Pagina's

donderdag 5 maart 2015

Activiteit: Navy Pier - Chicago, Illinois

Activiteit: Navy Pier
Adres:      600 E Grand Ave, Chicago, IL 60611, Verenigde Staten



Voorafgaande aan onze reis naar Chicago had ik voor iedereen een Go Chicago Card gekocht. Met deze card konden we tegen een vooraf betaalde prijs een groot aantal attracties in Chicago bezoeken. Enkele attracties die we hebben bezocht zijn het Willis Tower Skydeck en het Field Museum. Naast deze attracties konden wij de cards ook gebruiken bij de Navy Pier en dat hebben we op een van de middagen tijdens onze trip in Chicago dan ook gedaan.

De Navy Pier is een pier van ruim 1.000 meter lang aan de oevers van Lake Michigan in Chicago, Illinois. In 1916 werd de pier opgeleverd en in het totaal kostte het zo’n 4,5 miljoen Dollar om te pier te bouwen. Het neerzetten van de pier was een onderdeel van het Plan van Chicago welke ontwikkeld was  door stedenbouwkundige en architect Daniel Burnham. De bedoeling was dat de Navy Pier een onderdeel  zou gaan worden van de openbare infrastructuur, welke geschikt zou zijn voor allerlei soorten doeleinden.




De voornaamste reden dat de pier werd gebouwd had te maken met het feit dat er een groter gebied voor de vrachtschepen moest komen, waar zij konden laden en lossen. Daarnaast werden er pakhuizen op en rondom de pier gebouwd zodat alle scheepsladingen sneller verwerkt konden worden. De pier is echter ook ontworpen om een aanlegplaats te creëren waar verschillende boten, zoals bijvoorbeeld de vele excursieboten, bij aan kunnen meren zodat passagiers hier op kunnen stappen.

Door de jaren heen is de Navy Pier een aantal keer verandert, zo werd er een tijd lang door het Amerikaanse leger op getraind en is het onderdeel geweest van de Universiteit van Illinois. Op dit moment is het echter een groot entertainment gebied en is het Chicago’s nummer één toeristische attractie.




Zelf leek het mij erg leuk om een bezoek te brengen aan de Navy Pier. Op televisie had ik er al vaak filmpjes over gezien en ik hou van deze typische Amerikaanse pieren met attracties en entertainment er op. Vergelijk de Amerikaanse pieren, zoals bijvoorbeeld ook de Santa Monica Pier en de Navy Pier, met onze pier in Scheveningen en je begrijpt wat ik bedoel.

Vanuit ons hotel, het Palmer House a Hilton Hotel, namen de rode metrolijn richting Howard, we stapten uit bij Grand Red en moesten vervolgens nog iets meer dan een kwartier rechtdoor lopen richting de  Navy Pier. Het was erg mooi weer en de wandeling was goed te doen.  Het viel me op dat er veel trouwerijen aan de gang waren in Chicago, want onderweg kwamen we meerdere bruidsparen tegen.




Toen we eenmaal bij de Navy Pier aan waren gekomen verbaasde ik me van de lengte en omvang van de pier. De pier was een stuk langer dan ik eigenlijk had verwacht en het was ook een stuk drukker dan dat ik verwachtte. Het was Labor Day weekend, dus eigenlijk had ik het wel kunnen weten. De Navy Pier zag er erg mooi uit. Aan het begon van de pier bevonden zich allerlei soorten bekende ketenrestaurants, zoals Bubba Gump Shrimp Co (met een lookalike Forrest Gump op het terras), Jimmy Buffett’s Margaritaville Bar & Grill en McDonald’s, ook was er hier een IMAX bioscoop en het Chicago’s Children Museum aanwezig. Bij onze Go Chicago Cards was de entree tot dit museum inbegrepen, maar we hebben er geen gebruik van gemaakt. Het grootste gedeelte van de voorkant van de pier bestond uit de Crystal Gardens, dit was een groot glazen bouwwerk met  mooie botanische tuinen er in verwerkt.

Aan de zijkanten van de restaurants en achter de Crystal Gardens stonden allemaal attracties opgesteld die je veelal in Nederland ook op de kermis ziet staan, zoals een draaimolen, een zweefmolen en een funhouse. De meest opvallende attractie was het reuzenrad, waar ik samen met mijn vriendin in ben geweest. Met onze Go Orlando Cards konden we namelijk een aantal van de attracties doen op de pier en we kozen er voor om een rondje in het reuzenrad te draaien. Ik vond het heel erg leuk om te doen, het uitzicht over de stad Chicago was geweldig en de skyline zag er echt schitterend uit. Mijn vriendin vond het in eerste instantie een beetje hoog en eng, maar later genoot ze er toch ook wel van. Vanuit het reuzenrad hadden we ook een goed zicht op de rest van de Navy Pier, zo zagen we bijvoorbeeld het circus van Cirque Shanghai en alle jachten, zoals de Chicago Elite en de Mystic Blue, en de excursieboten die rondom de pier aangemeerd lagen.



Na een rondje in het reuzenrad gedraaid te hebben liepen we verder door naar de achterkant van de pier. Nog steeds waren er overal restaurantjes en stonden er verschillende kraampjes waar eten en drinken kon worden gekocht. We liepen lekker langs het water richting het einde van de Navy Pier toen we ineens iets zagen wat ons (mijn vader en ikzelf) ontzettend aansprak, namelijk de Landshark Beer Garden. We vonden dat we wel een biertje verdiend hadden en besloten om lekker in het zonnetje te genieten van een Landshark biertje. Ik had nogal veel losse dollars in mijn portemonnee en rekende de vier drankjes (mijn moeder en vriendin bestelden een flesje water) hiermee af. De jongen die mij hielp was er niet echt blij mee, maar mijn portemonnee was nu gelukkig weer een stuk dunner. We hebben even heerlijk in het zonnetje gezeten in de Landshark Beer Garden , er speelde een band en we genoten er echt van.



Aan het  einde van de Navy Pier, rondom de Grand Ballroom, stonden allemaal Amerikaanse vlaggen opgesteld. Dit samen met het mooie heldere blauwe water en de  skyline van Chicago in mijn ooghoek zag er erg indrukwekkend uit. We wilden aan de andere kant van de pier teruglopen, maar we kwamen er al snel achter dat er daar niet veel te beleven viel.  We liepen dus dezelfde weg weer terug naar het begin en gingen daar nog even bij het food court naar binnen om te kijken hoe het er uit zag. Ook binnen in het food court was er van alles te beleven, er stond een goochelaar die trucs verrichte samen met het publiek dat er omheen stond en het was een drukte van jewelste. We besloten om vanwege de drukte maar weer naar buiten te gaan, op weg naar onze volgende activiteit.

Onze middag op de Navy Pier was heel erg geslaagd, het was een mooie zonnige dag, waardoor we lekker rustig over de pier hebben kunnen lopen. Het uitzicht vanuit het reuzenrad was schitterend en het biertje dat ik gedronken heb in de Landshark Beer Garden smaakte me erg goed. Er hing een hele gezellige sfeer en er was genoeg te beleven voor jong en oud. Het was erg mooi om de geweldige skyline van Chicago vanaf de Navy Pier te zien en ik kan iedereen die naar Chicago gaat een bezoek aan de Navy Pier van harte aanbevelen.