Pagina's

zondag 27 februari 2022

Activiteit: Nu'uanu Pali Lookout - Honolulu, Hawaii

Activiteit: Nuúanu Pali Lookout
Adres: Nu‘Uanu Pali, Honolulu, HI 96744, Verenigde Staten


Jullie hebben hier op mijn blog al verschillende keren kunnen lezen over natuurverschijnselen in Hawaii. Ondanks dat mijn voorkeur uitgaat naar grote steden met wolkenkrabbers, vol met bedrijvigheid, lekker eten en drinken in gezellige kroegen en restaurants heb ik op Oahu ook kunnen genieten van de natuur. Tijdens onze laatste volledige dag op het meest toeristische eiland van The Aloha State zijn we nog een keer op pad gegaan met de huurauto en op ontdekkingsreis geweest. We crosten het eiland over en zagen schitterende dingen. De kuststrook was geweldig, de stranden waren wit, maar ook zwart vanwege het versteende lava en het zeewater was helder. Op een kwartiertje rijden vanaf Honolulu bevond zich Nuʻuanu Pali. We hadden op internet en in verschillende reisgidsen, die over Hawaii gingen, gelezen dat er bij Nuʻuanu Pali een uitkijkpunt was te vinden met een prachtig uitzicht over de Nuʻuanu Valley. We waren er benieuwd naar geworden en daarom besloten we om van de kust weg te rijden en meer het binnenland van Oahu in te trekken, om zodoende op weg te gaan naar het uitkijkpunt. De wegen waren wat smaller en minder goed begaanbaar dan de strook langs de kust, maar uiteindelijk ging alles toch voorspoedig. We reden de Ko'olau Mountain op en na ongeveer een kwartiertje rijden vanaf Kailua Bay bevond zich het uitkijkpunt met de naam Nu'uanu Pali Lookout.

De Nu'uanu Pali Lookout bevindt zich in een deel van de bovenwindse klif van de Ko'olau Mountain aan het hoofd van de Nu'uanu-vallei. Vanaf de Nu'uanu Pali Lookout wordt er een panoramisch uitzicht geboden op de noordoostelijke kust van het eiland Oahu, met Kāne'ohe, Kāne'ohe Bay en Kailua in het gezichtsveld. Het gebied is tevens de locatie van het Nu'uanu Reservoir en de Nu'uanu Freshwater Fish Refuge (een klein waterreservoir vol met verschillende soorten meervallen en de pauwbaars, waar alleen op gevist mag worden indien je een visvergunning voor zoet water en een viskaart hebt) in de jurisdictie van het Hawaii Department of Land and Natural Resources. De Nu'uanu Pali is altijd van groot belang geweest voor het eiland, doordat het Honolulu verbindt met Kailua en Kane'ohe. In 1845 werd de eerste weg aangelegd over de Nu'uanu Pali. Een aantal jaar later, in 1898, werden er door arbeiders die met de weg bezig waren zo'n 800 menselijke schedels gevonden in het gebied. Deze schedels waren vermoedelijk overblijfselen van de krijgers die gestorven zijn tijdens de gevechten van het leger van Koning Kamehameha I gedurende de verovering van Oahu in 1795. De weg van Nu'uanu Pali is in 1959 vervangen door de Pali Highway en de Nu'uanu Pali Tunnels, dat is de huidige route en tevens ook de weg waarover wij zijn gereden om bij het uitkijkpunt terecht te komen.

De auto konden we gratis parkeren, bovenop de Ko'olau Mountain. Het was vrij druk op de parkeerplaats, een flink aantal andere toeristen wilden ook van het uitzicht gaan genieten. Het leek me leuk om een foto te maken van het bord van de Hawaii State Parks waarop de tekst Nu'uanu Pali Lookout was geschreven, maar telkens stonden er weer andere mensen bij, waardoor ik er maar een foto van het gemaakt, waarvan ik later een stuk heb afgesneden. Vervolgens liepen we voorbij het bord en gingen op weg naar het uitkijkpunt. Het werd spannend gemaakt, want we moesten eerst een bocht omlopen voordat we het panoramisch uitzicht zouden gaan krijgen. Eenmaal bij het punt aangekomen keek ik mijn ogen uit. Het uitzicht dat geboden werd was fantastisch, we konden helemaal tot aan de zee kijken en zagen tussendoor de verschillende dorpen liggen. Doordat we zo hoog op de berg waren waaide het flink, ik moest zelfs mijn pet vasthouden, omdat hij anders waarschijnlijk weg zou vliegen. We zagen verschillende weertypen, donkere wolken pakten zich samen, een berg was zo hoog dat hij in die wolken stond en verderop richting zee was de lucht kraakhelder en blauw. De combinatie van mooie groene landschappen, bergen, vulkanen, dorpen en stranden was prachtig om te zien. Ik snapte wel waarom de Nu'uanu Pali Lookout in alle reisgidsen werd aangeprezen. Dit was het Hawaii zoals ik het van televisie kende en ik keek mijn ogen uit. Ik werd er stil van en kwam voor even helemaal tot rust.