard, er werden karikaturen van mensen getekend en allerlei verschillende soorten schilderijen, welke op straat werden gemaakt, konden worden gekocht. Skaters kwamen op skateboards langsgereden en er hing een echte zomerse sfeer in het gebied. Even verderop werden er allemaal spullen voor de skateboarders verkocht en dat paste uitstekend bij de totale setting. Venice Beach en de bijbehorende boulevard zag er exact zo uit als dat ik vooraf had verwacht en ook op televisie had gezien, en ik werd gelukkig dus niet teleurgesteld. Grote “murals” (muurschilderingen) waren gemaakt aan de zijkant van een aantal gebouwen en ook waren verschillende wanden met grappige tekeningen van Spongebob en Patrick opgevrolijkt. Na een tijd rondgelopen te hebben arriveerden we bij de kruising van Windward Avenue en Pacific Avenue. De bekende letters, welke samen het woord Venice vormden, hingen boven de straat tussen een tweetal gebouwen en dat was ook weer iets wat ik voorafgaande aan de reis alleen nog maar van internet en televisie kende.

Ik vond het echt een zeer eigenzinnige, ruige, maar zeker ook erg leuke buurt. Ik kon wel zien dat het er in het verleden anders aan toe ging dan nu en dat de wijk in opbouw en opkomst was. Veel straten waren gebarsten en er zaten her en der gaten in de weg, maar dat hoorde er juist bij. Na nog enige tijd in de buurt te hebben rondgelopen en van alles te hebben bekeken gingen we weer terug naar het strand. Het strand was zeer uitgestrekt, het was vanaf het eerste stukje zand tot aan de zee best een flink stuk lopen. De zon scheen en de temperatuur was goed, door de wind was het een stuk minder heet dan eerder tijdens de reis in bijvoorbeeld Palm Springs. Het was een stuk behaaglijker en dat was wel relaxed. Ik kreeg het echte Amerikaanse vakantiegevoel tijdens ons verblijf in Venice Beach, ik werd er relaxed van en het leek net alsof ik op de set van een Amerikaanse film of serie was beland. Op een gegeven moment waren we weer bij alle sportende mensen aangekomen, we hadden een rondje gelopen en waren weer bijna bij de auto, om vervolgens naar het hotel toe te rijden. Ik vond ons bezoek aan Venice Beach erg leuk, het is een strand met boulevard dat afwijkt van de standaard, maar dat vond ik nou net het interessante aan het geheel.