Pagina's

woensdag 1 mei 2019

Activiteit: Olvera Street Market - Los Angeles, Californië

Activiteit: Olvera Street Market
Adres: 845 Alameda St, Los Angeles, CA 90012, Verenigde Staten


Los Angeles is een stad van vele uitersten. Hele rijke buurten worden met arme buurten vol met bendes afgewisseld en er zijn ontzettend veel verschillende culturen te vinden. Een groot deel van de bevolking van Los Angeles bestaat uit mensen met een Midden-Amerikaanse achtergrond.  Er wonen ontzettend veel Spaanstaligen en het land Mexico heeft een grote invloed op de stad. Er zijn heel veel verschillende Mexicaanse restaurants en foodtrucks in de stad aanwezig en dat is een van de redenen welke Los Angeles zo verschillend van de steden aan de oostkust van de Verenigde Staten maakt. Voorafgaande aan mijn reis naar de City of Angels had ik gelezen dat het op sommige plekken lastig zou kunnen zijn om je met alleen de Engelse taal verstaanbaar te kunnen maken in de stad. Ik heb vroeger wel 3 jaar Spaans gehad, maar dat is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden en echt veel meer dan mezelf voorstellen en tot 10 tellen komt er niet meer uit. Ik was dan ook erg benieuwd naar de Mexicaanse invloeden in Los Angeles en ik hoopte maar dat alles met de taal goed zou gaan.

Ik bezocht Los Angeles met behulp van een aantal verschillende tours vanuit Anaheim. Ik verbleef 1,5 week in die stad in Orange County en had niet de beschikking over een huurauto. Voorafgaande aan de reis had ik alle tours geregeld via Grayline en Anaheim Tour Company. Ik zou onder andere alle hoogtepunten van Los Angeles en Hollywood gaan zien, ook ging ik naar de Warner Bros. Studios en Universal Studios en stond er een bezoek aan verschillende markten waaronder de Farmers Market en de Olvera Street Market op het programma. Het bezoek aan de Olvera Street Market was inbegrepen bij de LA City Tour and Hollywood Experience van Grayline. Voor een tweetal van die tourtickets betaalde ik destijds $ 118,80. Ik was heel erg benieuwd naar die Olvera Street Market, omdat het een Mexicaanse markt was en ik had er bovendien eens een item van op televisie gezien, welke me toen erg aansprak en het leek me speciaal om er zelf eens te gaan kijken.

 


Olvera Street ofwel Calle Olvera in het Spaans, is een historische wijk midden in het centrum van Los Angeles. Het maakt deel uit van het historische monument El Pueblo de Los Angeles. Het is de originele missiepost waarrond de stad Los Angeles is gesticht en gegroeid sinds 1781. Veel van de historische gebouwen van destijds zijn in Olvera Street te vinden evenals enkele van de oudste monumenten van de stad. Olvera Street was ooit het hart van de Mexicaanse landbouw en het gemeenschapsleven in de regio. Het is de thuisbasis van tientallen ambachtelijke winkels, restaurants en bedrijven en bestaat uit een voetgangersgebied en een met baksteen omheinde marktplaats. Enkele van de huidige handelaren stammen zelfs nog af van de oorspronkelijke verkopers in de straat van vroeger. Olvera Street is gedurende de afgelopen decennia flink opgeknapt en staat in de top 5 van het tijdschrift Great Streets of America. Het zou dus zeker de moeite waard zijn om het te bezoeken.

Vanuit het Howard Johnson Anaheim Hotel and Water Playground in Anaheim werden we rond 8:20 uur opgehaald. Nadat we vervolgens bij een verzamelpunt werden afgezet en plaats moesten nemen in een nieuwe bus gingen we op weg naar Los Angeles. Het duurde lang voordat we daadwerkelijk op weg gingen,  we vertrokken om 9:15 uur, maar daar hadden we ook rekening mee gehouden, omdat dat op internet al aan was gegeven. Het was druk onderweg, normaal gesproken hadden we de weg van het verzamelpunt van Grayline tot aan de Olvera Street Market makkelijk in een half uurtje af kunnen leggen, maar helaas hebben we er bijna een uur over gedaan. Dat had echt met het verkeer van Los Angeles te maken, er stonden veel files, maar gelukkig mochten we met onze bus op sommige plekken nog wel gebruik van een HOV ofwel een carpoolstrook maken. We arriveerden om 10:15 uur bij Olvera Street Market en kregen, doordat we dus vertraging hadden, slechts een half uur om op de markt te kijken. Dat vond ik erg kort, maar we maakten er maar het beste van.



Ik had vanuit de bus al gezien dat het een erg kleurrijk en vrolijk plein was waar we waren gestopt. Ik stapte de bus uit en het voelde echt niet als Amerika. Ik zag allerlei marktkraampjes waar vanuit sombrero’s, Mexicaanse jurken en andere kleding, poppen, vlaggen, kleden, castagnetten en overige attributen werden verkocht. Als kind zijnde ging ik vaak met m’n ouders op vakantie met de bus naar Spanje en elk jaar bezochten we dan ook wel een lokale markt. Ik had het gevoel om weer op zo’n toeristische markt beland te zijn. Veel van de spullen waren namelijk voor toeristen gemaakt en veel minder echt voor de lokale bevolking. Dat vond ik jammer, het voelde als een toeristenval. Ik hoopte veel lekker eten te ruiken en te zien, maar ook dat viel behoorlijk tegen. Eigenlijk had ik zin in wat taco’s of een burrito, omdat ik van het wachten en de busrit best wat trek had gekregen, maar helaas is het me niet gelukt om in het kleine half uurtje dat we hadden een foodtruck te vinden met echt lekker authentiek Mexicaans eten.

Het waren dus vooral spullen en prullaria welke werden aangeboden. Gelukkig spraken de meeste marktkooplui wel Spaans en was niet alles helemaal nep. Op een of andere manier voelde het toch ook wel als Mexico en een Mexicaanse markt aan, maar ik denk dat ik er meer van verwacht had. Om me heen zag ik heel veel toeristen en dat maakte de ervaring ook wat minder. Natuurlijk was ikzelf ook gewoon een toerist die er rondliep, maar ik had graag wat meer lokale bevolking gezien. Misschien kwam het door het vroege tijdstip, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet. Ondanks dat ik in eerste instantie niet blij was met slechts een half uurtje tijd op de Olvera Street Market was ik er later wel blij mee. Binnen een half uur hadden we alle kraampjes namelijk wel gezien en zonder iets gekocht te hebben besloten we om terug naar de bus toe te gaan. Ik had echt meer van de markt verwacht en had niet gedacht dat het zo toeristisch zou zijn. Het komt niet vaak voor dat ik in Amerika over iets teleurgesteld raak, maar dat was met de Olvera Street Market dus wel het geval.